• Menhir

Bjuda 17-åring på vin???

Är så irriterad på min mamma! Hon håller på och vill bjuda tonårsdottern (min alltså) på vin och tycker jag är larvig som inte tillåter det.

Jag är inte blåögd, jag förstår väl att dottern smakat alkohol men det är en jäkla skillnad att veta om det (hon har inte sagt något utan det är jag som antar) och att sanktionera det!

Och mamma: "vad du är löjlig- klart hon ska få smaka!". Varför då? Visst ser jag fram emot att barnen blir så stora att vi kan ta ett glas vin tillsammans men det kommer att dröja ännu några år.

Förresten bjöd inte mina föräldrar mig på vin när jag var 17 så varför i helsicke ska de bjuda sin dotterdotter??

Vet inte vad jag vill med tråden, är mest irriterad. Vill få lite medhåll kanske. Någon?

• Svar på tråden Bjuda 17-åring på vin???
  • goabarn77

Det finns forskning som visar att de unga som blir bjudna på alkohol i hemmet dricker mer utanför hemmet. Kommer tyvärr inte ihåg källa, har fortfarande gravidhjärna. Men folkhälsoinstitutet vet säkert mer.

• PrettyinPink

Hm, jättejättesvårt. Jag minns ju själv när man var 17, det spelade verkligen ingen roll om föräldrarna bjöd eller ej, drack gjorde man ändå.

Men summan av kardemumman (haha det märks att man inte är 17 längre eller hur!) är att det är DU som är förälder och DU som bestämmer över ditt barn. Så din mamma får respektera det.

• Piamamma

Har läst tråden, men inte lusläst alla svaren.. Håller precis med fler av er samt trådstartaren. Har själv en dotter på sexton år och jag bjuder aldrig på något alkoholhaltigt hemma. Hon skulle aldrig få för sig att fråga om hon fick heller.. Vid några få tillfällen har hon fått smutta på champagne när det skålats (inte hemma), men då är det just smutta.. Jag var själv tidigare med att dricka än hon varit (tror jag, ska tilläggas). Det är absolut föräldern man ska fråga och inte barnet om man vill bjuda (vilket jag aldrig sjölv skulle göra). Säger föräldern nej ska man respektera detta. Fattar inte föräldrar som "häller i" sina egna och andras barn alkohol, det är ju både olagligt och framförallt skadligt för barnen. Skulle skämmas ögonen ur mig om jag blev ertappad att langa till mitt eget barn, hur ska man förklara det?

• The sea refuses no river

Är man 17 så är man förhoppningsvis mogen nog att bestämma sådant själv, är man inte det så skulle jag verkligen bäva inför hennes 18-årsdag då hon enligt lag kan bestämma över alkoholkonsumtionen själv.

Kanske är det bra att ha en mer avspänd relation till alkohol så att din dotter kan etablera en mer naturlig kontakt med alkohol, än att behöva smussla med drogen tillsammans med kompisarna.

Sedan så tycker jag att det är oförsvarbart att själv dricka alkohol (nu gör jag det antagandet att du gör det) men sedan inte tillåta ditt barn att göra samma sak.

Personligen skulle jag undvika att göra sådant själv som jag inte vill att mina barn skulle göra.

Lycka till!

• Alle

Har en fjortonåring hemma och vi kör med noll-tolerans!
    Det finns bevisat att barn som får smaka alkhohol hemma och tidigt dricker mer än de som inte har fått smaka.

Sen brukar sambon berätta små "historier" för sambon om hur fulla tonåringar beter sig så hon är nog ganska medveten.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle
    Alle skrev 2009-08-20 15:57:11 följande:
    Har en fjortonåring hemma och vi kör med noll-tolerans!Det finns bevisat att barn som får smaka alkhohol hemma och tidigt dricker mer än de som inte har fått smaka.Sen brukar sambon berätta små "historier" för sambon om hur fulla tonåringar beter sig så hon är nog ganska medveten.
    Not: det är då för dottern sambon berättar sina historier allstå
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Guldrosen

TS, stå på dig! Din mamma måste acceptera att det är du som bestämmer om din dotter ska få smaka vin.

• Menhir

The sea refuses no river skrev 2009-08-20 00:26:59 följande:

Sedan så tycker jag att det är oförsvarbart att själv dricka alkohol (nu gör jag det antagandet att du gör det) men sedan inte tillåta ditt barn att göra samma sak.Personligen skulle jag undvika att göra sådant själv som jag inte vill att mina barn skulle göra.Lycka till!
    Jag dricker vin i barnens sällskap, inte så jag blir redlös givetvis men nog har maken o jag tagit några glas vin till helgen flera gånger sedan vi blev föräldrar för 17 år sedan!

Jag menar att vi har visat hur man kan (och enligt oss bör) förhålla sig till alkohol, eller mer korrekt vin, dvs dricka några glas för att det är gott och inte för att bli full.

Dessutom har jag ingen önskan att barnen blir helnykterister även om de givetvis gärna får bli det, bara att de förhåller sig till alkohol ungefär som jag gör och helst dricker vin eller öl istället för starksprit.
  • melamikaela

Jag är 18 och har aldrig druckit alkohol. Jag har inte blivit bjuden, varken hemma eller av mor/farföräldrar. Det finns ju en anledning till att det är en åldersgräns för innehavande och drickande utav alkohol. Så kör på din väg, du vinner utav det i längden

• redneck girl

drack gjorde man vid sjutton,vare sig man blev bjuden eller ej.snart är hon 18 och då....

• Registrerad

Jag ser inget fel i att låta sjuttonåringar få smaka på alkohol. Vad är egentligen skillnaden? Sjutton, arton, samma sak. Hon kommer ändå kunna dricka hur hon vill när hon fyller arton så varför inte SLUTA göra alkohol till en synd och någonting "som man absolut inte får göra"?

Hellre en förälder som kan prata med sitt barn och att barnet slipper ha en massa hemligheter och kan ringa på helgen om det är någonting som hänt. Hellre att man låter barnet få smaka på alkohol än att han/hon köper hembränt från någon främling. Att prata öppet är det bästa som finns och jag kan av egen erfarenhet säga att de som fått en sträng uppfostran när det gäller alkohol oftast råkar mer illa ut än de som öppet kan prata med sina föräldrar om det och får dricka råkar mindre illa ut.

Men men...

• Waldo

Det är min uppgift som förälder att vara förebild inte kompis.
    Det innebär att visa och markera såväl egna regler som de lagar som gäller

Varken jag eller lagen tillåter alkohol innan man är myndig. Efter 18 år får hon göra som hon vill.
    Nu är jag inte dummare än att jag förstår att hon smakat, men jag anser inte det är där tungdpunkten på diskusionen ska ligga

• Drakgrodan

Waldo: exakt min åsikt också! Mycket bra skrivet, jag är inte min dotters väninna, jag är hennes mamma och förmyndare. Vi gör inte alkoholen till en synd här hemma, min man och jag dricker vin till maten osv. men min dotter har inte åldern inne för att dricka (hon är 15) så det finns ju inte ens något att diskutera, eller hur?! Vi pratar väldigt öppet om alkohol och vi förbjuder inget utan upplyser helt enkelt om vad som gäller.

Svar på tråden Bjuda 17-åring på vin???