• Anonym (Mamma)

Vår 4 åriga dotter spelar över totalt när våra föräldrar kommer på besök. Orkar därför inte besök längre. Hur ska vi tackla detta?

Vi har en flicka på 4,5 år och en pojke på 1,5 år. Under 3 års tid var då vår dotter det enda barnbarnet på båda våra föräldrars sidor. Hon är därmed van att vara i centrum av mor och farföräldrar. Relationen mellan henne och hennes lillebror har alltid varit förvånadsvärt bra och vi har inte märkt av någon jätteförändring i hennes beteende gentemot oss sen lillebror kom.

Däremot har hon det senaste året blivit väldigt "jobbig" när våra föräldrar kommer på besök (bor i samma stad och besöker oss några gånger/vecka). Hon spelar över totalt. "Fjantar" runt, springer, hoppar, skriker och pratar. Ingen av oss andra vuxna kan prata överhuvudtaget. Vi stoppar henne, ser henne i ögonen och ber henne lugna sig. Gång på gång. Detta har blivit så oerhört jobbigt att jag och min sambo bara längtar tills de ska åka hem igen.

Ibland då min sambo jobbat och jag varit själv med barnen och någon av mor- eller farföräldrarna ring och frågat om de kan komma har jag inte orkat. Har alltså hänt att jag sagt nej med motiveringen att jag helt enkelt inte orkar besök när jag varit trött och ensam med barnen. De har börjat med att de går in med henne på hennes rum. Tex farmor läser bok i lugn oro med henne så vi andra får prata och träffa farfar. Men de gånger som bara en kommit åt gången har de då gjort på samma sätt att de går iväg in med storasyster för att ge henne uppmärksamhet. Men detta tycker både vi och dem är lite tråkigt. De vill ju träffa lillebror och oss också och inte bara sitta inne i hennes rum. Hon har även ensamma stunder/dagar då de gör grejer med henne utan oss.

Som sagt detta har blivit så jobbigt att vi ibland undviker besök av våra föräldrar eller längtar tills de ska åka. Så fort de åkt blir hon lugn och sig själv lik igen. Vi funderar nu på om våra föräldrar också ska börja säga till henne allt mer. Känns som att de inte hjälper när vi biter ifrån och försöker lugna henne. De gånger de sagt till lite försiktigt har hon blivit ledsen.

Har du något råd till oss?
    Hur ska vi hantera detta?
    Känns som att vi är desperata nu och mycket ledsna över detta......

• Svar på tråden Vår 4 åriga dotter spelar över totalt när våra föräldrar kommer på besök. Orkar därför inte besök längre. Hur ska vi tackla detta?
  • Anonym (Mamma)

puttar för svar

• Anonym (Mamma)

puff

• Anonym (Mamma)

puttar

• Barnpsykologen

Hej, Att er flicka vill ha den uppmärksamhet hon är van vid är inte något konstigt. Det som kan bli svårt för henne är om hon inte förstår varför farmor och farfar inte vill vara med henne som de brukar. Barn i den här åldern tror att de är världens medelpunkt och uppfattar att saker sker och händer för deras skull. Om farmor och farfar ska komma på besök så förbered henne på vad som ska hända. Att ni ska sitta i köket och prata osv. Att prata med farmor och farfar om hur ni lagt upp det och att de behöver stötta er är viktigt. Om ni kommer överens om vad de ska göra och inte, och att de håller sig till det underlättar för er flicka i förståelsen om vad som sker. genom att förbereda henne på vad hon kan förvänta sig av besöket, så blir hon inte avvisad för att hon är jobbig utan för att det var bestämmt vad besöket skulle innehålla.

Att uppmuntra henne och visa att hon är välkommen att sitta med er är viktigt. Att få tiden för enbart vuxenprat är svårt när man har små barn och att bli avbruten och inte få prata till punkt känner de flesta föräldrar igen.

Lycka till Anneli

• Anonym (Mamma)

Tack snälla för ditt svar! Idag hade vi kalas här hemma och jag försökte tänka på vad du svarat mig. Jag förberedde henne på vilka som skulle komma, att pappa skulle få paket och att de och de skulle prata och umgås. Att vi även skulle prata med henne och att hon gärna får visa sin nya grej inne på rummet för farmor. Att hon skulle få hjälpa mig att göra ditt o datt (tänkte så hon känner att hon har en uppgift, hjälper till och får uppmärksamhet och att vi då blir lite själva då vi gör fikat). Sen förberedde jag henne på att när vi säger till henne att lugna sig ska hon tänka på vad vi säger och då lyssna.

Det gick riktigt bra. Jag försökte välja mina "tillsägelser". När de blev lite oroligt hos henne så fick hon hjälpa till med något. Vara med. Eller så vände jag pratet till att hon kom in i konversationen på hennes nivå. Hon uppmuntrades att prata istället för att "tjoa" och "fjanta" till sog uppmärksamhet. Vissa stunder var hon också inne på sitt rum med en gäst och visade vad som fanns där inne/lekte.

Tyckte det gick riktigt bra!

Tack för ditt råd och stöd!

• Barnpsykologen

Det var roligt att höra.
    Fortsätt att vara lika lyhörd, så kommer du lösa många svårigheter.

Anneli

Svar på tråden Vår 4 åriga dotter spelar över totalt när våra föräldrar kommer på besök. Orkar därför inte besök längre. Hur ska vi tackla detta?