• kramiiis

Vi med högt FSH forts, del 11

Vi med högt FSH
    Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html

Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Del 5
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

Del 6
    www.familjeliv.se/Forum-7-132/m32105568.html

Del 7
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m35145008.html

Del 8
    www.familjeliv.se/Forum-7-132/m41984554.html

Del 9
    www.familjeliv.se/Forum-7-132/m44484824.html

Del 10
    www.familjeliv.se/Forum-7-132/m44484824.html
    lycka tänk om jag oxå får bli mamma!
  • Svar på tråden Vi med högt FSH forts, del 11
  • Vinteräpple

Carolines och Kramiis - vi kanske får ha en trådfika nån dag vi som bor i Stockholm. Förstår bara inte hur vi skulle kunna bestämma en dag när vi inte är helt knäckta allihop...

Friida - jag håller med, vi vill ha dig i tråden! Du ger hopp, det vet du att jag tycker.

Kramar till alla, behövs en sån här dag.

• Carolines

Vinteräpple det tycker jag låter som en bra ide! Kan vara härligt att få prata av sig lite.. Kram!

• Missne

Vinteräpple: Trist att få ÄL fel dag, men hoppas att ni fick till det igår hemma. Mirakel kan ju ske

Kramiiiis: Åh neeeeej Vad ledsen jag blir förer skull Jag fortsätter dock att hålla tummarna för att plusset kommer lite sent.

Carolines: Åhhhh, stackars dig Är såå ledsen för er skull

Happies Oj vad läskigt med sorkfebern och synbortfallet, me vad bra att du blir återställd. Kraaam

Själv så har jag så sakteliga börjat accptera faktum att detta försök gick åt skogen. Både Falun och min hemmaklinik har bett så mycket om ursäkt för missen att ingen ringde.

• Vinteräpple

Happies - men hjälp, hur lyckades jag missa din sorkfeber? Vilken dramatik! Hade ingen aning om att man kan bli blind av sorkfeber, är det vanligt? Att man blir blind alltså, sorkfeber har jag hört att folk får ibland, det är väl ungefär lika ovanligt och löjligt som harpest
    Hoppas du mår bättre snart, skönt att de räddade ögonen.

Missne - jo, vi jobbar på Bra att de ringde från klinikerna, men hade ju varit ännu bättre om de varit lite mer på alerten tidigare. Förstår om du är besviken.

Carolines - kanske en liten fika i mellandagarna? Eller är alla ute och shoppar då?

• kramiiis

carolines och vinter: jag fikar gärna

mellandagarna funkar för mig jag är dålig på att shoppa, annars behöver man ju ofta en fika mellan shoppingrundorna

missne: kram gumman!

ännumera: stor kram söta vän

♥Through the clouds I see love shine it keeps me warm as life goes colder♥
  • Happies

Vinteräpple: Man kan inte bli blind av sorkfeber, men man kan få dimsyn och tillfälligt synbortfall som reder upp sig inom en vecka. Det var en annan sjukdom de oxå misstänkte på mig och den kan man bli blind av så därför fick jag kortison. Hoppas ni lyckats hemma nu

Carolines o ännumera: Tack, hoppas allt bra med er oxå.

Friida: Ja nu ska turen vända. Vi ska alla lyckas, om inte i år så kommer nästa år att bli vårt år. Då kommer väl din lilla bebis också

Missne: Det är tungt att komma ur ett nederlag, men bra om ni kan fokusera framåt nu. Ni gör väl ett till försök bara du orkar, det är konstigt hur man bara kämpar och kämpar som en annan duracellkanin. Sköt om dig!

Kramiis: Tack Måste testa nu om gubbarna funkar! Men vad skönt att åka på semester, det är ni verkligen värda både du och sambon. Då ska ni bara rå om varandra och njuta! Jag känner precis som du med kurator, orkar inte tala med dem för de kan ändå inte ge en ett barn. Och har man kommit så här långt så tror jag man orkar igenom resten också.

Testade minus idag precis som väntat. Men jag blev ändå mest lättad över att inte behöva gå med ångest över att ha skadat ett foster. Skulle jag inte haft fler i frysen hade jag nog grävt ner mig av sorg, men nu har vi ju eskimåer iaf. Ringde till AVA och ska tala med läkaren på fredag och se hur och när vi går vidare.

• kramiiis

happies: fint med gubbar

jupps det ska bli många goda drinkar i solen
    klart vi orkar resten oxå, annars hade vi tappat fotfäster helt och hållet redan. Vi ska bli mammor hela bunten och nästa år ska vi vårat turår!

kan tänka mig att det på sitt sätt kändes skönt med minus, känns knäppt att skriva. Men att vara orolig för att skada ett foster hade ju varit döjobbigt. Skönt med eskimåer, jag hoppas era är starka sådana!

kram kram

♥I know what I want and NOTHING is going to stop me now!♥
  • kramiiis

hej tjejer!

jag tänker på er och önskar er en trevlig helg!

massa kramar

♥I know what I want and NOTHING is going to stop me now!♥
  • javabönan

Carolines, sänder mängder med kramar till dig!!

Happies, det låter ju helt osannolikt. Jag hoppas innerligt att du blir bättre dag för dag.

Kramiiis, hur är det med dig nu? Hoppas ni får det underbart i Egypten (lika bra att skriva det nu, jag är så glömskt så jag hinner glömma bort till fram mot jul ).

Jag var till läkaren i torsdags. Resultatet från ÄL-testet jag lämnade blodprov för visade tydligen 3 (gränsen de hade för ÄL var 20). Så läkaren tyckte att jag svarade dåligt på pergon (nähä ). Fick dubbla dosen utskriven. Så nu är det bara att vänta in nästa mens.
    Har bokat in akupunktur tills på tisdag, tänkte ta tag i det igen, hoppas det kan sätta fart på systemet.
    Min man har kontaktat Sophiahemmet direkt för att se om vi kan få göra en utredning där. Han tycker att något har missats i den utredning som gjorts nu (i och med min stressbakgrund som han tycker att nuvarande läkaren inte har tagit med i ekvationen alls). Tydligen är det en väntetid på ett par månader för att komma dit, så just nu är det väl yoga och akupunktur som gäller.

Kramar till er alla.

• Happies

Javabönan: Vad bra att ni fortsätter utredningen, det ska man göra om man tycker något lämnat oklart. Tyvärr är det få som orkar och så grubblar man själv istället. Synd med ÄL-testet, hoppas verkligen det blir riktigt bra svar när ni dubblar dosen. Och yoga och akupunktur är härligt avslappnande

Kramiiis: Hur är det med dig gumman? Hoppas du mår bra, och vi tänker på dig!

Talade med AVA och vi beslöt att se hur slemhinnan ser ut i normal cykel utan hormoner. Jag vet ju själv hur tunn och eländig den kommer att vara, men de vill ändå testa. För mig är det helt ok, är den för tunn blir det ingen FET före jul utan då blir det ännu mer hormoner i januari. Allt för slemhinnan Vill ju så gärna göra FET NUUUUU! Men då jag varit så sjuk är det lika bra att vänta. Skulle jag ha riktigt grym tur så gör vi ju FET ändå i december men jag har inget sånt förtroende för min slemhinna. Ha det bra alla!

• ännumera

Happies - håller tummarna för en mirakelslemhinna Förstår att du känner viss lättnad med minuset. Nu måste det bara vända!!

Javabönan - låter bra med vidare utredning. Yoga och akupunktur är ju oerhört avkopplande, tror det är bra för både själ och kropp på många olika nivåer.

Kramiiis - har tänkt mycket på dig i helgen. STOR KRAM!

Och kramar till alla!

• Carolines

Hej mina vänner!
    Hur skulle jag klara mig utan ert stöd... Min andra vänner runt omkring mig har lite svårt att förstå vad man går igenom.. Många kommentarer kommer nu som att "ni har ju lyckats en gång nu, ni ska se att allt kommer att ordna sig framöver"... Men va dem inte förstår är att det innebär en massa sprutor och försök innan man kommer dit om man ens kommer att komma dit igen...

Javabönan: Va surt med ÄL-testet.. Ser ut som att vi kommer vara ganska synkade till nästa försök..

Happies: Håller tummarna för att slemhinnan har växt till sig riktigt mycket nu!!

Kramiiis: Hoppas att är ok trots alla jobbiga omständigheter..

Stora stora kramar till er alla!!!

Svar på tråden Vi med högt FSH forts, del 11