• AMA68

Toxoplasmos - Hur vanligt egentligen?

Toxoplasmos som man kan få från katter och som kan innebära risker för fostret - hur vanligt är det egentligen?
    NÅGON som haft/har det eller känner någon som drabbats?

Har sökt lite på nätet men hittar inte nåt bra ställe tyvärr.

Vill bl.a. veta HUR det smittar (via kattens avföring ja, men via kattsandsdamm, klorna om man blir riven, munnen om man blir biten etc)?
    Symptom?
    Hur botar man det?

Tips, länkar och egna berättelser emottages tacksamt.

Är lite orolig eftersom vi just nu passar en katt åt en kompis och kattskrället fick ett spel och både rev och klöste mig rätt rejält så jag har ätit en antibiotikakur mot infektioner preventivt. Fick så rejält huvudvärk i torsdags förra veckan och den har lugnat ner sig lite men inte helt. Tror heller inte att jag känt av bebisen sedan i fredagskväll.

Ska till BM på planerat besök nästa vecka så helst vill jag försöka lugna mig själv genom att få lite feedback av er här på FL.

Tjing/AMA v 20+3

• Svar på tråden Toxoplasmos - Hur vanligt egentligen?
  • Titti och mini

Att få det via katt verkar mkt, mkt ovanligt. Det vanligaste smittvägarna är rött kött, främst ätet utomlands. Tror det står mer på www.smittskyddsinstitutet.se

• Bondbruden

Har du sökt här på FL? Jag har läst någon bra tråd där det var en som verkligen hade satt sig in i ämnet som berättade. Sök och se om du hittar något!

Generellt vet jag dock att det är en parasit som ofta återfinns i katters avföring och vanlig utejord. Dock har jag fått intrycket att vanlig hygien räcker långt.

• RonjaRovardotter

Jag är också nyfiken. Jag har 3 innekatter och 1 hund. Jag vet att man inte får det av hunden, och kille tömmer lådorna för det mesta, men ibland måste jag göra det också. När han inte hinner eller är borta pga jobb.
    Har inte heller hittat några bra länkar. Hittade en sida där det stod att man skulle ha bra handhygien efter att man tömt lådan, men det säger sig självt att man tvättar händerna efteråt.

• AMA68

Tackar för tipset - ska kolla där också.

Rått kött kan jag ju inte ha blivit smittad av under några som helst omständigheter - slutade äta det för 7 år sedan nämligen.

Tackar för lugnande ord allra mest!!

• listo

Toxoplasmos är inte särskilt smittsamt. Det brukar sägas att personer som haft katt i många år är immuna eftersom de dragit på sig smittan nångång under åren, men det stämmer inte heller. Jag såg siffror en gång som sa att endast ca 20% är immuna mot toxoplasmos, så det är inte sådär väldigt enkelt att bli smittad.

När det gäller katter så finns parasiten (OM katten bär på den) enbart i avföringen, och för att ens kunna bli smittad krävs att du får in avföring i munnen...

• AMA68

Smittskyddsinstitutets länk var bra.
    Det fanns utförlig information och än en gång kan jag (och förmodligen BM och statens skattekassa) tacka FL för lugnande effekt på en hysterisk blivande mamma.

Men vore fortfarande intressant att höra om någon har egna erfarenheter av det?

• RonjaRovardotter

jag måste erkänna att den enda som får kattavföringen i munnen är hunden när han går till lådan och gräver, men han slickar inte mig i ansiktet, dessutom så tvättar jag mig efter att han slickar mig på händerna, bara för att jag vet hur mycket han sniffar o slickar på backen just nu. har en hanhund, och alla tikar i hela boden verkar löpa, så gossen är som tokig just nu

• RonjaRovardotter

14-15 fall av toxoplasmos i hela sverige per år, och 2-3 fall med barn. Inte så vanligt med andra ord.

• fernando

När jag fick besked om min graviditet gjordes rutinmässigt ett "jättelikt" blod och urinprov. Ett av testerna rörde just toxoplasmos. Döm om min förvåning när det visade sig att jag var immun; dvs hade någon gång i livet kommit i kontakt med smittan men varit helt ovetande om det! Har aldrig någonsin haft katt och någon trädgårdsmänniska som påtar mycket i jord är jag inte heller, så jag har ingen aning om hur och när det kunnat ske. Nja, det hör väl till saken och kanske är en faktor av relevans att jag såväl hemma i Sverige som under alla mina år utomlands (Frankrike, Belgien och Spanien) varit rätt svag för carpaccio på nötfile, så det kanske är där skon klämmer. Men hur som haver, några symtom har jag inte haft.

• lata kocken Johanna

läs min presentation

• mammas busungar

Det här med toxoplasmos.....Många sidor som jag varit inne på och läst (sökt via google och toxoplasmos) så står där stort och tydligt att: "Gravida MED katt löper INTE större risk att bli smittad än gravida UTAN katt"

JAg för min del använder engångshandskar när jag byter i kattlådan. (vi försöker nämligen bli gravida och har nyss skaffat kattunge) sen går jag och tvättar händerna. Vi har även en massa andra djur så som ankor, höns, kaniner och en gris och efter jag gjort rent hos dem så tvättar jag givetvis händerna.

Sunt förnuft kommer man lång med och renlighet, och det tror jag att alla har

Så som svar till ts så behöver du inte oroa dig, ta upp det med din bm om du känner dig orolig, alltid skönt att få lugnade svar av flera. sköt om dig och lycka till med graviditeten.

• jaguar

Toxoplasmos kan man få från kattavföring, jord, dåligt sköljda grönsaker (indirekt från jorden, alltså), och rått kött, speciellt köttfärs enligt min bm.

Sannolikheten att man drabbas är mycket liten. Jag är uppvuxen med katt och har tre katter nu. Jag älskar rått nötkött och köttfärs och har ätit det mycket genom åren. Dessutom påtar jag mycket i jorden. Jag testade mig för toxoplasmos i början av graviditeten eftersom jag vill kunna slappna av och kunna töma kattlådan själv. Jag antog att jag hade haft smittan, eftersom jag levt ett sådan "högriskliv". Men inte. Inga som helst antikroppar! Det säger en del om hur svårt det är att smittas...

Jag tar ändå det säkra före det osäkra nu och låter mannen tömma lådan och har gått ner från rått nötkött till medium. Genomgrått kött går ju inte att äta! Det smakar ju lika grått som det ser ut!

• AMA68

Visst har jag levt med katt större delen av mitt liv, men den sista var jag tyvärr tvungen att avliva i mitten av maj och det står "överallt" att gravida inte bör skaffa ny katt och särskilt inte kattunge. Blev lite nojjig över att vi nu då haft ett kattuppehåll på 3 månader innan vi lånade hem den här - som f.ö. aldrig mer kommer få sätta sina tassar innanför våra väggar så som hon uppfört sig.

Tack än en gång alla!! /A

• Gävletjejen

Toxomplasmos: Sjukdom orsakad av den encelliga parasiten Toxoplasma gondi. Överförs till människa via rått kött (med microskopiska vävnadscystor, en vilofas i parasitens utveckling) eller oocyter i kattens avföring.

Jag har haft det och är immun. Har läst någonstans att så mycket som 50% av befolkningen är immun (och har således haft sjukdomen), men jag kan inte verifiera detta.

Jag fick näthinneimflammation när jag var femton och då upptäcktes att det var toxoplasmos. Ingen behandling. Näthinnan är dock skadad och jag har två svarta fläckar (synbortfall) på ena ögat. Med största sannorlikhet smittades min mamma under graviditeten och jag bar detta latent tills tonåren. Jag var m.a.o. lyckligt lottad eftersom jag hade kunnat födas med grava missbildningar såsom vattuskalle eller drabbas av hjärnhinneinflammation om jag haft nedsatt immunförsvar.

/M.

• Kajsa H

Tog en massa blodprover i Spanien eftersom jag jag har tillbringat en stor del av min graviditet där...visade sig att jag var immun mot toxoplasma...har alltså haft det någon gång under mitt liv utan symptom.Har under perioder bott utomlands...och är helsvag för för lufttorkad skinka så det kan ju vara en förklaring.

• doktorC

Japp - toxoplasmos är vanligt! 30-50% av alla människor bär antikroppar mod T. gondii.
    I Sverige rapporteras bara ett fåtal fall, OK, men det beror ju på att infektionen oftast är asymptomatisk, man är alltså bärare utan att veta om det! Det är bara om man har nedsatt
    immunförsvar (om man har AIDS tex) som det märks.

Andra riskgruppen, bredvid personer med nedsatt immunförsvar är foster.

Så skippa rått kött!!!

• Gävletjejen

Doktor C:
    Tack! Då fick jag det bekräftat i alla fall...
    /m.

• hedentös

Hur fick du göra blodprovet som visar på att du haft toxoplasmos? 

Jag är kattägare och planerar graviditet inom kort. Har dock ingen partner och kommer därför inte ha möjligheten att låta någon annan tömma lådan. Vill veta om jag har antikroppar. 

Svar på tråden Toxoplasmos - Hur vanligt egentligen?