• Emmli 84

Förändra bytesrutiner för att bli av med negativa känslor

Jag ska villigt erkänna att jag för bara ett par veckor sedan kände precis de där förbjudna känslorna "Åh nej, snart kommer bonussonen och då blir allt så jobbigt" men eftersom han kommer att komma till oss vv ganska många år framöver kände jag att jag måste lära mig att hantera känslorna och försöka göra situationen så bra som möjligt. Det var egentligen inte tiden hos oss som var jobbig utan bara första, andra dagen om vi var hemma som var påfrestande. Sonen kunde ingenting längre efter en vecka hos mamma; inte klä på sig, inte borsta tänderna, inte äta osv. Numera har vi alltid något bestämt direkt när vi har hämtat honom eller så sker bytet på dagis så blir inte omställningen från mamma till pappa lika jobbig för sonen. Vi hämtar upp honom och åker ut till landet, åker och äter middag eller fikar hos någon eller nåt annat som gör att han inte uppfattar bytet så dramatiskt. Det funkar mycket , mycket bättre och det är såååå skönt!

Vad jag egentligen vill säga är att om du tycker att det inte känns bekvämt när bonusen ska komma; försök förändra bytet. Det går att få det att kännas bättre. Det kan till och med vara så att just den dagen han/hon kommer ser du till att göra någonting annat för att komma hem först när han/hon somnat eller kanske det skulle kännas bättre om du fick vara med och hämta och bli en del av bytet. Prova er fram!

Massor med kramar till alla tappra bonusföräldrar!

• Svar på tråden Förändra bytesrutiner för att bli av med negativa känslor
  • Lönnsirap

Har inga bonusbarn, men det låter som ett kanontips.
    Ofta är det ju så med problem att de löser sig automatiskt om man gör lite småförändringar.

Svar på tråden Förändra bytesrutiner för att bli av med negativa känslor