• Anonym

Adhd och bidrag??

Jag har adhd. går just nu på soc för att jag inte har något jobb. men har fått höra av folk att man kan få ersättning via fk för att man har adhd för det är en funktionsnedsättning. Vill gärna jobba men vet att ja inte kommer kunna ta vilket jobb som helst heller pgr av min adhd. Kan vem som helst söka detta bidrag om man har en funktionsnedsättning? Vill ju slippa soc. men samtidig få något lättare jobb att gå till och slippa sitta hemma på röven.

• Svar på tråden Adhd och bidrag??
  • skypigveon
    Anonym skrev 2009-09-02 20:18:07 följande:
    fick brev på posten idag när ja ska träffa min läkare måste ha nytt recept så därför hehe kom lägligt
    Ibland har man tur;)
  • Anonym
    skypigveon skrev 2009-09-02 22:14:32 följande:
    Ibland har man tur;)
    yes, men dom vet att jag har ett barn med så. har jobbat massa i sommar med att förbättra mig med många saker lever ensamstående med och har barnet på heltid. så har rutiner på barnet mest och allt där fungerar det kanon. men när det kommer till mig och andra saker så har det mest fallit. men nu håller det på att lösa sig därför känner ja att ett heltidsjobb och få allt fungera hemma och med barnet skulle aldrig fungera.
  • Anonym (Orolig)

Kapar tråden lite... Har ADHD, varit heltidssjukskriven för utbrändhet i ett år, arbetstränat på låg procent sedan i mars.

Om en vecka ska jag ha mitt första möte med "SamverkansGruppen" ett samarbete mellan FK & AF. Vad jag förstått är det meningen att min arbetsförmåga ska utredas samt hjälp till att hitta ett lämpligt arbete, Jag är arbetslös i grunden.

Nu till min fråga: FK har fått skriftlig rekomendation från läkaren i mitt utredningsteam att jag ej bör arbeta mer än 50%. Det är alltså det som förr hette förtidspension som är rekomenderat på deltid.

Vad jag förstått så är reglerna ändrade nu, mycket tuffare att få detta godkännt.

Är det någon här som har erfarenhet av hur FK ställer sig till sådanahär rekomendationer. Brukar de tas på allvar eller kan jag se i månen efter detta?

Jag mår illa av oro om jag ska vara ärlig.

• skypigveon

Hej igen!
    Du behöver inte vara orolig....eftersom du har en ADHD diagnos där läkaren säger att du bara klarar att arbeta halvtid.och ska ha Aktivitetsersättning (eftersom du är under 29) på andra halva nå kan inte AF gå emot detta!
    jag har lite brådis nu men inboxa mig så kan vi diskutera mer!
    Ha det bra och ta det med ro så gott du kan!

• Anonym

prata idag med min Arbetsteuarapet. hon sa att det fanns en på ams som jag skulle ta kontakt med som har med funktionshindrade att göra. för hon höll med mig att i nuläget är ett heltidsjobb nog för tungt och jobbigt samtidigt som du ska orka hemmet och ditt barn sa hon. eftersom jag är stresskänsligt och sånt. så denna personen ska ja ta kontakt med på fredag tänkte ja då mitt barn är på dagis . samt att jag ska kolla med fk om aktivtetsersättningen om det var tydligen bara att söka sa hon. hon visste inget om va det var.

• skypigveon

Hej!
    Skriv ut blanketten på nätet (jag gav dig länken tidigare) ta med till arbetsterapeuten och fyll i tillsammans! Det går nog finfint!
    :D
    Lycka till!

• Anonym

tänkte skriva ut den och fylla i den själv. samt imorgon gå till ams när barnet är på dagis och prata med dom. bäst och göra allt sånt när man ej bar barnet hemma

• skypigveon

Du behöver lägga med din ADHD-utredning som bilaga till ansökan.

• Farima

Jag vill veta om det ör fortfarande samma regler, FK ändrar allt så ofta! Är det fortfarande mellan 30-65? Kan man fortfarande få hjälp på grund av ADHD?

• Anonym (Greta)
    Farima skrev 2016-09-18 17:33:34 följande:

Jag vill veta om det ör fortfarande samma regler, FK ändrar allt så ofta! Är det fortfarande mellan 30-65? Kan man fortfarande få hjälp på grund av ADHD?

Jag är osäker på hur reglerna var förut, men aktivitetsersättning kan man söka om man är under 30 år och sjukersättning om man är 30 år eller äldre. Jag har läst igenom hela tråden och folk här har fått det helt om bakfoten. Det här är inga handikapp bidrag utan något man söker om man inte kan arbeta, har man bara ADHD har jag mycket svårt att tro att man får aktivitetsersättning och sjukersättning får man garanterat inte.

För att få sjukersättning ska alla möjligheter till rehabilitering vara uttömda, de flesta som ansöker får det nekat. Du ska inte klaraxav något jobb alls för att få sjukersättning, inte Samhall eller anpassade jobb heller.
  • JollyRoger

Hej.

Jag är hundra på att du kan söka hos fk. Det heter sjukersättning/sjukpensionär. Ansök om det på fk med din utredning som bilaga samt ett färskt läkarutlåtande från en psykolog så bör du få det. Lycka till.

• Pretzella
    JollyRoger skrev 2016-11-03 18:54:19 följande:

Hej.

Jag är hundra på att du kan söka hos fk. Det heter sjukersättning/sjukpensionär. Ansök om det på fk med din utredning som bilaga samt ett färskt läkarutlåtande från en psykolog så bör du få det. Lycka till.

En psykolog kan inte skriva ett läkarutlåtande. Du måste mena psykiatriker. Och 80% av de som ansöker sjukersättning får avslag. Det är inte bara att söka, man måste göra en arbetsprövning först.
Svar på tråden Adhd och bidrag??