• Anonym (Slutkörd mamma)

Slutkörd

Jag har två barn, dottern är 3år och sonen är 22 månader. De slåss, bråkar och lyssnar inte alls på mig. Dottern är värst, hon kastar saker omkring sig när hon blir arg, slåss, skriker och ja, vägrar lyssna på mig! De lyssnar på sin pappa, men han är borta på jobb hela dagarna. Så medan han är borta så hinner jag bli totalt slutkörd. Jag försöker verkligen med allt. Det har gått så långt att jag ofta sätter mig ner och gråter för jag vet verkligen inte vad jag ska göra!

Barnen härmar varandra. Säger jag ifrån till den ena så börjar den andra. Jag försöker förklara för dom varför man inte får göra si o så men oftast slutar det med att dottern skriker eller slår mig.

Dessutom sover dottern nästan inget alls. Hon kan somna vid 20 på kvällen ibland senare. Vakna mitt i natten och inte somna om förrän 2-3 timmar senare. När hon väl lyckats somna om så vaknar hon mellan 5-6 på morgonen och är sen vaken till kvällen. (ibland sover hon middag och ibland inte, det gör ingen skillnad alls) Har pratat med BVC om sömnen, men de säger att det bara är en trotsperiod, men nu har det hållt på i lite mer än ett år. Jag känner mig trött och orkeslös pga lite sömn.

Barnen går på dagis 4 timmar/4dagar i veckan. På dagis sköter de sig, bråkar inte alls. Men så fort jag kommer för att hämta dom så börjas det. Hinner knappt ut från dagisgården innan dottern börjar gapa o skrika om allt.

Jag behöver hjälp innan jag bryter ihop helt!

• Svar på tråden Slutkörd
  • Barnpsykologen

Hej, att bryta den situation du har går, men det krävs planering och att du har stöd av dagis och din man kanske mor och farföräldrar.
    Jag kan inte här svara på hur du ska göra eftersom jag har för lite information.
    Jag kan ge några generella råd. När du pratar med dina barn så förklara inte för mycket. De är för små för att kunna förstå längre resonemang och dra slutsatser av ett sammanhang. Var konkret, ja eller nej, tala om vad ni ska göra, förbered barnen genom att exempelvis säga att efter vi har ätit ska vi bada. Bli inte upprörd eller höj rösten, om barnen skriker så är det du som ska vara den lugna och genom att hålla om dem eller visa vad som ska göras. Att skapa rutiner för hur saker går till underlättar.  Försök skapa rutiner som barnen kan växa i. Under en period kan det vara bra att vara mer rutinmässig för att senare kunna vara mer flexibel.
    Prata med dagis om hur du tänker, de brukar kunna hjälpa till.

Lycka till! Anneli

Svar på tråden Slutkörd