• Menhir

Bjuda 17-åring på vin???

Är så irriterad på min mamma! Hon håller på och vill bjuda tonårsdottern (min alltså) på vin och tycker jag är larvig som inte tillåter det.

Jag är inte blåögd, jag förstår väl att dottern smakat alkohol men det är en jäkla skillnad att veta om det (hon har inte sagt något utan det är jag som antar) och att sanktionera det!

Och mamma: "vad du är löjlig- klart hon ska få smaka!". Varför då? Visst ser jag fram emot att barnen blir så stora att vi kan ta ett glas vin tillsammans men det kommer att dröja ännu några år.

Förresten bjöd inte mina föräldrar mig på vin när jag var 17 så varför i helsicke ska de bjuda sin dotterdotter??

Vet inte vad jag vill med tråden, är mest irriterad. Vill få lite medhåll kanske. Någon?

• Svar på tråden Bjuda 17-åring på vin???
  • Tifastar

Det är ju endå du som bestämmer över din dotter, så din mamma bör acceptera det.

Däremot skulle jag tycka det var ok om min mamma erbjöd min 17 åring ett glas vin... men alla tycker vi olika.

• AnnaT

om det är din dotter och du inte ville det säg nej bara.
    min mamma håller också och vill bjuda min lilla son på massa sker inte alcohol men annat och när jag säger nej skiter hon i det.
    Men det är ju faktiskt vi som är mammor till våra barn och det måste faktiskt våra mammor respektera

• Menhir

Jo, jag har inga problem med att säga nej. Det är bara himla trist att säga nej hela tiden!

Visst får dottern smaka champagne till nyår (halvt glas) men varför hon ska dricka vin vid en vanlig familjemiddag förstår jag inte. Det innebär ju att jag accepterar att hon dricker alkohol och till o med underlättar hennes drickande.

Hon är ansvarsfull och har aldrig hamnat i några problemsituationer men jag vore ju dum om jag itne förstod att hon dricker emellanåt med kompisar på helgerna (jag har ju själv varit 17!). Det är dock mer en mycket tyst överenskommelse att så länge hon sköter det snyggt så får hon vara ute sent och vi lägger oss inte i mer än nödvändigt.

Mamma accepterar att hon inte får bjuda min dotter på vin men jag får gliringar om det hela tiden. Herregud - jag är ingen småunge, jag är snart 40!

• Drakgrodan

Har liknande problem, mina föräldrar tycker att jag är jättehård mot min dotter (snart 15 år) för att hon inte får smaka alkohol när vi vuxna dricker, "det är klart hon ska få smaka lite"... Nej, det tycker jag faktiskt inte att hon ska få!!
    Min syster har två söner, 16 och 19 år och de får dricka när de vill och de röker också, och det är helt ok med min syster och hennes man, de köper ut cider och öl och vill att vi ska köpa billiga cigaretter till pojkarna när vi är utomlands... (vilket vi INTE gör).

Det är tråkigt att man ska ses som sträng och elak. Mina föräldrar och min syster med familj ska utomlands i höst och en av sönerna har ångrat sig och vill inte åka med, då tyckte de att det skulle vara kul om min dotter åker med i stället men på grund av deras inställning till detta vill jag faktiskt inte det. Min dotter är som tur inte så värst intresserad av att dricka ännu och varför ska då vuxna människor uppmuntra till det, jag förstår faktiskt inte!!

• abnocto

Har precis samma problem. Min far fyllde 75 år och då tycker min mamma att min 17-åring ska ha vin till maten och det tycker givetvis dottern också. Och inte vill jag börja bråka på en 75-årsfest så jag bara sa högt, "bara lite då". Men jag tycker ändå inte om det.
    Dottern jobbar och en dag ringde hennes chef och ville kolla att det var okej att dottern fick smaka vin till maten på personalfesten. De andra mammorna till minderåriga hade gått med på det så hon ville kolla mig också. Jag blev helt paff, att en arbetsgivare beter sig så, att jag helt kom av mig. Kände att om jag sa nej så skulle min dotter bli utanför så jag svamlade nog väldigt i telefon utan att veta vad jag sa. Nu är jag mer förberedd om det skulle hända igen, hon klarar sig nog utan alkohol ett tag till officiellt.

• Strumpan08
    abnocto skrev 2009-08-13 08:21:58 följande:
    Har precis samma problem. Min far fyllde 75 år och då tycker min mamma att min 17-åring ska ha vin till maten och det tycker givetvis dottern också. Och inte vill jag börja bråka på en 75-årsfest så jag bara sa högt, "bara lite då". Men jag tycker ändå inte om det.Dottern jobbar och en dag ringde hennes chef och ville kolla att det var okej att dottern fick smaka vin till maten på personalfesten. De andra mammorna till minderåriga hade gått med på det så hon ville kolla mig också. Jag blev helt paff, att en arbetsgivare beter sig så, att jag helt kom av mig. Kände att om jag sa nej så skulle min dotter bli utanför så jag svamlade nog väldigt i telefon utan att veta vad jag sa. Nu är jag mer förberedd om det skulle hända igen, hon klarar sig nog utan alkohol ett tag till officiellt.
    Hade det varit jag hade jag väckt ett himla rabalder och hotat med att ringa polisen till personalfesten. (Och sen också gjort det om de inte hade backat). Fast jag är å andra sidan surtant också.
  • abnocto

Inte för att jag vill försvara någon men företaget är seriöst som hon jobbade för så ifall jag blivit "surtant" hade nog risken varit att det blivit väldigt pinsamt för min dotter och vem vet, kanske hade hon förlorat jobbet (och det vill i så fall inte jag var medhjälpare till). Och vem vill göra livet surt för sin tonåring? Jag har i alla förklarat för dottern varför det blev som det blev och att jag tyckte att jag själv agerade fel, så hon vet att det inte blir en nästa gång. Men jag blev ju bara så paff!

• LillaTanten

Av mig får du precis hur mycket medhåll du vill!

Tack och lov har mina föräldrar inte ens tänkt tanken att bjuda något av mina barn på alkohol när de varit underåriga - men tyvärr gör mitt ex (deras pappa) det :( Han vet om min inställning till det hela, men skiter i den - han är en sådan man som hellre vill vara "kompis" än pappa.

I helgen var det stadsfest här och mellanpojken (18 år och helt nykter) fick leda sin pappa genom stan och köra honom hem eftersom han var asberusad. Igår berättade han för mig att pappan även bjudit lillasyster (16) och hennes pojkvän (17) på vin och öl och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det - vis av tidigare erfarenheter så vet jag att om jag säger något tar han ut det på ungarna för att de "skvallrat" även om jag aldrig berättat varifrån jag fått höra det som jag vill diskutera med honom.

• Menhir
    LillaTanten skrev 2009-08-13 15:26:22 följande:
    Av mig får du precis hur mycket medhåll du vill!
    Tack!!

abnocto: jag förstår precis problemet men är också förvånad över att ett företag med flera minderåriga anställda inte har en klar policy i förväg!

17-åringar SKA ha en egen sfär som inte föräldrarna har inblick i, och ingår det alkohol där emellanåt har jag inte så mycket synpunkter på det (jag HAR ju varit 17 själv!) så länge det sköts snyggt dvs inga fyllor eller annat.

Jag ser fram emot att ta ett glas vin till maten med mina barn, att kunna gå ut och ta en öl tillsammans på sommaren. Men att supa med sina barn så man blir berusad - och det offentligt på en stadsfest - det är verkligen inte ok!

Ska jag vara ärlig tror jag att min mamma mest retas med mig när hon erbjuder dottern vin. Herregud - hoppas jag inte blir lika barnslig med mina barnbarn!!
  • rosahjärtan

Hm. Förstår inte det barnsliga i att bjuda underåriga på alkohol. Alla har ju varit under 18år, men för det skall man inte bjuda barn på alkohol och underlätt för dom att bli fulla. Bjuder man en gång kan man inte säga nej andra gånger heller.

Svar på tråden Bjuda 17-åring på vin???