• Cico

Vår 3-åring sörjer förskolepersonal som slutat

Innan sommaren fick vi ofta höra att vår (nyss fyllda) 3-åring var en av de gladaste barnen på förskolan.

Senast veckan (efter semestern) har han tvärtom varit ledsen till och från hela dagarna. Han har inte velat äta lunch utan gråtit efter mig (mamman). Vi + personalen tror att det beror på att hans favorit förskolelärare som han har haft en nära relation till ända sedan han började på förskolan har slutat.

Hur kan vi stödja honom på bästa sätt? Han gråter mycket efter mig när han är där kanske han tror att även jag kan försvinna från en dag till en annan.

Hälsningar från en mamma till en ledsen liten kille

• Svar på tråden Vår 3-åring sörjer förskolepersonal som slutat
  • Barnpsykologen

Hej, är det så att er son börjat förskolan efter ett långt uppehåll?
    När man är tre år så börjar barnet att förstå mer av vad som kommer att hända.
    Om ni varit lediga under en längre tid och haft andra rutiner, så är det en förändring att börja på förskolan igen. Att er son sörjer tror jag är för mycket, men att det är annorlunda gör det svårare. Han hade förmodligen haft det svårt med förändringen semester förskola ändå, men det hade kanske varit lättare med någon han hade en anknytning till. Ibland kan man få skola in igen efter en semester. Ta det lugnt och börja försiktigt så det inte låser sig helt

Lycka till Anneli

Svar på tråden Vår 3-åring sörjer förskolepersonal som slutat