• Lurvenpajsaren

Aurorasamtal förvärrar?

Hej flickor (och pojkar)!

Precis som alla andra i denna kategori är jag frukansvärt rädd för att föda barn. Enligt min kompis har jag varit det sedan mellanstadiet! Själv hade jag väl tippat på från ca tjugoårsåldern, men tydligen tidigare då då...

Jag kommer att föda barn på KS i Stockholm och har varit på ett samtal med en överläkare. Det var bara en sorts introduktion och jag kommder den 21 september att påbörja de riktiga besöken.
    Till de personer som går på dessa samtal ber man kvinnan (och även mannen till viss del) att deltaga och besvara enkäter under den resterande tiden av graviditeten. Två av dessa har jag fyllt i, och varje gång slutar med en hysterisk, förbannad, jätteledsen och jätterädd blivande mamma...

I och med att jag fyller i dessa enkäter måste jag besvara frågor som "är du rädd för att det ska uppkomma problem, att barnet ska dö, att du ska dö" och dylika frågor. Allt detta skapar en enorm stress och en horribel ångest hos mig som slutar med tårar och skrik.
    Jag, som inte ens börjat gå på samtalen på riktigt, börjar tvivla på att gå på samtalen och bara skita i alltihop, ta bilen när det är dags (maken kör så klart!) och bara köra på. Vad är det för mening med att behöva påminnas om de hemska sakerna som kan hända och behöva kryssa i frågor som bara stärker den dåliga självbild man har av att klara av en förlossning?

Är det någon annan som känt samma sak? Att det blir värre av att prata om de negativa sakerna än att "bara" gå dit och göra det man ska?

• Svar på tråden Aurorasamtal förvärrar?
  • musli

Oj! Jag går på Freja, gjorde även det förra graviditeten, det är detsamma som Aurora i andra län. Har ALDRIG fyllt i en blankett utan har fått träffa en barnmorska som jobbar på förlossningen som har särskild utbildning vad gäller förlossningsrädsla och har haft kanon-bra samtal! Försök att se förbi blanketterna och se dem som ett redskap för de du ska ha samtal med så de VET vad det är du är räddast för kanske?

Jag är nog mer rädd för att behöva snittas numera tror jag... *kram*

Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • Lurvenpajsaren

Tack för ditt svar!
    Ja, jag ska desutom säga till dem att jag inte vill besvara dem mer om det ska kännas såhär. Det står att man får avbryta det om man vill.
    Jag tror och hoppas också att det blir bättre när jag får påbörja samtalen på riktigt för just nu känner jag mig liiite skeptisk...

Tack för kramen och här kommer en tillbaka!

• musli
    Lurvenpajsaren skrev 2009-08-31 19:31:59 följande:
    Tack för ditt svar! Ja, jag ska desutom säga till dem att jag inte vill besvara dem mer om det ska kännas såhär. Det står att man får avbryta det om man vill. Jag tror och hoppas också att det blir bättre när jag får påbörja samtalen på riktigt för just nu känner jag mig liiite skeptisk... Tack för kramen och här kommer en tillbaka!
    Det lär nog gå bra! Självklart kan de inte tvinga någon att svara på enkäter, men jag tror att det är ett redskap för dem... Men vänta tills samtalen har börjat och avgör då hur du känner det! Själv var jag på Freja i torsdags och ska dit igen på tisdag och samma dag ska jag på kontroll på spec-mvc för att se om jag är mogen för igångsättning.... Hoppas på det så jag slipper snittas...

Lycka till och du får gärna tjöta i min brevlåda om det är något!!! *kram*
    Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • Skogsbloss

Hoppas det går bra för dig! Strunta i enkäterna om de får dig att känna sådär. Jag har varit till Aurora i två omgångar (två graviditeter). För mig har det varit som allra värst före första besöket i omgången (graviditeten). När man liksom lyfter på locket till alla de hemska känslorna men inte har något sätt att hantera dem ännu. Stort lycka till!

• Lurvenpajsaren

Det är nog precis så som du säger. Och när man ska sitta och fylla i enkäter med frågor som man inte är beredd att svara på känns det rätt ruttet... Man sitter ju verkligen där helt ensam och ska ta ställning. Nä, jag ska ta och säga nej till det som får mig att må dåligt.
    Tack för stödet!

• nicely

Jag går på aurora samtal på ks och har aldrig behövt fylla i några enkäter. Vad konstigt.
    Stödpersonen frågade mig bara vad jag är rädd för och därmed försöker hjälpa mig hantera rädslan genom ge råd, fakta och lugnande svar. Hon som jag träffar är helt underbar och kan verkligen hjälpa mig med känslorna och svarar ärligt på dem funderingar och rädslor jag har. Blir alltid lugn när jag åker hem därifrån.

Tråkigt att du inte har fått bättre hjälp där.
    Svara inte på ekäterna mer, känns ju dumt att behöva fylla i sådana flera gånger eller ens en gång. Det är bättre att prata med någon och berätta om det som känns jobbigt. Visst är det hemskt att behöva uttala det som skrämmer en mest men det hjälper när man får ett tryggt bemötande på sin rädsla.
    LYcka till!
    Allt kommer gå bra ska du se.

• eval

Vad är det för dumma frågor! Vem är INTE rädd för komplikationer?
    Jag körde på förnekelse! Inte fundera alls över förlossningen, och när de väl satte igång förstod jag ingenting och fick bli ivägtvingad till förlossningen. Jag följde med typ för att folk skulle sluta tjata på mig om att det hade satt igång Det var inte särskilt otydligt heller - vattenavgång och sen regelbundna värkar inom 30 minuter båda gångerna... jag fattade verkligen ingenting. "Lite inkontinent, jovars. Förvärkar såklart, gör ju inte ens ont ju. Sluta tjata! Jag åker till förlossningen sen när jag får riktiga värkar!" BÅDA gångerna! Skulle ju tro att man blir smartare med åren, men icke.
    Hade det bra med två "lätta" förlossningar. Vill inte tänka på komplikationer i förväg inför nästa heller, när det väl blir dags. Det löser sig säkert. Ingen på förlossningen vill skada mig. Hoppas jag...

• Lurvenpajsaren
    nicely skrev 2009-09-06 13:16:29 följande:
    Jag går på aurora samtal på ks och har aldrig behövt fylla i några enkäter. Vad konstigt.Stödpersonen frågade mig bara vad jag är rädd för och därmed försöker hjälpa mig hantera rädslan genom ge råd, fakta och lugnande svar. Hon som jag träffar är helt underbar och kan verkligen hjälpa mig med känslorna och svarar ärligt på dem funderingar och rädslor jag har. Blir alltid lugn när jag åker hem därifrån.Tråkigt att du inte har fått bättre hjälp där.Svara inte på ekäterna mer, känns ju dumt att behöva fylla i sådana flera gånger eller ens en gång. Det är bättre att prata med någon och berätta om det som känns jobbigt. Visst är det hemskt att behöva uttala det som skrämmer en mest men det hjälper när man får ett tryggt bemötande på sin rädsla.LYcka till!Allt kommer gå bra ska du se.
    Va fasiken!
    Jag har ett svagt minne av att det i den första enkäten stod att vi hade blivit slumpmässigt utvalda, så därför får alla den kanske inte.
    Ska dit på måndag för första riktiga samtalet så vi får väl se hur det går...
  • Lurvenpajsaren
    eval skrev 2009-09-14 20:27:06 följande:
    Vad är det för dumma frågor! Vem är INTE rädd för komplikationer?Jag körde på förnekelse! Inte fundera alls över förlossningen, och när de väl satte igång förstod jag ingenting och fick bli ivägtvingad till förlossningen. Jag följde med typ för att folk skulle sluta tjata på mig om att det hade satt igång Det var inte särskilt otydligt heller - vattenavgång och sen regelbundna värkar inom 30 minuter båda gångerna... jag fattade verkligen ingenting. "Lite inkontinent, jovars. Förvärkar såklart, gör ju inte ens ont ju. Sluta tjata! Jag åker till förlossningen sen när jag får riktiga värkar!" BÅDA gångerna! Skulle ju tro att man blir smartare med åren, men icke. Hade det bra med två "lätta" förlossningar. Vill inte tänka på komplikationer i förväg inför nästa heller, när det väl blir dags. Det löser sig säkert. Ingen på förlossningen vill skada mig. Hoppas jag...
    PRECIS!
    Jag funderar på om inte jag också är den typen av person som inte behöver och vill bli påmind hela tiden. Ska kanske köra ned skallen i sanden istället!
    Ärligt talat; vi får se hur det känns efter första samtalet: om det inte känns bättre så är det ju inte värt det. jag märker att desto mindre jag tillåter mig att tänka på förlossningen, desto bättre mår jag. Man kanske inte ska gräva för mycket eller överanalysera ens egna farhågor...
  • Lurvenpajsaren
    nicely skrev 2009-09-06 13:16:29 följande:
    Jag går på aurora samtal på ks och har aldrig behövt fylla i några enkäter. Vad konstigt.Stödpersonen frågade mig bara vad jag är rädd för och därmed försöker hjälpa mig hantera rädslan genom ge råd, fakta och lugnande svar. Hon som jag träffar är helt underbar och kan verkligen hjälpa mig med känslorna och svarar ärligt på dem funderingar och rädslor jag har. Blir alltid lugn när jag åker hem därifrån.Tråkigt att du inte har fått bättre hjälp där.Svara inte på ekäterna mer, känns ju dumt att behöva fylla i sådana flera gånger eller ens en gång. Det är bättre att prata med någon och berätta om det som känns jobbigt. Visst är det hemskt att behöva uttala det som skrämmer en mest men det hjälper när man får ett tryggt bemötande på sin rädsla.LYcka till!Allt kommer gå bra ska du se.
    P.S: Tack för stödet!
  • Lurvenpajsaren
    Lurvenpajsaren skrev 2009-09-15 13:30:43 följande:
    PRECIS!Jag funderar på om inte jag också är den typen av person som inte behöver och vill bli påmind hela tiden. Ska kanske köra ned skallen i sanden istället!Ärligt talat; vi får se hur det känns efter första samtalet: om det inte känns bättre så är det ju inte värt det. jag märker att desto mindre jag tillåter mig att tänka på förlossningen, desto bättre mår jag. Man kanske inte ska gräva för mycket eller överanalysera ens egna farhågor...
    Blä...

Det heter "ju mindre/mer...desto mindre/mer..."

Är ju för fan språklärare...
  • Alizya

Jag har gått på Aurora-samtal på två olika sjukhus och för mig gjorde det bara rädslan ännu värre tyvärr. Ju mer vi pratade om det desto värre kändes det. De lyckades inte reda ut det utan det slutade med planerat snitt.

• Lurvenpajsaren

Tack för ditt svar!
    Vad skönt att höra (tolka det nu på rätt sätt!) att det finns kvinnor som känner så, för när när jag tog upp saken med min barnmorska sade hon att hon aldrig hade hört talas om något sådant fall. Detta sade alltså min vanliga barnmorska, inte hon på Auroraenheten. Enligt min barnmorska är alla hon pratat med nästan lyriska och om inte det så åtminstone nöjda.
    Vi får väl se hur det känns efter måndagens besök.
    Jag som alltid varit en person som funderar, grubblar och ältar...men i det här fallet kanske instinkterna tar över och talar om för mig att inte fundera så jäkla mycket!

• gnilmre

har gått på aurorasamtal 2 gånger under denna graviditet (min andra) och jag har inte fyllt i någon enkät utan bara pratat med en jättetrevlig bm om vad jag känner, vad jag är rädd för osv. Var första gången i vecka 23 och andra gången igår i vecka 35. Jag känner mig mycket lugnare inför förlossningen om det blir en vaginal förlossning, men just nu ligger bebis i säte och kejsarnitt är jag mer rädd för så igår fokuserade vi mest på det. Har fått en privat visning av förlossnngs och bb-avdelningarna med bm och hon har gett tips och förklarat allt som varit oklart och det har verkligen hjälpt mig. Har aldrig behövt gradera min rädsla eller så... om du tycker det är jobbigt tycker jag du ska säga det och be om hjälp på något annat sätt.

• Lurvenpajsaren

Nu har jag varit på samtal för första gången och det kändes toppen!

Ska tillbaka om ett par veckor och hon sade det absolut viktigaste jag behövde höra innan jag gick därifrån: Du ska inte läsa någonting alls om förlossningar överhuvudtaget utan bara komma på våra möten!
    Det behövde jag höra.

Tack även för era svar! Nu känns allt mycket bättre.

Kram!

• nicely
    Lurvenpajsaren skrev 2009-09-21 19:00:35 följande:
    Nu har jag varit på samtal för första gången och det kändes toppen!Ska tillbaka om ett par veckor och hon sade det absolut viktigaste jag behövde höra innan jag gick därifrån: Du ska inte läsa någonting alls om förlossningar överhuvudtaget utan bara komma på våra möten!Det behövde jag höra.Tack även för era svar! Nu känns allt mycket bättre.Kram!
    Skönt att det blev bra till slut!!!
    Lycka till nu
    Stor kram
Svar på tråden Aurorasamtal förvärrar?