• Anonym (Ensam)

Gravid - killen vill inte bli pappa - hjälp

Jag fick igår veta att jag är gravid, med största sannolikhet blev barnet till för 2 veckor sedan (4-5 veckan nu alltså). Så det är fortfarande väldigt tidigt i graviditeten.

Det här var inte något vi planerat, vi har varit ihop på distans i ett halvår och flyttade ihop för knappt en månad sedan. Jag är 22 och han är 25. Vi brukar skydda oss men var korkade och ansvarslösa nog att slarva några gånger för mycket, och naiva nog att tro att det skulle vara svårare att bli med barn.

Jag känner mig väldigt kluven till det här, en stor del av mig vill vill vill så gärna ha det här barnet med den man jag älskar så mycket, samtidigt som en del av mig är rationell och tänker i banor som "vi har ju inte bott ihop länge alls", "klarar vi av ett barn?" "hur fungerar vår relation med ett barn?".

Min kille blev väldigt ställd och vi diskuterade, grät och pratade hela kvällen igår. Han vill inte bli pappa nu helt enkelt, han tycker att det gått alldeles för fort och ångrar bittert att vi inte skyddade oss. Han sa att hade det bara gått ett år/ett halvår till hade han blivit jätteglad över en oplanerad graviditet, men nu blev det ju inte så... Och det här får mig att må så dåligt, att ett barn blev till för tidigt för att kanske få ett liv.

Jag är förtvivlad, sitter här ensam i en ny stad utan att känna någon annan än hans familj och vet inte vart jag ska ta vägen

En abort skulle vara så "enkel" men samtidigt så fruktansvärd och jag vet inte om jag kan döda något som är vårat barn. Hans och mitt.

Samtidigt vill jag absolut inte behålla ett barn mot någons vilja.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Gravid - killen vill inte bli pappa - hjälp
  • Anonym

men de kan ju va så även fast man vart tillsammans i flera år. jag och min sambo blev med barn första gången vi hade sex även fast ja hade haft mens några dar innan de va skumt men då blev de abort även fast ja verkligen önskade mig barn men det var för tidigt vi var inte riktigt ihop då men nu är vi ihop och ska ha barn i januari vi har vart ihop i 1 år o 5 månader. de blev lite prat fram och tillbaka vad vi skulle göra nu men de slutade med att vi behöll barnet och jag längtar efter att min sambo ska få känna barnet sparka och leva rövare i magen så han känner att det är på riktigt. vi ska på rul idag och se att allt står rätt till. hoppas det.

jag tyckte inte att aborten var jobbig jag tyckte att 9 månader efter den var jobbig.

men om du vill behålla barnet eller inte kan bara du bestämma din kille kanske bara behöver fundera lite på vad som känns rätt för honom.

hoppas ni kommer överrens om vad ni ska göra lycka till.

• Anonym (Ensam)

Nu har vi fått tid på fredag för att träffa en kurator på kvinnoklinikens abortmottagning. Vi kommer att få kunna prata av oss med en person som inte är involverad i allt det här och det känns jättebra, samt att det blir av redan på fredag.

Tack för alla era tankar, de hjälper i den här bergochdalbanan.

• Anonym

efter att ha läst så många liknande trådar undrar jag varför är det nästan alltid mannen i paret den som kräver abort när det blir plusset på stickan?
    vafan har de i huvudet? varför skyddar de sign inte bättre om de vill inte ha barn? fy fan sjukt

• Anonym

Det kanske är för att de kvinnorna som väljer att göra abort inte pratar om det på samma sätt. För att det blir mer en lättnad för dem. Jag vet inte men blir också arg. Sitter i samma sits ja.

• metin

Lady Dahmer skrev 2009-08-04 16:21:21 följande:

han valde att slarva, nu får att stå för konsekvenserna av det. Valet ligger hos dig. Följ ditt hjärta.
    HAN valde att slarva....suck
    Om du läser TS så skriver hon att DE slarvade...
    Varför måste det alltid dyka upp såna här kommentarer på såna här trådar?
    På vilket sätt hjälper det TS när man uppmanar henne att skita i vad han tycker för han slarvade minsann? De var två om det..hon har precis lika mycket att säga till om när de har sex..
    Anonym skrev 2009-08-05 16:57:31 följande:
    efter att ha läst så många liknande trådar undrar jag varför är det nästan alltid mannen i paret den som kräver abort när det blir plusset på stickan?vafan har de i huvudet? varför skyddar de sign inte bättre om de vill inte ha barn? fy fan sjukt
    Det är väl oftast kvinnorna som startar såna trådar då det är de som slutligen måste ta beslutet...tvivlar på att män sätter sig vid datorn och börjar skriva på FL då deras tjejer vill göra abort..
  • Anonym (Jag med.)

Jag valde att behålla vårat barn när min kille ville göra abort, men jag hade klargjort att jag inte tänkte göra abort om jag blev gravid när vi hade oskyddad sex, han ville det ändå när graviditeten var ett faktum.
    Nu är vår dotter snart 2 år gammal och jag är på väg at flytta från honom för han vägrar ta pappa rollen fast vi bott ihop under de här åren.

Jag älskar vår dotter och hon är det bästa som hänt mig, bara synd att han inte känner det samma.

Hoppas att ni får ut något av kuratorn.
    Lycka till! :)

• Anonym (Ensam)

Hejsan,

Vi var hos kuratorn i fredags, tyvärr var det en nästan enbart negativ upplevelse för mig. Det kändes som att hon tog väldigt lätt på en abort, inte förstod mig och nästan tog det för självklart att vi ska göra abort.
    Jag mådde dåligt när vi lämnade sjukhuset.

När jag idag tänker på en ev. abort får jag en stark nej-känsla i kroppen, det är som att det säger NEJ bara jag tänker tanken på att gå till sjukhuset, gå in i rummet och att ens se den där tabletten.
    Jag blir illamående. Jag kan inte, och jag vill inte - det bara är så. Även om en liten del av mig skulle kunna göra abort så är den delen så försvinnande liten att den aldrig skulle kunna övervinna min känsla. Det är som om min kropp tänker åt mig, på något sätt.

Min sambo är delad, hans hjärta säger en sak och hjärnan en annan.

Jag vill och hoppas att vi kan följa våra hjärtan.

• Anonym

Tänkte dela med mej av min historia...

Jag och min nuvarande sambo hade träffats i 4 månader när jag var gravid i vecka 4... Sambon fick nog lite panik och sa att han ej var redo och ville göra abort (han bodde hemma och var 21 år). Jag sa att jag ej tänkte behålla ett barn emot hans vilja och vi skulle boka tid för abort. Men jag förklarade att jag gärna ville behålla barnet... några dagar senare pratade vi igen om det och han var nyfiken på hur vi skulle lösa allt om vi skulle behålla. Men han stod fast över att vi var för unga, och han var inte redo alls...
    1 vecka senare kom han hem och sa att han ville bli pappa, vi flyttade ihop på direkten

Nu har vi en 3 åring, en 1 åring och gifter oss till helgen

ge honom lite tid, förklara lugnt att du inte vill genomgå en abort men ändå inte vill tvinga honom till något. Förklara att du vill leva med honom och gärna ser att ni skaffar familj ihop... Lycka till!!!

• MansonDust

Han hade blivit glad om 6-12 mån ? Ja bebisen kommer ju inte förräns om ungefär ett halvår, då passar det väl bra ändå ?

• Anonym (Ensam)

^^ Jo man tycker ju det. Det jag tror att allting bottnar i är att min sambo blivit sviken i flera av sina tidigare förhållanden, jag antar att han har svårt för att lita på tjejer. Därför (bla) denna känsla av att vilja vara ihop längre för att vara säker på att jag är seriös.
    Men jag kan lova honom att det inte finns någon jag hellre har barn med än honom, han kan lita på mig.

Ikväll ska jag ta upp det här, ordentligt.

• Anonym (Ensam)

Nu är det bestämt - vi behåller barnet!

• Anonym

Anonym (Ensam) skrev 2009-08-14 22:07:53 följande:

Nu är det bestämt - vi behåller barnet!
    Vad roligt!! Grattis

Vad hände??
  • BamMyMan

GRATTIS!!!
    Viken vecka är du i nu då?=)

• Anonym

grattis!