• Mama Africa

Varannan-veckas-barn: med på semestern eller ej?

Jag har ett antal bekanta i min omgivning som har sina barn varannan vecka. Nu under semestertid har jag lagt märke till några detaljer.

Vissa föräldrar ser till att HELA TIDEN göra något skoj, resa bort, gå på djurpark etc med sina barn under sin vecka. Och sedan gör den andra föräldern på samma sätt. Jag får känslan av att föräldrarna försöker överträffa varandra med alla roligheter för barnen. Visst kul för barnen, men att aldrig få vara hemma och bara vara, ha lugn och ro, mysa och kanske faktiskt också ha tråkigt ibland, kanske inte är så bra för barnen?

Andra föräldrar passar på och bokar in sina resor under de barnfria veckorna (och även med yngre syskon på resorna såklart) och gör absolut ingenting under barnens veckor. Förutom att möjligtvis klaga på hur jobbiga barnen är. Inte heller detta känns optimalt för barnen. De skuffas fram och tillbaka men får aldrig hänga med på familjens resor, kan kanske inte riktigt känna att de hör till heller.

Givetvis är något "mellanläge" det optimala. Alltså hitta på lite resor och skoj med barnen, och kanske även något när de inte är där, men ta tiden att faktiskt vara hemma och andas med barnen också. Tycker jag.

Vad tycker ni? Och hur har ni själva gjort?

• Svar på tråden Varannan-veckas-barn: med på semestern eller ej?
  • TessaS

Den här semester är verkligen inte representativ för hur vi brukar göra. Det har varit pisstråkigt, med en obstinat dator-beroende 15-åring och en hormonstinn 12-åring som döööööör om hon är mer än 5 minuter från sin mamma.
    I sommar har vi suttit hemma nästan hela tiden, servat bortskämda "ungjäklar" (läs; tonåringar ) och bara gjort korta dagsutflykter med 2,5-åringen medan de äldre barnen suttit hemma och glott på TV eller dator. Det har inte varit några hela veckor heller utan det har varit byte ungefär var tredje dag pga mammans jobbschema, så det har ju gjort det lite krångligare att planera på vettigt sätt.

I vanliga fall gör vi lite av varje. Vi har en sommarstuga som vi varit i en del. Ungarna kan sticka ner och bada i havet med farfar och vi kan sitta på altanen och sova/sola/vila ut. Sedan gör vi dagsutflykter när vi känner för det.
    Sedan gör vi egentligen samma sak när de är hos sin mamma. Jag har släkt på långt avstånd och där får vi inte plats att sova över när vi är hela familjen så det är väl egentligen bara det som vi gör uteslutande de "barnfria" veckorna (vi har ett gemensamt barn nu, så det är inte barnfritt)

• MaryD

Jag har två barn, varav den äldsta på sex år är hos oss varannan vecka och hos sin pappa varannan vecka. Åker vi på en resa eller dyl så ska BÅDA barnen med, jag skulle aldrig utesluta något av barnen.

Däremot kan jag med min äldre son hitta på saker bara jag och han så han får egentid med mamma utan att lillebror på sju månader hela tiden stjäl uppmärksamhet.

• Emmli 84

Mama Africa skrev 2009-08-04 20:57:07 följande:

Jag har ett antal bekanta i min omgivning som har sina barn varannan vecka. Nu under semestertid har jag lagt märke till några detaljer.Vissa föräldrar ser till att HELA TIDEN göra något skoj, resa bort, gå på djurpark etc med sina barn under sin vecka. Och sedan gör den andra föräldern på samma sätt. Jag får känslan av att föräldrarna försöker överträffa varandra med alla roligheter för barnen. Visst kul för barnen, men att aldrig få vara hemma och bara vara, ha lugn och ro, mysa och kanske faktiskt också ha tråkigt ibland, kanske inte är så bra för barnen?Andra föräldrar passar på och bokar in sina resor under de barnfria veckorna (och även med yngre syskon på resorna såklart) och gör absolut ingenting under barnens veckor. Förutom att möjligtvis klaga på hur jobbiga barnen är. Inte heller detta känns optimalt för barnen. De skuffas fram och tillbaka men får aldrig hänga med på familjens resor, kan kanske inte riktigt känna att de hör till heller.Givetvis är något "mellanläge" det optimala. Alltså hitta på lite resor och skoj med barnen, och kanske även något när de inte är där, men ta tiden att faktiskt vara hemma och andas med barnen också. Tycker jag.Vad tycker ni? Och hur har ni själva gjort?
    Åh äntligen någon mer som har uppmärksammat samma sak som mig! Jag är själv styvmor till en 3,5 åring och hans mamma och pappa gör precis så som du beskriver med att hitta på saker hela tiden. Min sambo sa häromdagen "Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på med L... imorgon" Jag svarade "Du ska umgås med honom. Var hemma, lek på hans rum, prata med varandra och låt honom leka själv." Jag tycker att det är jättekul att göra saker ihop, åka på utflykt, badhuset, Busfabriken mm men samtidigt är jag en stor förespråkare för "den fria leken". Barn måste få hitta på egna lekar, ta initiativ, låta fantasin flöda, ha lite tråkigt ibland. Det är utvecklande och stimulerande för dom.
  • AnnanAnna

Jag tycker väl som du ungefär, som du resonerar i din TS. Jag tycker inget av de extrema exemplena är bra, även fast jag känner igen dem från omgivningen. Eller mest det första faktiskt, att föräldrarna inte vågar göra något skoj på sommaren om inte VV-barnen är på plats för då kan det ju bli orättvist.

I vår familj kommer vi i framtiden har lite olika semestrar beroende på vilka som är på plats i familjen. Är min mans dotter här (tonåring) så gör vi saker som hon kan uppskatta och som passar även de små så bra som möjligt, är hon inte här kan vi göra saker som är småbarnsanpassade. Min mans dotter har alltid massa kul inbokat på sommaren, så oavsett om hon skulle känna att det var orättvist eller inte så ska jag se till att vi gör roliga saker när hon inte är hos oss. För min man är det här av förklarliga orsaker lite känsligare, han oroar sig mer för att det ska bli "orättvist" (eller snarare för att hans ex ska börja tjafsa om att det är orättvist om vi gör något deras barn inte är med på).

Men jag resonerar så här, ska vi sitta hemm och inte göra någonting alla de veckor hans stora barn är utomlands med mamma, på läger, på kompisars land etc, så kommer det blir en extremt tråkig sommar för oss andra. Och jag är småbarnsmamma, jag vill göra småbarnssaker när det finns möjligthet. Jag vill åka utomlands och ha Bamseklubb och plaska i barnpoolen, jag vill inte bara göra saker som passar även tonåringar. Så vad kan bli bättre än att ta vara på den tid då tonåringen inte är på plats?
    Jag och de små får ändå anpassa oss ini förbannelse för att det finns ett barn med sedan tidigare, och hela vårt liv och vår vardag påverkas av detta. Och det är ok, men då tycker jag att det måste få vara ok att ta tillvara den tid då det barnet är hos den andra föräldern och göra sånt man inte kan göra när hon är på plats hos oss!

• jeni

Vi brukar alltid göra något lite större när alla barnen är med (Skara Sommarland, Liseberg, Legoland osv) sedan har vi i år gjort dagsutflykter som är mer åldersanpassade. Vi har lämnat den lilla hos mormor och åkt iväg på något tonåringarna vill, eller har vi passat på att göra något med den lilla medans de äldre är hos mamma. Jag vet att deras mamma gör likadant. I år har vi inte alltid gjort allt ihop och jag har inte haft dåligt samvete gentemot de äldre barnen. Och faktiskt så tror jag att denna sommaren har varit den bästa i hela mitt styvfamiljsliv ( 8 år nu).

Jag brukar också passa på att åka till en kompis några nätter bara med den lilla, oavsett om de äldre är hos oss eller inte. Då får pappa (min man) vara hemma och rå om dom själv.

Dessutom har vi börjat att dela på de äldre barnen. En är kvar hos mamma någon/några extranätter eller så kanske de sover över hos farmor ensamna. Annars har vi haft samma problem som TessaS att de gärna sitter hela sin vakna tid framför datorn. Nu blir det något speciellt när de är själva hemma och det lockar bort dom från datorn.

Svar på tråden Varannan-veckas-barn: med på semestern eller ej?