Ia70s Stockholmsmorsor skriver vidare... del 13
Så har det blivit dags för en trettonde tråd... och det lär inte vara den sista!
Så har det blivit dags för en trettonde tråd... och det lär inte vara den sista!
Hej!
skönt med en ledig dag froggel. När jag är ledig mittt i veckan känns det som jag är på rymmen
Vi är helt lediga på fredag, jag funderar på att ta sonen och åka till landet imorgon kväll.
Trist med slitningar i familjen Irmis, hoppas det löser sig.
Hos oss har det fungerat bra även om båda hela tiden måste kompromissa och fixa och trixa. Jag märker på jobbet att det här med jämställdhet inte fungerar i praktiken för många. Jag tycker inte att allt absolut ska delas lika men ansvaret för barn och hem måste vara lika för båda. Till vardags är det lilla som räknas att han tar fram bröd ur frysen på kvällen och bokar utvecklingsamtal på dagis.
Annars mår vi faktiskt bra, jag har inte vabbat denna termin ännu...Men jag har ett sår i näsan som är sjukt irriterande.
provsvaren på leias båda fröknar har kommit o båda hade svininfluensan.
leia e med pappa på vårdcentralen, misstänkt halsfluss, väntar på provsvar. Sonen fick ondare i halsen igår...rena rama sjukstugan. ja o sambon känner att vi har ngt på g men inte brutit ut ännu. skriver med en hand därav bara små bokstäver. luka tuttar o snuttar...
Hemma igen, hela familjen är sjuk... vi har legat mer eller mindre däckade hela veckan (stackars barnens farmor, jag hoppas att vi inte smittat ned henne!) men jag tror iaf inte att vi har nya influensan för ingen har haft feber och ont i kroppen (fast nu ligger sambon på soffan och huttrar så vi får väl se) däremot har vi i olika grad drabbats av: hosta, snuva, ögoninfektion, ont i halsen och heshet... Suck!!
Irmis: jag förstår precis hur du kände det i lördags, det är skitjobbigt att vara hemma själv på helgerna, särskilt i "välsignat tillstånd". Jag hoppas att du slipper liknande situationer framöver! KRAM
Ia- Svinis på förskolan låter inte kul,får se hur många som har blivit smittad då? Och hoppas att ni inte får det utan bara har vanlig förkylning!!!
Irmis- Känner igen mig i vad du skrev,känslan av att var "pigan" . Sambon fick faktist upp ögonen ordentligt efter att 2an kom,så han hjälper till mera nu... men det kommer fortfarande dagar då det känns som jag gör allt,visst jag e hemma hela dagarna men jag har ju 1-2barn att ta hand om oxå....
Jag ska åka på tjejweekend till Göteborg i slutet av Nov o det ska bli så skönt att komma bort o lämna ALLT till sambon,så får han se att det inte e så lätt o lungt o skönt att va hemma med 2 barn.
Jag ska bara njuta,äta o dricka gott o prata prata prata och sova hela nätter utan att måsta gå upp
Froggel-va effektiv du var på din lediga dag,skicka över lite energi till mig med
Svalan- Ha det så skönt på landet!
Jentha- Krya på er!!!
Vi ska till Tandläkaren med R idag. Igår när jag hämtade honom på dagis så ramlade han på vagnen har körde på gården o fick upp järnhandtaget under/i läppen, har har sprickor på läppen o den e jätte svullen o så har han blodblåsa på tandkötten. Tänderna sitter fast men en ser lite sned ut,det känns lika bra att kolla upp det noggrant ifall det skulle bli nått i framtiden...
R har 2 lösa tänder,blodutgjutelse och sår i tandkötten, varblåsa och stoooor fläskläpp. Vi sak på återbesök om 2 veckor...
Han får inte äta hårda saker o suga på nappen på ena sidan av munnen (den inte skadade) så sätter sig förhoppningsvis rötterna till tänderna igen så inte tänderna ruttnar o vi måste dra ut dom!
Och såklart har dom ändrat skadeanmälan på Dagis så ingen vet hur vi ska göra nu,ska förhoppningsvis få besked i morgon....
kråkan: Oj vilken vurpa! Läskigt! Hur förklarar man för honom att han bara får äta på ena sidan??..
Ny helg och imorgon är det jag som ska "fly familjen". Ska först träna på fm och sen iväg med en kompis och titta på hennes nya häst som hon köpt. Maken och A ska på födelsedagsfika hos hans syster och det passar himla bra för jag vill inte åka med dit iallafall.
jentha: Krya på er!
Hej!
Det var länge sedan jag var här. Har haft MASSOR att göra. Den här veckan har jag pluggat varje dag för jag hade två tentor att skriva om lämna in senast igår. Nu är det äntligen gjort i alla fall
Vi var sjuka förra veckan, det började med Rasmus förkylning och krupp/astama-anfall. Sen började Emil snora och sist kom jag som tappade rösten helt. Nu, en vecka senare börjar jag återfå min "normala" röst, men jag kan fortfarande inte sjunga
Idag när jag skulle tvätta Rasmus så såg jag att hans ena öra såg hemskt ut, det var bara ringa sjukvårdsupplysningen som bokade in en tid på närakuten i eftermiddag. Förmodligen så har han värkt hål på trumhinnan igen. Han har sagt att han har haft ont i örat ngr gånger, men det har inte varit ngt speciellt med det, men nu ser det som sagt hemskt ut.
Före läkarbesöket ska vi till sambons bror och kolla på deras lilla dotter som är 2 veckor nu. Vi har ju inte vågat åka dit tidigare eftersom vi har varit så förkyllda. Det ska bli skoj att se henne.
Ha en trevlig helg allihop!
Hej!
Superlänge sedan jag var här...FL föll i glömskan pga allt för mycke att göra. Roligt att läsa ikapp vad ni haft för er, en hel del märker jag.
Sjukdomar! Usch vad jobbigt det är, framförallt som förälder när barnen måste tas hand om iallafall. Vi har klarat oss rätt så bra men jag bävar för influensan. Vi har inte hört någonting från förskolan men med 70 barn känns det konstigt om den inte smittar några.
Vi har haft mormor här imorgon och hon ska vara hemma med tjejerna även imorgon. Det har gått bra, tjejerna älskar när hon är här och jobbigt när hon åker hem.
Intressant det ni skriver om delat ansvar hemma... Vi hade problem med det tidigare eftersom maken har en del uppdrag på kvällarna och kompisar som vill dra iväg honom på diverse aktiviteter. Några gånger blev jag skitarg och skällde ut honom. Sedan gick jag över till att säga OK, åk du men ta med minst ett barn för då delar vi lika. Han har förstått det nu och är supernoga med att kolla med mig innan han bestämmer och flera gånger har barnen fått följa med på jobb. Vi har ju ingen barnvakt heller och ska det vara så att han behöver iväg kvällstid/helger så kräver jag att få flytta upp till mina föräldrar där jag kan få hjälp. Det vägrar han så då hjälper han hellre till
Ny vecka igen, inte så mycke kvällsaktiviterer inbokade så jag hoppas att det ska bli en bra arbetsvecka med friska barn.
aj aj, vi vaccinerade oss igår och jag har ont i armen idag! Sitter på jobbet och är trött eftersom sonen hade mardrömmar inatt. Han har börjat bli mörkrädd och är rädd för spöken och monster - funderar på att skaffa nattlampa har ni det till era?
Igår var jag och hälsade på på jobbet. GUUUD så skönt det är att vara mammaledig. Jag var inte där länge, men han ändå med att höra allt gnällande. Om de ändå kunde gnälla över något nytt, men nejdå. Samma gamla saker som de gnällde över för ett år sedan gnäller de över nu. De kan verkligen inte se ngt positvit i något alls. Det är ju inte direkt så man längtar tillbaka...
Svalan: Jag fick oxå jätteont i armen av vacccinet, det höll i sig några dagar. Vi har en liten bordslampa med dimmer till som vi har tänd inne hos Rasmus på nätterna. Det har vi alltid haft, lite för vår skull oxå, om vi behöver gå in till honom på natten så är det kul om man ser ngt
jag tror jag håller på att drabbas av för tidig 40-års kris. Jag HATAR mitt jobb, eller egentligen är det bara skittråkigt.
Jag fick börja i ett nytt projekt efter jag kom tillbaka från föräldraledigheten som skulle vara såååååå spännande. Det har det inte varit bara stress och tråkiga arbetsuppgifter som egentligen är långt under min kompetensnivå, men får stora konsekvenser om jag skulle göra fel. Jag känner att jag håller på att arbeta ihjäl mig för något jag egetligen inte tror på.
Samtidigt är bra på många sätt, hyfsat betalt och ganska fria arbetstider. Det är bara så trist.
Egentligen vill jag bli möbelsnickare men jag har så dåligt tålamod och är dessutom opererad i handlederna så jag klarar inte ett alltför fysiskt jobb. Jag är så avundsjuk (men inte missunsam) på människor som har ett "kall". Jag är civilingenjör men jag kunde lika gärna varit lokalvårdare, jag har liksom inget kall.
Hur har ni det - har ni ert drömjobb? Hur bestämde ni er för ni ville arbeta med?
Ps. för att förstärka 40-årskrisen ytterligare så har jag gjort en laserbehandlig för att ta bort pigmentfläckar, beställt tid för ögonoperation och funderar allvarligt på att bleka tänderna -någon som provat det?
svalan: Vad tråkigt det låter med ditt jobb. Jag har bara halkat in på ett bananskal, har inte heller något kall. Om jag skulle valt om universitetsutbildningen skulle jag gjort något annat, men i det stora hela är jag nöjd. Hur är utsikterna att söka annat jobb? Jobba utomlands?
Skulle vilja fråga dig om det blev bra med pigmentfläckarna? Jag har två stycken, ska enligt min hudterapeut prova en creme som faktiskt ska funka. Får väl se när jag väl köpt cremen. Annars har jag haft som projekt det senaste året att få bort alla milier (tror jag det heter) som jag har, och det har blivit bra. Bleka tänderna funderar jag med på...... är lite rädd för att det blir jättevitt bara?
Vi har ingen nattlampa, halvöppen dörr räcker bra här. Blir inte riktigt mörkt i vår lägenhet om man har dörren öppen. Den ligger ganska högt upp så det läcker in ljus från köksfönsterna (blir ju aldrigt helt mörkt i stan).
hej hej!
Jaha du Svalan...
Det där med drömjobb missade jag ju med mer än ett par hästlängder. Sitter ju med min fil mag i biologi och bara betalar av på studielånen med min butiksbidtädeslön. Känns väldigt fel måste jag påstå.
Jag känner ändå inte att det var fel av mig att plugga till biolog. Möjligtvis borde jag haft bättre koll när jag sökte och sökt till Molekylärbiolog redan från början. Som det är nu har jag lite för "bred" utbildning och skulle behöva doktorera för att komma vidare. Det saknar jag totalt motivation för.
Känner mig ändå rätt nöjd med livet. Jag har ett jobb där jag tjänar tillräckligt för att betala räkningar och även stoppa undan lite. Är fortf väldigt kär i min man som för övrigt är otroligt snäll och hjälpsam och gör det mesta här hemma utom när han jobbar.
Så det som står på agendan efter nästa barn kommit ut är att göra nåt åt vikten. Har dragit runt på den här kroppen i alldeles för många år utan att ens fösröka göra nåt åt saken men nu känner jag att det är nog.
Vad gäller nattlampa så är det ett måste. Vesper är väldigt mörkrädd och ser spöken överallt. Det går inte att få honom att vara i ett mörkt rum om han inte sitter i mitt knä.
Hej,
pigmentfläckarna blev bra, de försvann helt. Kostade 1000 kronor och tog typ 3 minuter. Däremot blev jag lite fläckig det höll i sig i en vecka. sedan blev det typ sårskorpor som försvann. Cremer är inget för mig, det fungar inte att vara så regelbunden och enträgen som man säkert måste vara.
Jag söker nya jobb hyfsat regelbundet jag brukar komma till de 2 sista kandidaterna och sedan väljer de den andra antingen pg att jag måste hämta på dagis eller pg att jag inte programmerat sedan tonåren.
Utomlands är nog inget för mig eftersom sambon har firman här. Dessutom har jag rest mycket så jag känner mig ganska klar med runtflackandet.
Hej hej,
Kråkan: Hur gick det med tänderna?
Vi har jätteproblem att få sonen att somna nuför tiden, det tar typ 2 timmar varje gång. Vi har begränsat hans dagslur så han är verkligen trött men så fort det blir läggis så varavar han upp och vägrar komma till ro. Jag trodde första han var mörkrädd men han har fått en natt lampa (en tidigt adventsljusstake som står lite bakom en gardin). Undrar vad grannarna tycker om den , sonen verkar iallafall tycka att det är bra men han somnar inte....och sedan är han jättetrött när vi ska väcka honom för att gå till dagis. Igår blev han helt hysterisk fast både jag och pappa låg i hans rum. Tillslut somnade han i vår säng. Vi ska nog pröva att han får somna där ikväll igen. Det ahr aldrig fungerat förrut eftersom han inte brukar kunna varna alls när han ligger inne hon oss.
På jobbet kulminerade situationen i slutet på förra veckan, en av anledningarna till att jag stått ut var att jag visste att det skulle komma ett roligt projekt som jag skulle leda....I torsdags skulle det projektet startas och då fick en annan person ansvaret. Jag trodde jag skulle smälla av, jag blev så arg att chefen bokstavligen kröp ner bakom sitt skrivbord. Hans förklaring var att jag hade så mycket att göra..Väldigt bra förklaring - not! Så istället för att se till att jag får adekvat avlastningen så kör han över mig. Till saken hör att jag har fått hjälp. men den personen är sjuk typ 2-3 dagar i veckan och jag måste i detalj bekriva vad och när han ska gör. Det blev vädigt pinsamt speciellt för den personen som fick projektet, han förstod inte vad det handlade om. Nu är ordningen återställt- jag är så trött på att man alltid måste vara så jävla bitchig.
Imorgon ska jag på ögonundersökning, tänkte passa på att köpa några julklappar också. Har ni börjat?
Inga julklappar här ännu. Däremot håller vi på att samla på oss småsaker till julkalendern som vi ska göra till A.
Jag har varit på body pump idag, oerhört att träna. Får ganska ont av att gå numera, tror det är en nerv i rumpan som spökar, men pump går utmärkt. Riktigt känner hur ryggen säger ja tack till träning! :) Börjar ju bli tämligen gravid....
FAsen vad trist med ditt jobb svalan. Som du säger, att man ska behöva slåss för allt :(
Glömde ju fråga om ni ska vaccinera era kids nu när man får göra det även på de under tre år.