• Anonym

barns reaktioner på misshandels förhållande

Jag och min dotter flyttade för ett år sedan från hennes pappa som både hotade att döda mig och slog mig samt tvingade mig till sex när dotter låg i samma säng. under de senaste halvåret har jag haft en relation till pappan från och till. Just nu är det från och jag hoppas kunna hålla detta frånläget.

Men frågan är om min dotters reaktion, hon har alltid varit ett snällt barn aldrig slagits eller tagit leksaker från andra barn och så är hon fortfarande på dagis och mot sina kompisar. Men hemma har hon börjat slagits och tidigare bitits men det har hon slutat med. Hon får världens utbrott om hon inte får som hon vill. Denna utveckling kanske är positiv jag vet inte. Det är som om hennes vilja har fått kommit fram. Hon är sanrt 4 år så hennes vilja borde ha kommit tidigare. Men det är ju inte ok att slåss. tror du att de är en reaktion på våldet hon upplevt hemma att hon slåss? Men från början var det endast hennes pappa hon slog men nu är det även mig. Det blev ju inte bättre av att hennes pappa bara skrattade när hon slogs. Innan jag flyttade från hennes pappa var hon bara vild, rörde sig hela tiden från en den ena aktiviteten till den andra. Nu har hon lugnat ner sig så men däremot fått en enorm vilja och vill bestäma allt.

Hon har även fått väldigt vilja vad gäller mat, hon vill ha godis och glass varje gång vi är på affären. och jag gör fel som inte säger ifrån. den gräns jag sätter är att hon får handla godis för typ 10 kr. men hon har börjat gå upp i vikt nu de senaste månaderna som detta pågått. Så jag känner att jag måste ta striden, men hon blir ju så fruktansvärt arg.

En till sak som ändrats är när jag mår dåligt över vad hennes pappa gjort så har hon tidigare gått undan likaså när jag pratar i telefon. Nu stör hon hela tiden när jag sitter i telefonen och om jag är ledsen så kräver hon endå saker som hon vill ha typ titta på film eller att jag ska hämta vatten. Är det mer normalt för en 4 åring eller är det en reaktion på vårat förhållande?

är det normalt att barnen går från att vara ett lugn och snällt barn som aldrig ställer till bekymmer till att börja slåss och kräva saker hela tiden osv. Hon visade även tidigt en stor empatisk förmåga och de har hon fortfarande mot kompisar och djur men är som bortblåst mot oss föräldrar. och med tanke på vad vi har utsatt henne för så kanske det inte är så konstigt. men hur ska jag göra för att allt ska bli bättre.

• Svar på tråden barns reaktioner på misshandels förhållande
  • Barnpsykologen

Hej, du beskriver ett svårt problem. Att din dotter reagerar på situationen är bra, men jag blir bekymrad utifrån vad du skriver.
    Du skriver att du själv är ledsen och att hon kräver saker av dig när hon ser det. Ett barn på fyra år kan inte hantera sin oäkerhet/rädsla, det blir argt eller tyst, en del barn somnar. Jag vill att du tar kontakt med BUP!
    Jag märker att du är väldigt mån om din dotter och att du funderar och skuldbelägger dig. Du har gjort något mycket bra och svårt för din dotter, du har lämnat mannen som skadade er fast du får ångest? av det.

Anneli

Svar på tråden barns reaktioner på misshandels förhållande