• undrar

Mannen ska genomgå cellgifter-kan bli steril, vet DU nån som ej blivit steril efter cellgifter?. Varför IVF och inte insemination?

Min man fick endast lämna ett "rör" med spermier för det var såpass många och av god kvalitet. Kan man dela upp det röret och kanske först testa om det funkar med insemination, eller varför måste det bli IVF? Jag är livrädd för sprutor och dylikt, så vill helst slippa IVF sen om det skulle bli aktuellt.
    Vi har ett barn sedan tidigare och jag blev då gravid på första försöket. Tar gärna emot erfarenheter.

• Svar på tråden Mannen ska genomgå cellgifter-kan bli steril, vet DU nån som ej blivit steril efter cellgifter?. Varför IVF och inte insemination?
  • undrar

Sköterskan hade ringt det andra sjukhuset idag igen, och de rekommenderar INTE inseminering, det hade hon sagt tre gånger.. Så isåfall så kommer vi få göra IVF sen om vi ska ha barn. =/
    Nu hinner han dessutom inte åka till det sjukhuset ändå, då han börjar cellgiftsbehandling imorn.

• Trållet

Det är inte helt säkert att han blir steril, vissa män blir det av cellgifter men inte alla. Min man har cellgiftsbehandlats och läkaren sa att vi skulle vänta ca 3 månader för att sedan kolla om han är steril eller inte. Är han det så kör vi IVF. Be din man att få prata med en läkare så att ni får lite mer info om vad som gäller med hans specifika cellgiftsbehandling.

Jag har för mig att anledningen till att fertilitetsläkare rekommenderar IVF istället för insemination, är att chansen att lyckas är större med IVF? Och eftersom man har fryst sperma så har man ju bara några försök på sig (jämfört med färsk sperma som man kan få hela tiden , så därför vill läkarna att man tar det som har störst chans till utdelning, dvs. IVF.

• undrar

Tack för ditt svar Trållet =) Hör gärna av dig om hur det går för er. Min man ska om några dagar börja en stentuff behandling, de VET att han kommer tappa håret. Annars så är det ju inte alla som "måste" göra det, men med den behandlingen min man ska gå igenom så säger de som sagt att han kommer att göra det =/

• Maggzan

Hej Undrar
    Min man avslutade sin cellgifts behandling i april i å. Det beror vad för cellgifter de ska använda och ålder på din sambo. Min man hade drabbats av testikel cancer och då lämnade han två omgångar spermier vilket blev till 21 strån med spermier.

Fråga gärna om du vill veta något, har det rätt färskt i minnet.

• Hope7

Trållet: Vad för slags behandling gick din man igenom?(nyfiken) Min kille har precis slutat med sina tabletter och har även fått dropp, men nu är han iaf färdig och väntar på att få sin stomi påse bortopererad. (Han hade ulcerös colit & fick cancer i tarmen) Men hade dem sagt att ni skulle vänta tre månader och fick sen testa om ni kunde göra barn?? Vi har nämligen hört oss för men får inget vidare svar om när vi kan få "börja". Nån som vet? :)

• undrar

Ni borde ju kunna börja "testa" när som helst! :) Men det är väl bara att det ska gå 3 månader för att de ska kunna se riktigt hur mannens spermier mår, då kanske de flesta har återhämtat sig?! Men jag har för mig att jag hört om folk som blivit sterila men kunnat få barn sen efter 1-2 år efter cellgiftsbehandling.

• Hope7

Ok. Men det jag oroade mig mest för var om det kunde vara "farligt" att bli gravid så tidigt efter avslutad cellgiftsbeh. Om det kunde skada fostret ifall det fanns kvar i kroppen..Sen beror det ju säkert på vilken sorts cellgift dem fått...Önskar dem hade gett en lite mer information om detta!

• undrar

Mm, det är rätt kasst att man får så lite information!! Men ring till någon fertilitetsklinik så kan ni kanske så fort som möjligt kolla upp om dem är ok. Man tycker ju att kroppen borde stöta bort om det skulle vara något fel på nån spermie. Jag vet iallafall att man får ha samlag några dagar efter avslutad kur av cellgiftsbehandling, men om det är inom 24 tim(tror jag det var) så bör man använda kondom då det kan finnas kvar rester av cellgift. Hm.
    Hoppas att det går bra =)

• Antikvarien

Hej... 
    En tråd som slutade för över två år sedan... =)  Men jag undrar ändå... Finns ni kvar?

Är nämligen så att min man i förra året gick igenom en tuff cellgiftsbehandling med efterföljande stamcellstransplantation (leukemi). Nu ska vi försöka bli med barn igen och har bara fått höra att vi ska försöka själva först.. men att han troligen är steril. . Men att det kan komma tillbaka... Han fick lämna sperma en gång innan cellgifterna (tiden var knapp och han var väldigt, väldigt sjuk redan då så det blev bara en gång). Provet var okej, men inte helt tip top.
    Så vad jag undrar är.. Hur gick det för er??
    Sterila/fertila?
    IVF?
    Insemination?

Hoppas ni är kvar! 

• hemljuvahem

Hejsan! Jag undrar också!

Hur har det gått för alla i tråden??

Min kille gick igenom en R-chop här förra sommaren för "lymfkörtelcancer". Enligt nätet så blir man steril more or less men enligt mannens doktor "så ska det nog funka"

• Maggzan

Vi har en son på tre år. Blev gravid hösten -09 på första försöket genom IVF.

Mannen är fortfarande frisk från sin Cancer.

• Maggzan

Såg på datumet på inlägget nu. Just det datumet hade jag återinsättning av vårt embryo det som sedan blev vår son=)  Kul Koriosa

• hemljuvahem
    Maggzan skrev 2013-06-25 14:02:54 följande:
    Vi har en son på tre år. Blev gravid hösten -09 på första försöket genom IVF.

Mannen är fortfarande frisk från sin Cancer.
    Grattis till sonen och att det tog sig på första :)))
    Härligt att din man fortfarande håller sig frisk!

Vi har börjat bebisverkstad nu, ska be mannen testa sig så vi vet hur det står till.

Svar på tråden Mannen ska genomgå cellgifter-kan bli steril, vet DU nån som ej blivit steril efter cellgifter?. Varför IVF och inte insemination?