ska man ha salt i vattnet när man kokar potatis?
jag har hört olika.
jag har hört olika.
Jag har det om jag kokar råskaladpotatis. Har den skalet kvar använder jag inte salt.
ok. tack
Har alltid det. Blir mer smak då, men man behöver ju inte.
Har alltid salt. Mycket salt.
Saltet drar näringsämnena ur potatisen, så det är nyttigare att inte ha i salt. Så får vi lära oss på dietistutbildningen iaf.
Potatis som kokas i osaltat vatten vill jag helst inte äta.
Jag har hört att man ska det men jag glömmer alltid haha. Blir gott iaf =)
Har alltid salt, annars skulle det inte bli så gott.
Att koka med skalet på behåller också mycket mer smak och näring. Det är bara om jag ska göra mos jag råskalar potatis.
Ni som saltar, kokar ni med eller utan skal?
Jag ångkokar ofta potatis i micron, då blir det utan salt och mycket god potatis. Kokar jag i vatten har jag i salt.
Ska o ska.
Det är ju en smaksak.
Här saltas det.
O skalad potatis serveras det bara en gång om år i detta hus; på julafton.
Annars får man skala sin potatis själv.
Jag har en microburk/skål med lock (från Tupperware, men funkar garanterat med annan skål också )Fyller med potatis, om de är stora så delas dom i två. I med ca 0,5 dl vatten och kör på full effekt i 5 min. Ta ut och blanda runt lite, och kör ytterligare 4-5 min (kan ev behövas mer).
Varför? Jo, det går fort och potatisen behåller smak och näring bättre.
oj vilka svar!
har alltid kokat utan eftersom jag har hört att då behåller man näringen tills jag fick höra idag att det va tvärtom.
men jag fortsätter att koka utan salt.
saltar inte alls... varken, potatis eller pasta vatten :D
Sent omsider. Experiment har visat att saltet endast tränger in 1cm utan skal efter 25min samt inte alls med skal. Saltet fastnar i skalet. Saltet använder vi främst för att skynda på värdeökningen i kastrullen samt hålla potatisen intakt när vi kokar den.