• Caranlachiel

Vill ha faddrar men inget dop - hur göra?

Undanbeder mig alla människor som vill påpeka vad en fadder är osv, för det vet vi redan. Men vi tycker det känns viktigt med faddrar och har redan valt vilka vi vill ha till vår son, och de har tackat ja. Däremot ångrade vi oss nyligen angående dopet och tänker nu inte ha något eftersom vi känner att han ska få välja det själv.

Vi har pratat om att ha ett välkommen-till-världen-kalas, och har vi det så löser det sig ju automatiskt - då kan vi officiellt utnämna detta paret till faddrar. Men det känns som om folk kommer tro att vi har kalaset för att få de presenter vi missar genom att inte ha dop. Och det är ju inte därför vi skulle ha kalaset, presenterna är inte viktiga.

Så frågan är hur vi gör om vi väljer att inte ha kalas. Någon som har några bra idéer?

Lill-Erik kom till oss den 6 april!
  • Svar på tråden Vill ha faddrar men inget dop - hur göra?
  • Vickan I

Men kan ni inte ha en liten privat stund med bara faddrar och närmsta familj då? Eller ha namnkalas och skriv/berätta att presenter inte behövs, men folk köper väl ändå....

Vill ni ha en fest så ha det. Tror verkligen era vänner att ni är så snikna? Trisst om ni avstår från en trevlig fest för att fira ert barn av den anledningen.Kommer ni kanske ångra sedan.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Livshlädje

Vi hade välkommen-till-världen-fest för vår dotter, där vi bland annat berättade om hennes fadder och det var absolut inget konstigt. Vi skrev ett eget fadderbrev om hur vi hoppades att fadderskapet skulle utvecklas och "hanteras", och sen skrev vi vuxna under det brevet.

Om ni inte vill ha fest kan ni ju alltid ha en liten "ceremoni" med föräldrar, barn och faddrar närvarande. Eller egentligen räcker det ju att alla inblandade är med på noterna, så det kanske inte behöver offentliggöras..

• Caranlachiel
    Vickan I skrev 2009-08-04 21:07:15 följande:
    Men kan ni inte ha en liten privat stund med bara faddrar och närmsta familj då? Eller ha namnkalas och skriv/berätta att presenter inte behövs, men folk köper väl ändå....Vill ni ha en fest så ha det. Tror verkligen era vänner att ni är så snikna? Trisst om ni avstår från en trevlig fest för att fira ert barn av den anledningen.Kommer ni kanske ångra sedan.
    Nej jag tror inte egentligen någon skulle tro att vi var giriga, det är nog mest jag som har hjärnspöken. Ett kalas kanske hade varit det bästa trots allt.
  • Caranlachiel
    Livshlädje skrev 2009-08-04 21:08:31 följande:
    Vi hade välkommen-till-världen-fest för vår dotter, där vi bland annat berättade om hennes fadder och det var absolut inget konstigt. Vi skrev ett eget fadderbrev om hur vi hoppades att fadderskapet skulle utvecklas och "hanteras", och sen skrev vi vuxna under det brevet.Om ni inte vill ha fest kan ni ju alltid ha en liten "ceremoni" med föräldrar, barn och faddrar närvarande. Eller egentligen räcker det ju att alla inblandade är med på noterna, så det kanske inte behöver offentliggöras..
    Fadderbrev var ju en bra grej! Det ska jag komma ihåg att skriva.
  • Mimi83

Kanske är lite samma sak men man kan ju ha en namngivningsceremoni...alltså i hemmet! Och då presentera faddrarna! Vet egentligen inte så mycket om vad det innebär men antar att det är samma sak som att ha dop men utan kyrka och sånt. tror man kan göra lite som man själv vill. Mamman och pappan säger några ord var och sen presenterar då faddrarna. Det va min kompis som berätta om detta så jag vet som sagt inte riktigt så mycket om det! Jag sa nämligen att jag troligtvis inte heller vill döpa mitt barn när jag väl får ett för det känns inte rätt för mig. Men vill ändå ha nån slags ceremoni för den lilla och att den fått just det namnet. Vet inte om jag varit till nån hjälp alls...hoppas d iaf! =)

• Vickan I

Vi hade också en namnfest för vår son. Sa till alla innan att det verkligen inte behövdes presenter då de redan gett oss saker när de hälsade på när sonen föddes, men alla köpte ju ngt ändå.

Var en väldigt rolig och trevlig stund och att samla alla nära och kära så där på en gång. Händer ju inte alltid. Roligt att i framtiden kunna visa kort på släkt och vänner och berätta om dagen barnet fick sitt namn.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Caranlachiel

Namngivningsceremoni känns inte så aktuellt, det viktiga för oss är inte att han får sitt namn utan att han officiellt välkomnas till världen och till släkten. Men vi har nog bestämt oss för att det blir ett kalas nu, och så skriver vi ett fadderbrev.

• Skrattmås

Vi gjorde så att vi sket i både dop och namnkalas och helt enkelt bara säger att X fadder till dotter 1 och Y till dotter 2. Det spelar mindre roll hur de blivit det!

• jweiler

Vi ska ha Namnkalas för vår dotter nästa lördag och då har vi bjudit nästan 30 personer.

Ska ha tre faddrar som har tagit detta väldigt seriöst och håller på och planerar något som jag inte får veta. Blir spännande på namnkalaset :P Dom ska få inrammade fadderbrev som också innehåller en bild när dom håller min dotter.

• Miss Obsessive

*Bara läst TS*

Varför inte ha en namngivningsceremoni? Det kommer jag själv att ha den dagen jag får barn, eftersom ett kyrkligt dop skulle vara helt fel både för mig (och min sambo om jag får barn med honom) då jag inte är ett dugg religiös/kristen. Av samma anledning kommer jag att välja ett utomhusbröllop eller annat alternativt bröllop om jag någonsin gifter mig. Namnet blir ju inte mindre giltigt bara för att gud inte "välsignat " det.. Om ditt barn i vuxen ålder vill viga sitt liv åt kyrkan, så får väl han/hon döpa sig kyrkligt bara.

• Helen 1984
    Livshlädje skrev 2009-08-04 21:08:31 följande:
    Vi hade välkommen-till-världen-fest för vår dotter, där vi bland annat berättade om hennes fadder och det var absolut inget konstigt. Vi skrev ett eget fadderbrev om hur vi hoppades att fadderskapet skulle utvecklas och "hanteras", och sen skrev vi vuxna under det brevet.Om ni inte vill ha fest kan ni ju alltid ha en liten "ceremoni" med föräldrar, barn och faddrar närvarande. Eller egentligen räcker det ju att alla inblandade är med på noterna, så det kanske inte behöver offentliggöras..
    Vad skriver man i ett fadderbrev? Finns det att ta del av på nätet nånstans?
  • Livshlädje

Jag sökte runt på FL o på webben o hittade lite inspiration, men minns inte vart nu.. Så här skrev vi i vårt fadderbrev:

Fadderbrev
    Vi har valt dig, NN, som fadder till vår dotter, NN, därför att vi tycker att du har goda värderingar, kloka tankar om barn och barndomen, samt att du är en fin och varmhjärtad person och en god förebild för vår dotter.
    Vi ser gärna att du har en unik relation med vår dotter.
    Vi som föräldrar vill genom fadderskapet, och om igen utefter vägen, göra vårt bästa för att skapa möjlighet för dig och vårt barn att bygga en fin och speciell relation - allt efter er egen önskan och förmåga.

Med mycket kärlek o värme ? Mamma och pappa

Och så skrev vi alla tre under.

• Faddrar

Hej! Vi ska ha en namngivningscermoni för våran dotter. Undrar hur man går tillväga för att skaffa faddrar. Är det bara att välja personer och skriva egna privata brev till dem eller man registrera anmäla dem non stans? Bara undrar. Tack! Med vänlig hälsning, Mia

Svar på tråden Vill ha faddrar men inget dop - hur göra?