• PCO20

Ang dosen på metformin

Jag äter nu 1 tabl 3 gånger dagligen! Tror det är 5:e veckan jag äter nu och förra veckan mådde jag riktigt illa, tappade matlusten och fick ömma bröst.. Var så säker på att jag var gravid men så var ej fallet. Mår mycket bättre nu men äter inte speciellt mycket, men det gör ingenting även om jag är normalviktig! Jag har 1-2 extrakilon på kroppen som jag vill bli av med, för visst kan det hjälpa mig att bli gravid?

Hur som helst, jag undrar om man kan höja dosen? Kan jag äta tex 4 tabl om dagen?

Det kan säkert vara inbillning men det känns som att saker händer i kroppen, speciellt med tanke på att mina bröstvårtor har blivit mörkare och större, brösten har blivit fylligare och ömmar osv. Det måste ju bero på "kvinnliga hormoner"

Mitt problem är ju PCO och utebliven mens/äl och det är ju därför jag inte lyckas bli gravid. Metformin är den enda behandlingen jag får just i dagsläget, vad tror ni?

Hur länge åt ni metformin innan ni blev gravida?

Sen undrar jag också om det finns fler där ute som lider av utebliven mens/äl, hur blev ni gravida?

Hur bra är egentligen metformin?! Pergo funkade inte på mig!

• Svar på tråden Ang dosen på metformin
  • PCO20
    Vårflickan84 skrev 2009-08-11 22:13:00 följande:
    ja jag hade rätt så regelbunden, kom i tid och aldrig innan liksom. men nu har jahg spottings en vecka innan och väldigt utdragen mens. känns som jag har mens jämt! kan inte ta på mig snygga jeans eller så för vet ju aldrig när det börjar droppa. vet inte vad som hänt.men jag ska til läkarn nästa vecka så då ska jag fråga ut honom haha.jag vet inte om jag hade ägglossning förrut, men min läkare sa att jag antagligen inte hade det, tänk om han tagit för snabbt beslut?? usch jag vbet ej.skönt att sällan ha mens... men inte skönt om man vill bli gravid sålklart. fick du mens av pergo?
    varför trodde han att du antagligen inte hade äl förut? jag menar, man brukar ju ha äl så länge man har regelbunden mens.. hmm.. då är det ju knepigt! du får prata med din läkare igen tycker jag

Nej jag fick varken mens eller äl av pergo, dock så fick jag mens av provera men, nu har jag inte haft mens på länge
  • Vårflickan84
    PCO20 skrev 2009-08-11 23:13:09 följande:
    varför trodde han att du antagligen inte hade äl förut? jag menar, man brukar ju ha äl så länge man har regelbunden mens.. hmm.. då är det ju knepigt! du får prata med din läkare igen tycker jag Nej jag fick varken mens eller äl av pergo, dock så fick jag mens av provera men, nu har jag inte haft mens på länge
    oj jag vet inte... men tydligen så kollade han på mina äggstockar och såg att jag hade PCO och då innebär det att jag inte har äl jämt. så fick pergo för att förstärka min äl.

vad ska du göra nu då för att få igång mensen?
  • LiselottePCOS

Det är omöjligt att säaga vilka kriterierna för Metformin är iom det inte finns några. Det Saknas beslut från läkemedels och tandvårds föremånsnämden, de som ger ut FASS på området PCOS.

De är de beslutsfattarna(de i nämnden) som beslutar vilka mediciner som skall användas vid vilka tillsånd och FASS är en bok som läkare har som sin "bibel" förutom klokalistan .Dessutom kan det skilja mellan olika kliniker (tex inom Karolinska i Solna och Huddinge fast det är ett och samma sjukhus) och landsting i kulturen för vråd som ni kanske sett i tidningen.

Det går att ge alla kvinnor med PCOS metformin. Har man inte insulinreistens kommer pillret att vara verkningslöst i kroppen. Man får inte blodsocker fall om mna är frisk och tar den. ( har man konstared diebets är det något annat). Meformin ihop med Pergotime när Pergotime själv inte hjälper kan ibladn göra att Pergotime fungerar . Går även att ta Metformin utan Pergotime. Dock inget mirklemedle iom det inte finns någon studie som visar att alla blir hjälpta av Metformin. Narturligt sätt att misnka insulirreistens är mat med lågt GI, LCHF och motion. Medelhavskost kan säkert vara bra med. Läs gärna boken" förbättra din fertilietet", Camilla Porsman, Dr Paul S L Tseng ( läs mer bokus: www.bokus.com/b/9789185225583.html)

prov att ta för att mäta ev insuliresistens är C-petid och serum insulin, samt HB a1c och glukos (blodsocker):Inte alla gyenkolger som klarar det. Ibland kan insatt husläkare vara till hjälp.

Det är inte säkert att ÄL kommer igång för att man går ned i vikt, övervikten är då utesluten som bidragande orsak till hormonrubbningen.

Hoppas ni har fått ert Prolktivärd kollat, det är vanligare att det är högt vid PCOS samt problem med sköldkörteln (TSH, T3, T4).

Jag tänker våga mig på att pröva extra d-vitamin. Får se om det märks skillnad om några månder när jag tar blodprover in för läkarbesök. trist bara att det är så dyrt med kosttillskott. mer om d-vitamin i min blogg.:
    blogg.passagen.se/liselottepcos/

• PCO20
    LiselottePCOS skrev 2009-08-12 11:25:48 följande:
    Det är omöjligt att säaga vilka kriterierna för Metformin är iom det inte finns några. Det Saknas beslut från läkemedels och tandvårds föremånsnämden, de som ger ut FASS på området PCOS. De är de beslutsfattarna(de i nämnden) som beslutar vilka mediciner som skall användas vid vilka tillsånd och FASS är en bok som läkare har som sin "bibel" förutom klokalistan .Dessutom kan det skilja mellan olika kliniker (tex inom Karolinska i Solna och Huddinge fast det är ett och samma sjukhus) och landsting i kulturen för vråd som ni kanske sett i tidningen.Det går att ge alla kvinnor med PCOS metformin. Har man inte insulinreistens kommer pillret att vara verkningslöst i kroppen. Man får inte blodsocker fall om mna är frisk och tar den. ( har man konstared diebets är det något annat). Meformin ihop med Pergotime när Pergotime själv inte hjälper kan ibladn göra att Pergotime fungerar . Går även att ta Metformin utan Pergotime. Dock inget mirklemedle iom det inte finns någon studie som visar att alla blir hjälpta av Metformin. Narturligt sätt att misnka insulirreistens är mat med lågt GI, LCHF och motion. Medelhavskost kan säkert vara bra med. Läs gärna boken" förbättra din fertilietet", Camilla Porsman, Dr Paul S L Tseng ( läs mer bokus: www.bokus.com/b/9789185225583.html)prov att ta för att mäta ev insuliresistens är C-petid och serum insulin, samt HB a1c och glukos (blodsocker):Inte alla gyenkolger som klarar det. Ibland kan insatt husläkare vara till hjälp. Det är inte säkert att ÄL kommer igång för att man går ned i vikt, övervikten är då utesluten som bidragande orsak till hormonrubbningen.Hoppas ni har fått ert Prolktivärd kollat, det är vanligare att det är högt vid PCOS samt problem med sköldkörteln (TSH, T3, T4).Jag tänker våga mig på att pröva extra d-vitamin. Får se om det märks skillnad om några månder när jag tar blodprover in för läkarbesök. trist bara att det är så dyrt med kosttillskott. mer om d-vitamin i min blogg.:blogg.passagen.se/liselottepcos/
    Tack för bra information Liselotte!
    "Har man inte insulinreistens kommer pillret att vara verkningslöst i kroppen."
    Hur vet man om man inte har insulinresistens? Jag tog blodprover ganska långt innan vi började prata på metformin och allt såg helt normalt ut.. Eller vad är symtomen? Jag kanske äter dom helt i onödan?!
  • Treasures

Tror att jag svarat på hur det var för mig i en anna tråd med, men kan ju berätta en gång till om nån är nyfiken.

Fick diagnosen PCO's 2004, hade då aldrig sedan jag fick den första mensen haft regelbunden mens el ÄL. Fick mens 2-3 ggr/år och tror att jag hade ÄL innan, för jag fick alltid ömma bröst och andra PMS symtom två veckor innan. Var för övrigt normalviktigt, lätt ökade behåring, ingen besvärande acne. 

I maj 2007 bestämde vi oss för att försöka bli gravida, slutade med p-piller (Diane) som jag ätit sedan 2004. Fick inte nån mens och inget pluss....var till gyn i oktober efter lite strul med att få komma dit tidigare etc. Gjorde VUL som inte visade några teckan på att ÄL var på G, men att det för övrigt såg bra ut med undantag för PCO-äggstockarna. Blev hänvisad till barnlöshetsteamet och efter en massa blodprov och spermieprov fick jag Pergotime utskrivet.

Provade enkel, dubbel och trippeldos under våren utan att få vare sig ÄL el mens. Fick Metformin 2 x 500 mg/dag och åt enbart dem under sommaren, fortfarande ingen ÄL el mens. Ny försök med Pergotime tillsammans med Metformin då enkeldos inte fungerade. Dubbeldos plus 3 x 500 mg Metformin och på eget initiativ akupunktur gav sen ÄL och mens på dag 47...Trippeldos plus 4 x 500 mg Metformin och akupunktur fungerade inte alls. Ville inget hellre än att sluta med alla tabletter och få gå vidare till mer avancerad behandling med sprutor, men de ville att jag skulle prova ytterligare en omgång med trippeldos för de kunde ändå inte skicka nån remiss till IVF-kliniken som har hand om sprutbehandlingen föränn i januari. Denna gång fick jag ÄL på dag 18, men tyvärr också mens. Tjatade mig så till ett sista försök efter att remissen skickats och vi väntade på tid (kändes som om vi inte hade nån chans utan tabletterna iaf). Och då fick jag återigen ÄL på dag 18 och blev gravid!

Så det kan ta låång tid innan kroppen svarar på de mediciner man stoppar i sig, och jag kan varmt rekommendera akupunktur! Lycka till och ge inte upp!

• LiselottePCOS

Troligen har en person med PCOS som går hos fertiliteteläkare något högt teosteron om än normalt och lågt SHBG om än normalt så den totalkvoten blir fel och då kan ÄL utebli. Kvoten ska vara under 0,05 (teosteron / SHBG)

Det går att mäta om man har insulinresistens med blodprover C-petid och eller serum insulin, blodglukos och ev HB A 1c (långtidsblodsocker).

Gör metforminet optimal nytta och man har PCOS kan det ge ägglossning utan annan behandling.

• JWN
    PCO20 skrev 2009-08-11 23:13:09 följande:
    varför trodde han att du antagligen inte hade äl förut? jag menar, man brukar ju ha äl så länge man har regelbunden mens.. hmm.. då är det ju knepigt! du får prata med din läkare igen tycker jag Nej jag fick varken mens eller äl av pergo, dock så fick jag mens av provera men, nu har jag inte haft mens på länge
    Jag villl bara kommentera...att jag har haft regelbunda blödningar hela mitt liv med mens, men har nu i efterhand, efter diagnosen kunnat konstatera att jag endast har haft ÄL typ en till två gånger per år...Så vad som har varit min blödning vet jag inte , men inte en ÄL i alla fall.....eftersom en ÄL ska generera mensvärk och det har jag endast nån gång per år...Och ÄL fick jag första gången i mitt liv med pergo...
    Så som sagt regelbunda blödningar kan man ha trots ingen ÄL...
  • PCO20
    JWN skrev 2009-08-14 18:50:49 följande:
    Jag villl bara kommentera...att jag har haft regelbunda blödningar hela mitt liv med mens, men har nu i efterhand, efter diagnosen kunnat konstatera att jag endast har haft ÄL typ en till två gånger per år...Så vad som har varit min blödning vet jag inte , men inte en ÄL i alla fall.....eftersom en ÄL ska generera mensvärk och det har jag endast nån gång per år...Och ÄL fick jag första gången i mitt liv med pergo...Så som sagt regelbunda blödningar kan man ha trots ingen ÄL...
    Ja, det tror jag säkert! Men jag menade bara att man brukar ha äl då man har regelbunden mens
  • LiselottePCOS

Man kan ha mens utan ÄL. Kallas tekniskblödning. Slemhinnan i livmodern behöver framförallt två hormoner för att byggas upp, östogen och progesteron. Östrogen bildas hela tdien även utan ÄL , ger de kvinnliga formerna etc.

Pogesteron (= gulkroppshormon) bildas bara efter ÄL i äggstocken ( är gul om man ser på bild, bildas av kolesterol).

Det blodprov som tas på mellan dag 21-23 i cykeln för att se om kvinnnan ägglossat mäter progesteron. Progsteoron gör att slemhinnan växer till etra kraffigt och blir reod för ett befruktat ägg. Fäster inget ägg dimper halten progestoron snabbt och efter ca 1 v får man mens (en vecka efter dippet, ca 14 dagar efter ÄL).

Progsteron styr menscykelns längd, har man ingen ÄL blir mensen oregelbunden, men mens kan komma. Har man mer än 3-4 dagar längd skillnad mellan två cykler då är den oregelbunden.

• PCO20
    LiselottePCOS skrev 2009-08-14 22:01:15 följande:
    Man kan ha mens utan ÄL. Kallas tekniskblödning. Slemhinnan i livmodern behöver framförallt två hormoner för att byggas upp, östogen och progesteron. Östrogen bildas hela tdien även utan ÄL , ger de kvinnliga formerna etc. Pogesteron (= gulkroppshormon) bildas bara efter ÄL i äggstocken ( är gul om man ser på bild, bildas av kolesterol). Det blodprov som tas på mellan dag 21-23 i cykeln för att se om kvinnnan ägglossat mäter progesteron. Progsteoron gör att slemhinnan växer till etra kraffigt och blir reod för ett befruktat ägg. Fäster inget ägg dimper halten progestoron snabbt och efter ca 1 v får man mens (en vecka efter dippet, ca 14 dagar efter ÄL).Progsteron styr menscykelns längd, har man ingen ÄL blir mensen oregelbunden, men mens kan komma. Har man mer än 3-4 dagar längd skillnad mellan två cykler då är den oregelbunden.
    Liselotte!
    Jag har en fråga!
    Som jag berättade tidigare så har mina bröst ömmat. Dom senaste dagarna har själva vårtorna blivit ömma och gör lite ont. Jag tänkte inte så mycket på det, men igår fick jag en rosa/röd slemmig flytning när jag torkade mig när jag hade kissat. Trodde mensen var på gång och jag kunde även känna mensverkar komma och gå. Men ingen mens kom, förutom när jag torkade mig. Inget i trosorna. Sen kom det inget mer igår, men idag hände samma sak. Jag får som verkar då och då och när jag går på toaletten så kommer det slemmiga ljusröda flytningar.. Tror du att det kan vara mensen som är på gång? Eller kan man få så i samband med ägglossning? Jag förstår ju ingenting just nu! Tack på förhand.
  • LiselottePCOS

PCO20: har tyvärr ej kunskap att svara på din fråga. Du kan höra av dig till någon gynmottagning per telefo, så får du säkert ett svar.

Svar på tråden Ang dosen på metformin