• TeeTee

Handen på hjärtat: använder ni tv:n som "barnvakt"?

Jag tror att många gör det, men kanske inte alltid vågar erkänna det, på grund av dåligt samvete. Så handen på hjärtat: använder ni tv:n som barnvakt?

Ex 1: lördag morgon, innan hela familjen har vaknat
    Ex 2: vardagseftermiddagar, när barnet är trött efter en hel dags lek på dagis, och föräldrarna måste fixa iordning middag etc etc.
    Ex 3: vardagsmorgoner, när föräldrarna måste göra sig i ordning för att åka till jobbet.

Jag erkänner att vi använder tv:n som barnvakt i princip alla helgmorgoner innan hela familjen har vaknat...

• Svar på tråden Handen på hjärtat: använder ni tv:n som "barnvakt"?
  • Soulettes

usch ja.... kanske lite väl mycket, men försöker förminska tiden genom att vara ute ca en timme efter dagis å leka, in äta mellis å sen gå ut ett tag igen... än så länge funkar det sådär...

• HelenaMaria

Sonen är två år och älskar att titta på Pippi Långstrump, Drömmarnas trädgård och Timmy Lamm. Han vill sitta framför tv:n så det är såklart smidigt på morgnarna när man ska göra sig iordning. Likadant är det skönt att sitta framför tv:n en regnig eftermiddag. Vi sätter honom inte där för att han ska vara ur vägen, tvärtom så brukar han be om det själv!

• Rago

Jag brukade titta VÄLDIGT snett på dessa lata, odugliga föräldrar som åt med sina barn på McDonalds, använde TVn som barnvakt, etc.

Nu sitter jag där själv - det blir kycklingnuggets från Max lite då och då - och TVn som barnvakt regelbundet.

Jaja, långt ska man trilla ned från sin höga häst.

• Eazy

Jepp!

Jag ser det inte som en barnvakt, utan ett sätt för barnet att koppla av efter en lång och händelserik dag på förskolan/dagmamman. Har man den inställningen tror jag inte att det blir för mycket heller. Men att ersätta exempelvis uteleken eller sagostunden med tv-tittande gör det plötsligt till en barnvakt, för att man inte orkar gå ut med barnet eller sätta sig ner och läsa med dem.

• Wolfclaw

TV, TV-spel, datorer och Internet är företeelser som finns i vårat samhälle och som troligen kommer att finnas så länge civilisationen existerar. Varför ska man förvägra barnen att se på TV, surfa eller spela TV-spel? Men allt med måtta förstås. Våran 4-åring tittar en del på TV och spelar både Wii och datorspel. Har märkt att han är ganska mentalt före sina jämnåriga i att minnas saker, och även i logiskt tänkande och kan läsa vissa ord. Även om jag anser att mycket av barnprogrammen är skräp så finns det även en hel del som passar små barn och är pedagogiska och lär barnen rätt och fel. Musses Klubbhus, Små Einsteins, Tåget Thomas och Lazy Town för att nämna några.

Felet tycker jag blir när TV ersätter föräldrarna men jag ser inget fel med att den är ett komplement. Det handlar ju också om att hänga med vad som är aktuellt. Visst, man ska väl inte alltid göra som alla andra men om ditt barn alltid är den ende i sin umgängeskrets som inte sett nåt visst program kommer han bli snabbt utanför. Jag vet för min mamma var väldigt sträng med vad jag fick se och jag hamnade snabbt utanför många samtalsämnen p g a det.

Sitt med barnen och titta med dem ibland, låt de sitta ensamma ibland men ha koll på vad de tittar på och låt allt ske med måtta. De måste ju även ut och röra på sig.

• mammatill2rara

Jag använder teven som barnvakt varje morgon då jag gör iordning frukost till oss, tvättar mig och sminkar mig. Dock kan det bli undantag vissa mornar att han badar medan jag sminkar mig (beror på tiden) sedan brukar jag ha igång någon barnkanal medan jag lagar mat (om inte min sambo är hemma) .. Men ibland sitter han o leker med lego ist för att se på tv, eller sitter med mig i köket och målar..

• ladydivine

4-åringen brukar gå från sängen till soffan på morgonen å titta en stund innan frukost.
    Nån stund på eftermiddan/kvällen brukar det bli åxå....sammanlagt blir de kankse 1½ timme varje dag.
    De känns som de är jättemycket, men själv ser ja säkert minst så mkt åxå hehe

Yngsta, som är 20 månader, har inte "upptäckt" det roliga med tv:n än.
    Ha försökt hålla tittandet nere så länge som möjligt, äldsta börja inte kolla förrän han va ca 2 år heller.

• mormor 1965

Erkänner fullt till TS påståenden! TV är en utmärkt barnvakt. Men ska användas i lagom dos.

• Magrat

Ex 1: lördag morgon, innan hela familjen har vaknat
    Nej, ingen tv om inte jag är vaken. Jag vill veta vad dottern ser på. Över lag slås tv:n inte på innan frukost. Undantag kommer nog att göras i december om man vill se på lucia-tåg en tidig morgon eller så.

Ex 2: vardagseftermiddagar, när barnet är trött efter en hel dags lek på dagis, och föräldrarna måste fixa iordning middag etc etc.
    Normal sett, nej. Ingen tv på vardagar. Undantag om vi kommer hem lite tidigare än vanligt och dottern frågar om hon får se på tv. (Händer kanske en gång per vecka.)

Ex 3: vardagsmorgoner, när föräldrarna måste göra sig i ordning för att åka till jobbet.
    Nej. Jag prioriterar en lugn frukost i stället.

Så, nej, jag tycker inte jag har tv:n som barnvakt. Hon ser mest på tv på helgerna, och då är jag oftast i samma rum.

• Ulf Harrys Farsa

Apan sitter ibland framför TV´n i babysittern och gungar, men han tycker att det är ungefär lika kul att titta in i en vägg och göra samma sak.

• Glamrockare

vad är det? använder ni tv som barnvakt....alltså jag blir mållös.

Allt precis allt skall man skämmas över,

* barn äter godis skäms,
    * en 6 månaders får smaka på ngn sked glass en varm sommar dag skäms,
    * barn tittar på tv skäms,
    * barn går på förskolan skäms
    * barn ammas inte skäms
    * barn äter hamburgare skäms
    * båda föräldrarna jobbar heltid skäms
    * barn får barnvakt ibland skäms,
    * barn får gråta någon gång ibland skäms
    * barn blir inte burna dygnet runt skäms
    * föräldrar o barn samsover inte skäms
    * barn blir flaskmatat skäms
    * förälder med barn tar ett glasvin/öl skäms

Nej jag använder inte TV som barnvakt, däremot sätter gärna min 3.5 åring på tv och tittar på den när han känner för det precis som jag och hans pappa gör likadant.

Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Tofu

Självklart!! Varför kaosa runt med med två barn så att det tar en evighet att laga middag eller göra sig iordning på morgonen när man istället kan sätta på barnkanalen eller Pingu-filmen och i lugn och ro få det gjort snabbt och smidigt?!?

• Annonym01

De är nånting som dom flesta barn gör idag.Tyvärr.Men och andra sidan så är det ett jätte stressat samhälle vi lever i idag.Jag har 3 barn,14,5,2 år.Och jag är nu arbetssökande,jag är stressad under 5tim som dom är på dagis.Jag som går hemma har 100saker att göra.Vad har man då inte om man jobbar 8 tim och har alla hemmasysslor kvar.Men det är ju så tråkigt att barnen inte får den tid med sina föräldrar som dom skulle behöva.Men
    det är ju inget man kan ändra på när man har en FAMILJ att försörja.

• EnHusMus

Nej... Här står faktiskt teven på HELA dagarna när vi är hemma/inne för att vi alla tittar.
    Också som sällskap/ljud i tystnaden. Även om ingen tittar...

• Tummelisa

Visst finns det forskning som visar på att barn påverkas negativt av FÖR MYCKET Tv-tittande...? Googlade lite snabbt och hittade detta www.mimersbrunn.se/PAaVERKAS_BARN_AV_TV_FILM_11185.htm
    Utan att ha nogrant läst igenom allt så ger jag ändå min åsikt.
    Efter att ha läst denna tråd tycker jag de flesta verkar ha ganska sund inställning till TV-tittande för barn. De är medvetna om att det är ett bra komplement som underlättar vardagen, men som inte kan ersätta fysisk lek, närhet och kommunikation med föräldrar (och andra levande personer) osv.
    Vår son är bara 10mån idag och tittar inte på Tv, men visst kommer han säkert göra det framöver. Ska försöka att se till att det sker i lagom dos, och att inte ha dåligt samvete över det, samt att hålla lite koll på VAD han ser på TV.

• Kenzie

Japp stora killen (3,5 år) får ibland titta på tv när jag lagar mat eller om jag vilar en stund i soffan etc. Är ensamstående till två små och skäms inte ett dugg för att jag använder teven som barnvakt ibland.

• Frankie

Yupp, guilty as charged ; )

Varje morgon och kväll till vällingen. Mitt mål, som jag hittills lyckats uppnå, är att det inte är någon tv mellan 08.30 och 18.30. Jag är dock hemma på heltid med båda mina barn (2,5 år och 7 månader) och kan tänka mig att det blir tv någon dag när de är sjuka eller jag kanske känner mig kaputt.
    Han tittar mest på Disney Channel för tillfället.

• Valdis
    singelpappa1975 skrev 2009-10-03 19:03:58 följande:
    Jag brukade titta VÄLDIGT snett på dessa lata, odugliga föräldrar som åt med sina barn på McDonalds, använde TVn som barnvakt, etc.Nu sitter jag där själv - det blir kycklingnuggets från Max lite då och då - och TVn som barnvakt regelbundet.Jaja, långt ska man trilla ned från sin höga häst.
    Haha!!

Ja.. Teletubbies är våran form av barnvakt. Fast barnvakt och barnvakt.. Vi är ju hemma. Men det är ungefär som ts, på mornarna när man är sjukt trött blir det lite tv, ibland på em när han är trött innan middagen och jag behöver fixa ifred osv.

Innan jag fick barn var det mycket jag tyckte var fel.. Man omvärderar det ;)
Svar på tråden Handen på hjärtat: använder ni tv:n som "barnvakt"?