• Sofiaochjonas

unga föräldrar som går till soc

En fundering bara som föll mig in såhär på morgonen..

Idag blir väldigt många unga gravida, det har jag ingenting emot. Men något jag har emot är att vissa (absolut inte alla) springer till soc, dom vill inte bo hemma bla bla och får både lägenhet och pengar.

SKA det vara så här i Sverige? Jag förstår ju självklart att allt inte är planerat, långt ifrån. Men varför väljer man att skaffa barn och sedan springa och be om hjälp med bostad och pengar?

Vad tycker ni? Hur resonerar ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 12:03
    jag har alltså inte något emot de som "fått problem" med att försörja sig senare i livet. Det jag har något emot är de ungdomar (och såklart även vuxna, dock mest ungdomar) som planerar barn men inte har inkomst. Dock vet dom att dom har rätten att gå till soc så fort barnet är fött. Dom vet att soc betalar, därför anser dom att det är fritt fram att skaffa barn trots 0 kr i inkomst.

• Svar på tråden unga föräldrar som går till soc
  • Sofiaochjonas
    Angelmommy skrev 2009-10-07 22:46:32 följande:
    Det är ju så, allt ordnar sig. Jag vill iallafall kunna försörja mitt barn, och vara en bra förebild. Men alla tänker olika.
    ja det kan ordna sig ,men det är inte alltid det gör det. Men att resonera så att alltid soc ska fixa allting tycker jag är bisarrt.
  • Elina05
    JohansAmandaa skrev 2009-10-07 15:10:34 följande:
    Jag håller med dig TS!En vän till mig (16 år) planerade barn med sin pojkvän och tog förgivet att soc skulle hjälpa dom, men det gör dom inte!Så nej man planerar inte barn om man inte har någon inkomst!
    jag är själv en ung mamma, vara bara 18 när jag fick min dotter. jag gick ut andra året sen föddes elina i aug. I juni året efter så tog jag ett sommarjobb inom vården och sen på hösten hoppade jag på skolan igen. Gick om tvåan för att läsa upp mina betyg. Jag jobbade kvällar och helger medans jag läste!! Förra sommaren tog jag studenten som undersköterska. och idag jobbar jag som timvikarie och läser en 200 poäng kurs på distans.
    Så detta med att unga föräldrar inte kan försörja sej själv är upp till var och en!!! Klarade jag av det,ensamstående, så borde de flesta andra också göra det!! Men som sagt mkt är lathet!!
  • tyttan

Jag fick ett tidigt missfall nyligen, oplanerat. Jag blev mer eller mindre knäckt. Mådde mycket värre än vad jag nånsin kunnat tänka mig. Jag hade ingen aning om att jag längtade så otroligt mycket efter barn, även om vi pratat om det och jag visste att jag ville. Nu planerar vi dock. Jag är 19, han är 26. Han har i stort sett fast jobb, jag går på folkhögskola och läser upp betyg för att få behörighet. Dock tror jag inte att jag kommer läsa vidare, utan jag skaffar hellre ett jobb vilket inte alls behöver vara omöjligt så länge man inte är kräsen.

• SaramedM
    tyttan skrev 2009-10-08 16:32:35 följande:
    Jag fick ett tidigt missfall nyligen, oplanerat. Jag blev mer eller mindre knäckt. Mådde mycket värre än vad jag nånsin kunnat tänka mig. Jag hade ingen aning om att jag längtade så otroligt mycket efter barn, även om vi pratat om det och jag visste att jag ville. Nu planerar vi dock. Jag är 19, han är 26. Han har i stort sett fast jobb, jag går på folkhögskola och läser upp betyg för att få behörighet. Dock tror jag inte att jag kommer läsa vidare, utan jag skaffar hellre ett jobb vilket inte alls behöver vara omöjligt så länge man inte är kräsen.
    Mao så kna ni försörja er själva nu? Då berörs inte du av TS

Beklagar missfallet
  • ViktorochAgnes

Har bara läst TS.

Skitbra att de går till soc tycker jag! De måste lära sig att ta eget ansvar som den förälder de är och det görs bäst med eget boende osv.. Det är skönt att soc är till någon nytta för de som verkligen behöver det och att inte alla pengar går till rotavdrag och hushällsnära tjänster..

Ta en person som jobbat i 2 år och därefter får soc/barn, jämnfört med en person som får soc/barn och sedan jobbar i två år, vad är skillnaden?

Jag tycker det är pinsamt att folk går på soc så hårt pg "ryktet" men sedan att andra får skuldsaneringar och diverse avdrag.. För att inte tala om efterblivna människor som missköter sina jobb och därmed slösar med tid och pengar. De kanske avskedar underifrån och behåller folk i positioner istället, de slösar med andras jobb. Folk som lånar upp till öronen och känner sig bättre än andra osv osv..

Komplext samhälle men innehäller folk med tunnelseende..

• MiaEd

Jag förstår dig grovt TS!

Jag sitter i en skitsits! Blev gravid med min son under gymnasiet, fick veta att det var OK för föräldrarna att bo hemma tills jag fick ett jobb och en lägenhet. Dagen min son var färdiginskolad på dagis hade jag ett jobb, 1 månad efter flyttade vi till egen lägenhet.

Blev gravid med andra barnet, vart sedan utsatt för grova hot, förföljelse och trackasserier. Därav var jag tvungen att sluta på SOC och sitter nu på soc med en son och gravid.

MEN, jag har sökt till högskolan på distans ;) No fucking Soc ska försörja mina barn!

• Angelmommy
    MiaEd skrev 2009-10-12 17:38:08 följande:
    Jag förstår dig grovt TS! Jag sitter i en skitsits! Blev gravid med min son under gymnasiet, fick veta att det var OK för föräldrarna att bo hemma tills jag fick ett jobb och en lägenhet. Dagen min son var färdiginskolad på dagis hade jag ett jobb, 1 månad efter flyttade vi till egen lägenhet.Blev gravid med andra barnet, vart sedan utsatt för grova hot, förföljelse och trackasserier. Därav var jag tvungen att sluta på SOC och sitter nu på soc med en son och gravid.MEN, jag har sökt till högskolan på distans ;) No fucking Soc ska försörja mina barn!
    Starkt gjort av dig!
  • Sofiaochjonas
    MiaEd skrev 2009-10-12 17:38:08 följande:
    Jag förstår dig grovt TS! Jag sitter i en skitsits! Blev gravid med min son under gymnasiet, fick veta att det var OK för föräldrarna att bo hemma tills jag fick ett jobb och en lägenhet. Dagen min son var färdiginskolad på dagis hade jag ett jobb, 1 månad efter flyttade vi till egen lägenhet. Blev gravid med andra barnet, vart sedan utsatt för grova hot, förföljelse och trackasserier. Därav var jag tvungen att sluta på SOC och sitter nu på soc med en son och gravid. MEN, jag har sökt till högskolan på distans ;) No fucking Soc ska försörja mina barn!
    men då är du villig och försöka, du kämpar! cred till dig.
  • MiaEd
    Sofiaochjonas skrev 2009-10-12 19:04:19 följande:
    men då är du villig och försöka, du kämpar! cred till dig.
    Angelmommy skrev 2009-10-12 18:25:26 följande:
    Starkt gjort av dig!
    Tack! Det finns faktiskt unga som sitter på soc utan att vilja vara där..
  • Sofiaochjonas
    MiaEd skrev 2009-10-12 20:38:53 följande:
    Tack! Det finns faktiskt unga som sitter på soc utan att vilja vara där..
    ja självklart är det så! tråden vänder sig till de som frivilligt planerat barn när man inte har någon inkomst
  • janniahlholm
    MiaEd skrev 2009-10-13 15:18:29 följande:
    men finns sånna på riktigt? ^o)
    Ojoj.. det finns, och fler än du tror.
Svar på tråden unga föräldrar som går till soc