• VeronikaK

Vad hjälper era 15-åringar till med i hemmet?

Funderar på vad som är rimligt att kräva av en 15-åring. Hon har rätt så mycket läxor och prov så därför vill vi inte sätta upp alltför mycket sysslor men ändå någonting som hon kan göra regelbundet.

Hur har ni det med ungdomar i ung samma ålder?

• Svar på tråden Vad hjälper era 15-åringar till med i hemmet?
  • lövet2

Ingenting regelbundet, utan jag går efter hur det står till med läxor och så. Annars så brukar det vara att duka, gå och handla, baka, diska (mycket sällan), vara barnvakt korta stunder (då jag duschar t ex). Någon städning utöver hennes eget rum, är väldigt svårt att driva i genom ...

You have to try harder than that!
  • zoftnezz

Mina tonåringar har alltid fått sköta sina rum själva,de diskar,städar o lagar mat när vi ber dom. Inte rutinmässigt men ett par ggr i veckan iaf. De plockar fram o undan efter sig. Sköljer alltid av tallrikar o hjälper till att duka av. Tycker nog man kan ställa ganska stora krav på en 15-åring.

• Majsan70

Allt som vi vuxna gör. Jag driver inget Hotell och barnen har tidigt fått lära sig att ta del av det som sker i ett hem. Läxor i all ära, men såå lång tid tar det ju inte med hemmet om alla hjälps åt.

Så här gör bla.:
    Disk på utvalda dagar i vecka
    Av o pådukning
    Städ av egen toalett
    Tvätten hjälps det till med
    Hunden skall ut en gång per dag av vardera tonåring.
    Hjälp med barnvakt korta stunder. Längre stunder lika= lön.
    Matlagning vissa dagar.
    Sopor skall tas ut
    Djuren skall matas
    Hjälpa till att handla
    Rummen skall städas en gång per vecka så vi inte får problem med för mycket djurhår.

Det finns säkert en o annan sak till som de hjälper til lmed som jag inte kommer på just nu. De har tidigtf ått lära sig att ta del i detta så det är inget jag slängt över dem vid en viss ålder.

utöver detta så förväntar jag mig att de sommarjobbar från 16 års ålder.

• Waldo

Dottern 14 år blir tvungen att göra det jag ber henne om. Förutom att städa rummet brukar det bli

Diska efter varje middag
    Gå ut med skräpet
    Kompleteringshandla (när det behövs extra mjölk, bröd osv)
    Dammsuga hemmet
    Laga lunch till sig själv på sommarlov och helger
    Bädda rent i sin säng minst varannan vecka (tyvärr blir det inte oftrare än så, det är ju såååå lätt att glömma)

• Menhir

Sonen brukar gnälla om att han är enda 13-åringen som skurar toaletter...

Barnen har "alltid" städat sina rum resp varsin toalett. Numer veckopendlar jag så de får hjälpa till lite mer, bland annat sköter de om tvätten (men stryker gör de tyvärr inte ). Även där muttrar sonen om att han får sköta 60-tvätten med trosor etc men det är ju för att inte mycket kan gå fel där, storasyster sköter om 40-tvätten och där är det ju lite mer petigt med färger etc.

Ofta plockar de ur diskmaskinen också när de kommer hem från skolan och faktiskt dammsuger de huset emellanåt.

Tidigare hade vi städhjälp varje torsdag, funderar på att ta upp det igen för det är ganska tungt för maken att sköta om allt själv, bara att klippa gräset tar några timmar/vecka på sommaren och helst ska de äta något annat än pizza på vardagarna...

• babyplan

Min bror är 15 och han får

- passa lillasyster
    - slänga sin smutstvätt i tvättkorgen
    - plocka in och ut diskmaskinen
    - hänga tvätt, plocka ner tvätt
    - bädda sin egen säng

Han får göra allt mellan himmel och jord, jag har inte så stor koll då jag ej bor hemma längre.

• FrökenKanSjälv

Alla mina barn (10-16 år) lagar mat varsin bestämd dag i veckan. Den dagen ingår även dukning för alla samt avdukning och disk av kastruller o dyl. Alla dukar alltid av sina egna tallrikar, glas och bestick. Alla städar sina egna rum.

16-åringen kör sällan tvättmaskinen själv, men hon hjälper nästan alltid mig att hänga den tvätt som jag har kört. Hon plockar ur diskmaskinen utan att man ber om det. Hon älskar att storhandla mat med mig och när vi kommer hem är det hon som plockar upp maten och ställer undan.

Jag är ensam med mina tre barn och för att det ska funka så måste alla hjälpas åt. Precis som Majsan70 skriver så är det väl inget hotell de bor på!

• FrökenKanSjälv
    Menhir skrev 2009-08-10 14:08:15 följande:
    Sonen brukar gnälla om att han är enda 13-åringen som skurar toaletter...
    Min yngsta (10 år) brukar byta ut städning av sitt eget rum mot att hon städar båda toaletterna.
Svar på tråden Vad hjälper era 15-åringar till med i hemmet?