jag tänker mycket på förestående förlossningen, har bf 25/8 så det drar ihop sig nu. med första barnet tog det lång tid, mycket strul flera veckor innan och sen var jag så slut att jag bara hade dödsångest och det hela slutade med sugklocka efter nära 40 timmar. det enda rådet som jag kan ge dig är att läsa om förlossningen och prata om det. förbered dig noga med avslappningsövningar, läs om dyktekniken, hitta olika sätt att varva ner och känna lugnet. acceptera att förra förlossningen gick skitdåligt och att du ändå gjorde ditt bästa, och se denna förlossning som att du har en ny chans till revansch. gör allt du kan för att detta ska bli en suverän upplevelse istället för att vara beredd på att återuppleva förra förlossningen. jag tycker att just dyktekniken hjälpt mig med förvärkarna, istället för att spänna mig och bli rädd gör jag precis tvärtom och bara säckar ihop och tänker att jag kan inte göra något åt det så det är lika bra att bara acceptera och slappna av. tänk även att förvärken går över, den kommer inte att hålla på resten av ditt liv utan du vet ju att den håller på i högst nån minut och sen är den borta igen.
ett tips kan vara att kolla klockan hur länge förvärkarna sitter i. säg att de i snitt håller i sig en minut, när du sen får en till kan du se på klockan att snart är den över när du ser sekundvisaren flytta sig. då får du mer konkret se att den faktiskt går över istället för att abstrakt tänka att den snart är över.
det mesta kommer att handla om vilken inställning du själv har till det hela, om du intalar dig att du gör ditt bästa och det här ska gå bra så har du betydligt större chans att det faktiskt går bra och blir en positiv upplevelse istället för tvärtom