• tulip79

    nedsatt sköldkörtelfunktion

    Hypotyreos

    Har just fått reda på att min sköldkörtel har nedsatt funktion. Någon som har samma diagnos? När återgår produktionen till det normala dvs när finns det en chans för mig att bli gravid? Ska börja äta levaxin idag.

  • Svar på tråden nedsatt sköldkörtelfunktion
  • Skorpan08

    Man märker en stor skillnad bara ett par dagar efter man börjat med Levaxin, iaf gjorde jag det.

  • tulip79
    Skorpan08 skrev 2009-09-02 16:39:52 följande:
    Man märker en stor skillnad bara ett par dagar efter man börjat med Levaxin, iaf gjorde jag det.
    Åh, bra! Har inte ens märkt att jag inte mår bra - det var blodprovet som visade det. Är väl lite allmänt hängig men jag trodde inte att det fanns någon speciell orsak till det. Men det gjorde det tydligen! Ska börja knapra ikväll!
  • jakebana

    Först när dina värden har stabiliserat sig, innan dess bör du inte bli gravid. Det kan ta lite olika tid då dosen kan komma behöva justeras, men det bör inte ta många veckor. När ska du på provtagning?

  • Skorpan08

    Varför ska du ta tabletten på kvällen?
    Jag har alltid blivit tillsagd av min läkare att jag ska ta den på morgonen.

  • tulip79

    Skorpan08:
    Kvinnan på apoteket sa att jag fick ta dem när jag ville, bara att jag inte åt dem tillsammans med järn (2-4 timmar). Brukar ta Mitt val kvinna på morgonen, men jag kan ju vända på det... Vill ju komma igång o äta dem så snart som möjligt!

    jakebana:
    Ska träffa privatläkare (första mötet) på tisdag (tog blodproverna via landstinget). Jag har ÄL kring den 13:e sept. Ska höra med privatläkaren vad han anser, om vi ska göra ett uppehåll denna ÄL eller om det är ok att försöka ändå.

  • Lillsnörpa

    Vad har du för värden? Finns lite olika bud på optimalt TSH för att bli gravid men jag blev grravid när det låg precis under 1.

  • tulip79

    Lillsnörpa:
    Jag vet inte vad jag har för värden. Har fått en remiss för att mäta TSH, man gör kanske inte det när man tar det första blodprovet i fertilitetsutredningen? Det står dock inget datum på remissen, så jag måste ringa läkaren och höra när jag ska till sjukhuset...

    Tack för länken, ska läsa igenom den nu!

  • Hannathu

    för mig tog det nästan 9 månader innan TSH och T4 var inom normalområdet och det är inte ovanligt att det tar längre tid ändå att ställa in doserna och tills de är OK så är missfallsrisken och risken för att barnet utvecklas sämre hög.

    de första två höjningarna märktes knappt alls för mig - var fortfarande hängig och trött och dum i huvet, så alla märker inte skillnad direkt.

  • tulip79

    Sköterskan ska ringa mig på måndag och berätta mina värden. Hon sa även att jag ska ta om proven om 2 månader - det är ju en hel evighet tills dess!

    Är bara inne på dag 2 med levaxin än så länge (50 mikrogram/dag). Kom att tänka på att mina mensdagar har minskat under sista halvåret, från 5 till 2-3. Har även något kortare cykel, mer 25-26 dagar istället för 27-28 som det alltid varit tidigare. Kan detta ha med sköldkörteln att göra?

  • Hannathu

    jag har snarare fått längre mellan gångerna ju sjukare jag blev och hypo kan tydligen ge PCOliknande äggstockar och utebliven eller oregelbunden mens
    Så min PCO diagnostiserades med säkerhet inte förrän alla mina andra värden var OK dvs ett år efter att jag sökte första gången för det.

    Korta cykler har enl min läkare med få äggblåsor att göra
    dvs de med för många ägg har långa cykler och svårt att släppa dom
    de som riskerar för tidig menopaus har korta cykler och få ägg...
    Om jag förstått det rätt

  • Vädur 78

    För mig tog det nästan 1,5 år att få värdena stabila, men för en del går det på några månader så det verkar väldigt olika. Lycka till!!

  • Cilla78

    hej,

    jag fick reda på att jag har inflammation i sköldkörteln förra veckan och har ätit Levaxin sedan dess (25mg). Vi har fösökt bli gravida i 10 mån, är det denna inflammation som gjort att det inte fungerat?

    Tacksam för svar!

    p.s min läkare sa att det inte var några problem alls att försöka bli gravid.. så vi kör på

  • Hannathu

    Cilla

    det kan vara så att du inte får ÄL bara för att kroppen inte riktigt är i lag.
    Ligger dina värden rätt OK så är det väl bara att köra på och hoppas att ÄL kommer igång.

  • Lillsnörpa
    tulip79 skrev 2009-09-04 17:51:31 följande:
    Kom att tänka på att mina mensdagar har minskat under sista halvåret, från 5 till 2-3. Har även något kortare cykel, mer 25-26 dagar istället för 27-28 som det alltid varit tidigare. Kan detta ha med sköldkörteln att göra?
    Kan det absolut. För egen del blev mensen kortare men cykelns längd oförändrad efter att sköldkörteln började strula. Jag vet ju inte 100 om det beror på det men mensen blev kortare när sköldkörtelvärdena blev kajko.
  • Lillsnörpa

    Det går att bli gravid med oreglerad hypotyreos, jag blev gravid (svårt men det gick) o fick dottern innan jag visste att jag hade det (man kollade aldrig de värdena på den vanliga fertilitetsutredningen vi gjorde). Men jag har sekundär hypotyroes = normal TSH men lågt T4 kanske är det lättare då. TSH verkar ju ha stor betydelse för om man kan bli gravid eller inte. När vi försökte få syskon gick det dock inte alls och det var då man upptäckte att jag har fel på sköldkörteln...

  • Aurora1979

    Hej, håller på med min utredning nu och igår fick jag ett samtal från en sköterska på kliniken att min läkare ville att jag skulle komma in och ta om mina prover på TSH för att det var förhöjda värden.

    Tulip: Men mens har oxå kortats ner de senaste månaderna, men samma cykellängd. Det var en uppenbarelse att läsa lite om de olika symptomen... stämmer på pricken in på mig. Hoppas att det går snabbt att reglera in en dos om det är så att jag har väldigt höga värden på TSH igen.

    Vore väldigt skönt att slippa tröttheten och alla andra smårkämpor man gått runt med i onödan.

  • Carro1981

    Jag fick samma diagnos som du idag. Jag har också mått bra men blodprovet visade annat, jag är redan gravid. Läkaren som ringde ville att jag skulle gå och ta flera blodprover innan de kunde sätta in någon behandling.

Svar på tråden nedsatt sköldkörtelfunktion