LiselottePCOS skrev 2009-08-12 11:25:48 följande:
Det är omöjligt att säaga vilka kriterierna för Metformin är iom det inte finns några. Det Saknas beslut från läkemedels och tandvårds föremånsnämden, de som ger ut FASS på området PCOS. De är de beslutsfattarna(de i nämnden) som beslutar vilka mediciner som skall användas vid vilka tillsånd och FASS är en bok som läkare har som sin "bibel" förutom klokalistan .Dessutom kan det skilja mellan olika kliniker (tex inom Karolinska i Solna och Huddinge fast det är ett och samma sjukhus) och landsting i kulturen för vråd som ni kanske sett i tidningen.Det går att ge alla kvinnor med PCOS metformin. Har man inte insulinreistens kommer pillret att vara verkningslöst i kroppen. Man får inte blodsocker fall om mna är frisk och tar den. ( har man konstared diebets är det något annat). Meformin ihop med Pergotime när Pergotime själv inte hjälper kan ibladn göra att Pergotime fungerar . Går även att ta Metformin utan Pergotime. Dock inget mirklemedle iom det inte finns någon studie som visar att alla blir hjälpta av Metformin. Narturligt sätt att misnka insulirreistens är mat med lågt GI, LCHF och motion. Medelhavskost kan säkert vara bra med. Läs gärna boken" förbättra din fertilietet", Camilla Porsman, Dr Paul S L Tseng ( läs mer bokus:
www.bokus.com/b/9789185225583.html)prov att ta för att mäta ev insuliresistens är C-petid och serum insulin, samt HB a1c och glukos (blodsocker):Inte alla gyenkolger som klarar det. Ibland kan insatt husläkare vara till hjälp. Det är inte säkert att ÄL kommer igång för att man går ned i vikt, övervikten är då utesluten som bidragande orsak till hormonrubbningen.Hoppas ni har fått ert Prolktivärd kollat, det är vanligare att det är högt vid PCOS samt problem med sköldkörteln (TSH, T3, T4).Jag tänker våga mig på att pröva extra d-vitamin. Får se om det märks skillnad om några månder när jag tar blodprover in för läkarbesök. trist bara att det är så dyrt med kosttillskott. mer om d-vitamin i min blogg.:
blogg.passagen.se/liselottepcos/Tack för bra information Liselotte!
"Har man inte insulinreistens kommer pillret att vara verkningslöst i kroppen."
Hur vet man om man inte har insulinresistens? Jag tog blodprover ganska långt innan vi började prata på metformin och allt såg helt normalt ut.. Eller vad är symtomen? Jag kanske äter dom helt i onödan?!