• Andreas tjej

Vad har butiker för skyldighet gentemot kunderna? (dålig erfarenhet av skobutik)

Åh, jag är så irriterad.

Jag köpte ett par sneakers för ca 1000kr på Footlocker för typ 6v sedan.

Jag har använt dem sporadiskt sedan dess.
    För någon vecka sedan upptäckte jag att de gått sönder i skarven fram vid tårna och även vid hälen.

Gick tillbaka till butiken för att reklamera dem och de ville inte ens åta sig ärendet. De tycker att det är normalt slitage och sånt man får ta med tanke på sulans tjocklek.

Jag förstår att skoföretaget vill sälja mycket men att skorna gå sönder helt efter knappt två månader tycker jag är att lura kunden.

Jag kan INTE acceptera att mina skor för 1000kr är oanvändbara efter 6v men butiken ignorerar mig helt.

Det känns krångligt att jag ska behöva vända mig till tillverkaren utomlands och tycker att butiken som återförsäljare borde göra något.

Hur skulle ni gå vidare?
    Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Vad har butiker för skyldighet gentemot kunderna? (dålig erfarenhet av skobutik)
  • luckyme83

min sambo köpte skor för ca 800 kronor..de gick sönder efter ett ca 6 månader...han fick ett par nya skor...

• Andreas tjej
    luckyme83 skrev 2009-08-26 16:47:16 följande:
    min sambo köpte skor för ca 800 kronor..de gick sönder efter ett ca 6 månader...han fick ett par nya skor...
    Men vad har man för rättighet?

Vilken butik var detta?
  • Lena

Dom ska bevisa att det inte är ett fabrikationsfel de första två åren, de ska laga eller byta varan. Kontakta konsumentkontoret i din kommun eller arn annars.

• Knox

Ja det är konstig att de inte tar tillbaka skorna, men har ingen aning om hur footlocker är har aldrig köp några skor där.
    Men försök med butikschefen om du inte har gjort det, annars tycker jag att du tar en titt på Lena´s råd.

Lycka till

Ps.
    Adressen till ARN.
    www.arn.se
    Ds.

• luckyme83

Andreas tjej skrev 2009-08-26 16:49:51 följande:

Men vad har man för rättighet?Vilken butik var detta?
    det var på intersport...de sa att egentligen så är det ingen "garanti" på skor..men de bytta för att vara snälla så att säga..
  • jassikan

www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=129

"Reklamation
    En reklamation innebär att du meddelar säljaren
    - att du inte godtar varan
    - att du anger på vilket sätt du anser att varan är felaktig.
    Artikeln på teckenspråk

Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.

Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

För att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter:

Reklamera alltid så snart som möjligt!"

Om butiken/företaget inte accepterar reklamationen så ring och prata med konsumentvägledaren i kommunen om ni har någon:
    www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/

I sämsta fall är det inget annat att göra än att gå vidare till ARN:
    www.arn.se/anmalan/
    De har värdegränser för vilka anmälningar de tar emot, men gränsen för skor, textil är på 500:-

• Love 4 Leo

Jag har en kompis som jobbar i skoaffär och hon får in kunder då och då som reklamerar skor som de har haft och använt i 2år och de har inget annat val än att ta emot skorna som en reklamation om de har gått sönder. Detta pga att du har RÄTT att reklamera INOM 2 år. De tar alltid emot det eftersom kunden har rätten på sin sida. Jag tycker du ska stå på dig, och det ordentligt. Tjata, tjata och hota med att gå vidare om de inte ger med sig. Det finns inte en butik som vill ha dåligt rykte/hamna hos ARN för en sån fjuttig summa som det är att ta tillbaka skorna.
    Du har rätten på din sida och det är upp till butiken att ta emot varan som en reklamation, du ska inte behöva kontakta en tillverkare utomlands! Har du pratat med butikschefen?, om inte, gör det.
    Än en gång, Stå på dig för om du inte gör det så kommer du säkerligen inte att få reklamera skorna vad det låter som.
    Lycka till!

(från en som har reklamerat allt från elpriser till dåliga aktieaffärer)

• Andreas tjej

Tack för snabba och bra svar!

Jag ska skriva ut det ni skrivit så att jag har lite att gå på när jag vänder mig till butiken igen.

Sen kan jag ju även passa på att INTE rekommendera Footlocker i Skärholmens centrum.

• Stoffe81

Footlocker i både Skärholmen å gallerian är ett jävla skämt! Skorna gick sönder efter bara 2 månader men dem skyller på normalt slitage å är allmänt dryga! 1600 spänn åt helvete

Svar på tråden Vad har butiker för skyldighet gentemot kunderna? (dålig erfarenhet av skobutik)