Det är normalt att tänka på det som ska ske. Personligen så gjorde jag inte det, kanske mest för att ALLA frågade om jag var nervös. Blev så trött på att höra det tillslut. Ut kommer bebisen, oavsett vad som händer.
Dagarna efter bf (gick 1 vecka över) var de värsta, då gick man bara och väntade och väntade. Och folk frågade om jag kände något? VAD är det man ska känna?
På måndagen så tyckte jag att det rann lite väl mycket flytningar, så jag ringde och hörde. Gick ut och gick en timme ca, med binda på. Den blev inte så blöt som de tyckte att den skulle vara om det var vattnet så ja... jag la mig. Vid 03 så kan jag inte sova längre, börjar få ont och det kommer mer och mer regelbundet. 04 kommer min sambo upp och vi börjar räkna... vid 07 är det nere i 5-7 min mellan och vi ringer och kommer överns att vi ska avvakta 1timme. Men halv 8 så blir det 10min mellan. Hur det kändes? För mig så kändes det som att höfterna skulle sprängas. Och man koncentrerar sig på att andas tills smärtan går över.
Vi ringer vid 11 och berättar läget, och vi får åka in för att kolla läget. Efter att de mätt hjärtljudet på bebisen, ctg?, så går jag på toa och ser att det är lite lite rött i bindan. Har binda på mig för flytningar. Då får jag göra ett ultraljud och test för att se om det är fostervatten, enligt ul så var allt okej, det var vatten nog åt bebisen. Var öppen 1cm och så tog det ph och visst det var fostervatten. Så det var hål längre upp så jag läcker bara.
Kunde få stanna om jag ville, men jag ville inte. De tyckte jag skulle gå på ett center för att se om det kom igång, det kunde lika gärna gå på 1 timme som 3 dagar. Åkte och gick och tittade i affärer, käkade pizza och sen åkte vi hem. Duschade och försökte vila. Kl 21 så är det nere i 5-6 minuter mellan värkarna. Då åker vi in.... kommer till avdelningen 23 och får vänta i ett rum. Får lite mackor men är inte särskilt hungrig. Gör ont för att ligga så jag går mest, står när jag inte har ont, och går när värkarna kommer. Låg jag gjorde det ondare och jag kunde inte ställa mig upp. Höfterna sprängdes. Det var där jag hade smärtan.
De gör ingen gyn undersökning då vattnet gått, för infektionsrisk. Så har ingen aning om hur det ser ut. Får klyx för att tömma tarmen, är frivilligt men jag tackar gärna ja. Men det kommer inget då. Halv ett på natten så känner jag att jag verkligen behöver gå på toa... men det kommer inget. Jag vågar inte trycka heller, för det gör för ont (det har det gjort några veckor, så har alltid sett till att inte vara hård i magen). Efter tre försök så ringer jag och frågar efter mera klyx.. då var klockan ca 01. Min bm är upptagen i en annan förlossning, så de ber mig försöka vänta. de vill inte ge ngt klyx innan de gjort en gynundersökning och helst då med min bm. Efter bara två min efter de gått så kommer det igång och jag MÅSTE gå på toa. En annan bm kommer in och så får jag lägga mig i förlossningstolen för att de ska kunna göra gynundersökningen. Och jag är öppen 9cm och det är en ballong med fostervatten. Min bm kommer in strax efter de gjort undersökningen och så tar de hål på "ballongen" och trycker bort tappen så det blir total öppning.
04,04 föddes vår lilla dotter.
Det värsta under förlossningen var att de hela tiden sa "bara en gång till, krysta en gång till" ??? Skulle det vara över sen? Nej, det var ju inte bara en gång till, kanske under den värken men inte totalt. Och när min sambo sa det så sa jag åt honom att göra det själv.
Hade för korta eller svaga värkar så tillslut fick jag dropp för att förstärka/förlänga värken. DET var nog det värsta, att få nålen i handen. Då skrek jag verkligen. Men då ska jag tillägga att jag är nålrädd.
Höfterna sprängdes fortfarande, det och att det tröck så otroligt på ändtarmen, det var min smärta. Sen i sjävla ögonblicket då huvudet kom ut... det gjorde så j---a ont så jag trodde jag sprack hur mycket som helst. BM hade lagt varma handdukar för att mjuka upp där nere hela tiden, och det var så skönt.
Lillfia kom äntligen ut och sen väntade man på moderkakan. När den kom ut var det så skön känsla... obeskrivligt. Varmt och mjukt. Sen var jag ju orolig för sprutorna de skulle bedöva med för stygnen, för DET var jag säker på att det skulle bli. Men sprack ingenting.... lite sår fick jag, men jag sprack inte. Tack vare de varma omslagen.
När vår dotter låg på bröstet så undrade jag om vi kan skaffa en till snart. Och jag längtar fortfarande efter nästa gång.
Lite kuriosa... ca 2o min efter hon kom ut så gick vi tillbaka till det lilla rummet och min sambo håller och bär henne för första gången, så bajsar hon ner honom.
Svart bäck ner över tröjan och byxorna... så det var bra att vi hade ombyte åt honom också. Hade fått tips om t-shirt för det kan bli svettigt för han, och byxor hade jag lagt i utifall han kom från jobb med jeans. Och tack och lov har vi bildbevis på det. Tog inte bild bara för det, utan för att få bild på stolt pappa. Såg då att det var något konstigt på tröjan och ah... hon bajsade.
Gissa om vi alla skrattade.