• livetlilla

Pergotjejerna som plussade i februari (nu är det snart dags!!)

Vi fortsätter att prata vidare i den här tråden vi som lyckades plussa med hjälp av pergotime i februari i år

Länk till senaste tråden (om vi blivit så glömska att vi inte minns vad vi sagt...):
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m44222298.html

• Svar på tråden Pergotjejerna som plussade i februari (nu är det snart dags!!)
  • tinee
    JurStud skrev 2009-10-19 15:44:45 följande:
    Hej alla ni kloka! Hoppas att jag bara kan få fråga en sak angående Pergotime. När är risken att för många ägg mognar under samma menscykel som störst? Jag ska börja ta Pergo nu i dagarna och min gynekolog nämnde ingenting om att man ska göra en VUL för att se så att inte för många ägg kommer samtidigt. Finns inte denna risk första månaden med Pergo? Han sa bara att chansen att det tar så lång tid att få tillbaka resultatet på ett spermatest att det finns en chans att jag då redan är gravid med tvillingar. Eftersom vi var klara så frågade jag inte om detta men efter att ha läst lite här på nätet så verkar det som om Pergo ökar chanserna för fler barn än ett ganska mycket. Tacksam för lite hjälp i funderingarna!
    Ja vet inte exakt heller hur mkt de ökar chanserna till flerbörd, men visst jag vet att de ökar chanserna men gör svårt att svara på... själv åt jag ju 3 dubbeldos och i min mage bor de bara en liten bebis=) ne ingen aning i siffror eller procent eller så liksom hur stor chansen är... men visst är den större=)
    kram martine
  • Sjöstedt

Lillalivet: Grattis till dottern =) Skönt att det gick bra..

Själv blev man igånsatt i måndags o i onsdags kväll 20:55 så föddes vår lilla son..
    En liten Oliver på 3636 g o 51 lån, Huvudomfång på 36...
    Kändes litet jämfört med sist..
    Förlossningberättelse kommer så småningom...

• tinee

oh va avis jag blir nu grattis sjöstedt hur kommer de sig att du blev igångsatt var de meningen?
    har jag missat de? hehehe
    själv går jag här utan förvarning=)
    jjaja h*n kommer när h*n är redo
    suck vill me ha bebis

• livetlilla

Grattis Sjöstedt Gick allt bra för er? Fint namn han fått:)

Vi stannade 3 nätter på bb, har lite ont såklart men inte så farligt..

Hur går det för dig tinee?

• Sjöstedt

Tinee: Anledningen till igångsättmningen var ju at bebis började skena iväg i vikt.. vägde ju på ul i v.37 3550 så dom ville ju att det skulle komma igång innan han kom upp i 4,5.. eftersom ul kan fela lite med...
    Tyvärr var ju kroppen så omogen så gick några besök på mig att försöka palera o göra en hinnsvpening..
    Men på måndag var jag lika omogne ännnu.. så blev "gelad".. gick hela dagen med pinvärkar.. vankade i korridoren hela dagen.. men öppnade mig dock bara 1,5 cm..=(
    Tisdag fick vi 1 omgång gel o 1 balllongkateter.. öppmade mig till 4 cm.. fick sedan med dropp i några timmat.. vankade o gungade,, men inget HÄNder.. bebs liggger väldigt väldigt högt..!!!
    Får ännu en sovdos o får sova på naaten, några timmar iaf..
    Onsdag morgon, trött o oint i huvudet..
    Dom bestämmer sig för att ta vettnet.. öppet 4 o dom kämpar på, får trycka ner bebis samtidigt som dom tar vetnnet.. gick sedan ända tills kvällen med dropp o smärtlindring o intensica värkar..men han låg högt hela tiden... vid halv nio kolla dom läget, öppen 9 cm men tappen inte utplå¨nad helt, bebis ligger fottfarande väldigt högt.. dom sa att vi ger det en timme till sen blir det snitt..
    Vas skönt tänkte jag.. för jag orkar inte mer nu.. Bm lämnar rummet för att rapportera till nattpersonalen.. Jag käner ett hemskt tryck, gubben larmar, bm kommer, då e huvudet redan ute, får tillsägelse att inte krysta, dom vänder över mig på rygg o så får jag krysta o då kommer han ut..
    SÅ sista skedet gick jäätte fort..
    Åkde hem i fredags.. var it inne på 2 besök efteråt för han tappade lite mycket i vikt..

lillalivet: hoppas att ni mår bra nu=)

tinee: nu hoppas jag att din lilla kommit ut=)

• livetlilla

sjöstedt: oj, vilken förlossning!väldigt segt först och sedan lite väl snabbt.. Har vikten vänt än?

tinee:misstänker att även niblivit en 4-familj nu

• tinee

hej jo vi har fått en liten anton... förlossningen gick bra=) just nu försöker jag ställa om vardagen och tyvärr känns inte allt så bra just nu , men de ger väl sig hoppas jag... därför jag inte haft ork att skriva

• livetlilla
    tinee skrev 2009-11-03 19:37:07 följande:
    hej jo vi har fått en liten anton... förlossningen gick bra=) just nu försöker jag ställa om vardagen och tyvärr känns inte allt så bra just nu , men de ger väl sig hoppas jag... därför jag inte haft ork att skriva
    Grattis
    tråkigt att höra att du inte mår helt bra:(*styrkekram*
  • Sjöstedt

Tinee: graTTIS till er anton=) inte roligt att det inte e bra, hoppas det vänder=) Vi finns h'är för dej om, du vill=9 *styrkekramar*

lillalivet: uscj ja det blidde lite chock på slutewt*haHA*
    NJA vikten segar.. men går sakta uppåt..
    hur e det hos er?

• tinee

Just nu känns allt bara helt upp och ner känner mig som ett vrak vart utanför dörren 2 gånger och de var bara till lekplatsen bredvid huset...
    amningen gör sååå ont och haft sår och nu på toppen av allt har mjölken försvunnit ur ena bröset...... sambon han har blivit som han blev när william med kom han drar sig undan, han har inte vart hemma en hel dag sen anton kom. Visst har han hjälp och så han lagar mat m.m m.m men jag skulle bara vilja att han ville vara mer med oss, han åker iväg och grejar med bilen, tar på sig bandy matcher(han är domare) han åker och handlar men de tar timmar då han stannar hos nån kompis och sen nu denna sista helgen som han skulle vara hemma då enligt pappadagarna han börjar jobba på måndag nu nämligen... då tar han på sig extra jobb på taxi som han jobbar extra på helger ibland..... han var likadan förra gången med förstår inte men sist ledde de till att han hade la så kallad förlossningdep han med liksom...
    men just nu så känner jag bara varför ser han inte detta att han sårar mig när han gör så här, och antagligen så mår han inte så bra själv liksom... ne usch vet inte varför jag skriver detta men bara skriva av mig... älskar min sambo och han är ingen elak människa inte de men jag känner mig så ensam just nu

• livetlilla
    tinee skrev 2009-11-07 15:04:36 följande:
    Just nu känns allt bara helt upp och ner känner mig som ett vrak vart utanför dörren 2 gånger och de var bara till lekplatsen bredvid huset...amningen gör sååå ont och haft sår och nu på toppen av allt har mjölken försvunnit ur ena bröset...... sambon han har blivit som han blev när william med kom han drar sig undan, han har inte vart hemma en hel dag sen anton kom. Visst har han hjälp och så han lagar mat m.m m.m men jag skulle bara vilja att han ville vara mer med oss, han åker iväg och grejar med bilen, tar på sig bandy matcher(han är domare) han åker och handlar men de tar timmar då han stannar hos nån kompis och sen nu denna sista helgen som han skulle vara hemma då enligt pappadagarna han börjar jobba på måndag nu nämligen... då tar han på sig extra jobb på taxi som han jobbar extra på helger ibland..... han var likadan förra gången med förstår inte men sist ledde de till att han hade la så kallad förlossningdep han med liksom...men just nu så känner jag bara varför ser han inte detta att han sårar mig när han gör så här, och antagligen så mår han inte så bra själv liksom... ne usch vet inte varför jag skriver detta men bara skriva av mig... älskar min sambo och han är ingen elak människa inte de men jag känner mig så ensam just nu
    Men fy vad jobbigt det låter för dig:( Inte alls så som man vill att den första tiden ska vara - då behöver man ju verkligen varandra och det är inte alls läge för extra jobb och kompisbesök..:( Förstår verkligen att du inte mår så bra just nu. Starkt av dig att ändå kunna se att han inte mår så bra heller, men det hjälper ju inte någon av er att han sticker iväg och lämnar dig ensam med barnen.. Går det att prata med honom om hur du känner?
    Vad jobbigt att amningen strular också, var det likadant förra gången med amningen också?
    Sjöstedt skrev 2009-11-06 12:54:06 följande:
    Tinee: graTTIS till er anton=) inte roligt att det inte e bra, hoppas det vänder=) Vi finns h'är för dej om, du vill=9 *styrkekramar*lillalivet: uscj ja det blidde lite chock på slutewt*haHA*NJA vikten segar.. men går sakta uppåt.. hur e det hos er?
    Skönt att vikten går uppåt iallafall! Funkar amningen bra?eller ammar du alls?
    Här äts det hela tiden, när hon var 3 veckor och 5 dagar hade hon gått upp 965 gram sedan födseln - alltså ökat nästan 1 kg i vikt! Så inga problem med det här. I natt sov hon för första gången bredvid mig med egen kudde och filt och inte på mig!jätteskönt!
  • Sjöstedt

tinee. usch va jobbigt.. förstår att du inte mår bra.. inte roligt när amningen krabbaer..
    sen att sambon drar sig undan när du behöver stöd o hjälp.. specierelt när man har 2 barn..förstår att du kä'nner dig ensam.. det kan man göra för mindre än det som du är med om..
    förstår att du älskar din sambo, för du har väldig förståelse för honom.. men du måste försöka prata med honom... för annars e risken stor att du får en depression.. *kramar*

lillalivet:ja jag ammar bara, första dagarna fick han lite extra.. nu erbjuds han lite ersättning på kvällen men han vill inte ha.. ska in o väga igen imorgon..
    oj oj vilken bra ökning.. förmodar att du har riktig gräddig mjölk*ler*
    gossen han sover i sin egna säng jömte mig alla nätter, det e slönt.. annars hade inte jag kunnat sova alls... han har sin napp o snutte filt så han e nöjd=98

• tinee

Hej tjejer.
    Mjölken sina ur andra bröstet med. Och jag bara grät och han grät var så hungrig så fick bli ersättning, och jag försökte att pumpa lite men mitt psyke klara de inte. Så nu finns de inget kvar. Men Anton är nöjd och de gör att en annan mår bättre=)
    Sambon är fortfarande som han är, han går inte ens och lägger sig samtidigt som en annan och de gör han medvetet de vet jag,,, snyft fast han försöker de märker ja då han pussa mig på på kinden igår innan han la sig och de har han inte gjort på bra länge,,, och pratar allt me han men vill inte tjata heller för då är risken han blir sämre.
    Känner mig lite mer som en människa igen nu när matningen funkar och så i alla fall=)

• tinee

amningen krångla sist med med William han sög fel så mjölken försvann när han var 2 veckor, fast de fatta inte jag då han sa inte ifrån han bara sov... tillslut ringde jag och undra om de var normalt att de skulle sopva såååå mkt han sov liksom till och med när han åt,,,, i alla falll fick komma in och då hade han nästan gått ner 1 kilo sen han föddes så vi fick läggas in och jag fick pumpa då vi upptäkte att mjölken var borta,.... och PuMPA de gjorde jag sen i 5,5 månad och gav mjölken på flaska, de var tufft men jag ville han skulle ha bröstmjölk...

Därför kände jag att jag verkligen ville amningen skulle funka som den skulle denna gången, och de börja juh bra han sög juh bra och allt visst de gör juh ont i början men de gör de juh liksom.... men sen blev de mjölkstockning och feber i 4 dagar och mjölken sina och här sitter jag... men ersättning funkar bra med herregud många barn som gett sina barn de liksom

• Sjöstedt

Tinee: Ja ersättning är det inget fel på.. Min dotter är fick typ bara ersättning o hopn e ju som vilken tjej som heslt.. jag själv är uppfödd på  nyponsoppa..*haha*
    okej tråkigt att det inte riktigt löst sig mellan dig o din sambo..

oliver hade inte gått upp till sin födelsevikt ännu.. men läkaren tittade o lyssnade på honom o haN TYCKTE JAG KUNDE FORTSÄTTA ATT BARA AMMA..BVC TYCKTE JAG SKULLE STÖDMATA EFTER AMNINGEN.. MEN OLIVER VILL INTE HA.. ÄTER MAX 10 ML EXTRA..

• livetlilla

tinee: Vad skönt att matningen funkar nu iallafall - ersättning är ju jättebra när amningen inte funkar och så länge som Anton mår bra så är det ju utmärkt. Skönt att din sambo verkar förstå dig lite lite nu iallafall - hoppas att han mår bättre snart så att du kan få det stöd du behöver!

sjöstedt: Härligt att även olivers ätande går bra nu:) Svårt när läkaren säger en sak och bvc en annan...men du/ni verkar ju se på honom när han är intresserad av tillmatning och inte så det verkar ju jättebra!
    Vi koppmatade Viktor (ja nu orkar jag inte ha hemliga namn längre, vi heter Erika (jag) viktor (storebror) och Leia (lillasyster)) när han var liten också - efter amningne alltså - men efter ett tag tyckte jag att han inte ville ha och då erbjöd jag bara extra mjölk ur kopp de gånger han verkade lite missnöjd - någon gång på kvällen sådär, men inte annars. Slutade när han var kanske en månad och då behövdes det inte längre.

Ja här serveras egentligen ingne mjölk utan bara ren grädde Ska dessutom börja sälja mjölk till modersmjölkcentralen (var där igår oc hska börja pumpa idag när allt är kokat och förberett).

Hur mår storasyskonen nu då?

• Sjöstedt

lillalivet: fina namn*ler* ja precis så känner vi med kring matningen.. igår kväll ville han faktiskt ha  lite mer.. åt 30 ml.. sen sov han gott..=) men helt okej för mig att ge något extra mål.. så länge det inte e alla mål..
    okej va bra att det finns sådana som du som kan lämna mjölk..domn behöver ju det till prematura i första hand ju...

jodå tezz mår väl ganska bra förutom ett evigt sbnorande,,,men hon älskar sin lillebror.. har bara lirte svårt att förstå att han e lite liten ibland=)
    nu ska jag särtta mig o göra inbjudningskort till hennes 2 års kalas=)

• livetlilla

Gott att extramatningen gav effekt igår kväll då - hoppas han sov riktigt länge??

Härligt att hon tycker så bra om sin bror

Ja den mjölken som man lämnar ges till små och/eller sjuka barn på neonatal, så det känns jättebra att ha möjligheten att lämna.

Hihi, vi ska också fixa inbjudningar till 2-årskalaset nu i dagarna, funderar på om det ska bli inbjudan skriven på kalastutor - alltså att man drar ut remsan (den som låter) och skriver inbjudan där på... Förra året skrev vi på en ballong - blåste upp den utan att knyta, skrev inbjudan och tog ur luften igen och skickade sedan i vanligt kuvert - det var jätteuppskattat - flera som blev lite fundersamma innan de fattade vad det var:)

• tinee

hehehe här fixas de med med inbjudningar till 4 års kalaset hahaha... men va chekt de var med ballongerna... har ni många som ska komma på själva barnkalaset. Trodde inte de skulle bli så många men nu bidde de ca 10 barn ändå hehee och föräldrar på de hehee... Hur är de med er kommer ni ut något varje dag försöker ni ha de som ett mål... ibland kan jag känna gud nu kom vi inte ut idag igen hehe,,, mest för williams skull får sånna skuldkänslor...
    Lillalivet va fina namn ni har. Leia hette en hund som jag jag kände världens finaste hund men tyvärr lever hon inte idag...
    Hur gör ni till jul/nyår hur ska ni fira har ni planerat de redan eller är de för tidigt tycker ni kanske?

Svar på tråden Pergotjejerna som plussade i februari (nu är det snart dags!!)