• Nattis

Blandate käslor!

"Hej alla!
    Nu har lilla nerväs jag en fråga till er med barn och utan.
    Jag och min älskade make har i över sju år provad att bli gravida.
    Nu ska vi i nästa vecka på samtal om äggdonation.

Nu till min fråga ni som ej har barn och käpar. Har ni talad om att gå igenom en äggdonation om ja. Hur gick det till samtal och allt det dära?

Ni som har barn, hur kändes det att ängligen få barn efter ni provad länge att bli mamma och pappa?
    Var det så underbart som man läser eller var det bladate käslor?
    Hoppas ni färstår min fråga.
    MVH
    från en med massor av käslor inom sig nu.\"
    --------------------------------------------------

• Svar på tråden Blandate käslor!
  • saknarknytte

Hej!

Skönt att se att någon annan än jag har blandade känslor. Man vill ju så gärna ha barn men man är samtidigt rädd att göra äggdonation ifall det ska misslyckas. Då försvinner ännu en chans att få barn bort. Plus det är inte en naturlig process och den känns lite läskigt. I mitt inlägg på tråden "vi som gör äggdonation ute i Europa" kan du se hur nere jag var häromdagen. Dock tack vare en fin människa på Forumet som skrev till mig så känner jag mig nu glad och peppad. Jag fick min donator häromdagen och nu känns det som om min sorg snart kan ta slut. Jag har inte gråtit på två dagar och längtar som bara den till den 15/10 då jag ska göra min insemination. Äntligen kan jag fokusera på något positivt. Något som har gjort så gott för mig och min älskade.

Jag och min Sambo har berättat för våra familjer och våra absolut närmaste vänner om att vi kommer att göra äggdonation. Alla våra närmaste visste redan hur mycket vi längtar efter barn och hur otröstlig jag har varit sedan jag fick veta att jag är infertil. Så när vi berättade om äggdonation så blev de så glada för vår skull. Det kändes inte alls konstigt att berätta om det. Vi gjorde en hel del research om hur det går till så att vi kunde förklara för våra närmaste . Många av mina fina vänner sa direkt att de ville ge mig sina ägg. Jag blev väldigt rörd men de är alla över 38 så de är för gamla. Plus att jag och min sambo vill gärna ha en anonym donator men gesten var det finaste jag har varit med om.

Andra vänner som inte står lika nära kommer vi inte berätta för förrän vi är över tre månaders graviditet.

Lycka till!

• merlot

Hej Nattis,

vi är många som liksom ni har fått det nedslående beskedet att våra ägg inte duger. När läkaren berättade för oss at vi inte kan bli gravida på egen hand, så grät jag i 3 dagar. Sedan grät jag lite till under några veckors tid. Det var jobbigt när vi i så många år har försökt, levt på hoppet, och varje graviditet var ett lyckorus som sedan slogs ner av missfall. Vänner, släktingar, arbetskollegor runtomkring får barn som är underbara och älskade... men inte vi...

Samma dag som vi fick besked frågade läkaren om hon skulle sätta upp oss för kö till äggdonation eftersom kötiden är så lång och de tär bäst att sätta upp sig i kölistan så fort som möjligt. Utan att tveka en sekund sa vi båda ja. När vi sedan kom hem letade vi upp all information vi kunde om äggdonation och adoption. Internet är en oändlig källa av information...

Vi kom fram till att det inte spelar oss någon roll om det inte är "våra gener" eftersom vi tror på att vi kan ge ett barn all kärlek och omsorg som det behöver för att växa upp till en underbar individ. Känslobanden mellan barn och förälder kommer från hur man växer ihop tillsammans, inte om man har samma DNA.

Och nu ser vi mer fram emot det med spänning, eftersom vi ju faktiskt inte vet vilka gener som kommer med ett donerat ägg... kanske får den med sig en annorlunda skönhet, intelligens, konstnärlighet, eller någon annan egenskap som inte kommer från oss och det kommer alltid finnas ett litet mysterie i var barnet har fått detta från...

För oss var det viktigt att prata om alla för- och nackdelar med en donation, men vi såg inte egentligen några nackdelar med det. Vi har också berättat för nära släktingar och nära vänner att vi har bestämt oss för äggdonation. Då vet de att vi kämpar, de slipper ställa dumma frågor, och jag kan vara som vanligt utan att dölja denna känslomässiga berg-och dalbana som hormonbehandlingen och förväntningarna som äggdonationen innebär.

Lycka till med ert samtal nästa vecka!

PS vi står i kö i Sverige men orkar inte vänta 2-3 år i kö, så vi har kört igång med en klinik utomlands där det inte är någon kötid. Om det inte funkar där, så har vi fortfarande vårt försök i Sverige om 2-3 år. Men det ska man nog inte säga till den svenska vården... :o)

• Nattis

Svar till
    saknarknytte & merlo

Tack fär era svar jag önskar er all lycka till med att få en liten.

Nu är saken den jag vet ej om jag vill gå på samtal om jag vill gå igenom allt en gång till. Har sådan ångest om vad jag ska gjöra nu eller inte gjöra.

Min kropp har gått igenom så mycket redan,vet ej om jag orkar mer.
    Har ni någon gång känd er att n ej vill gå vidare med behandlingar osv?
    Är jag självisk som tänker så hära?

• Bette
    merlot skrev 2009-09-06 10:44:38 följande:
    Hej Nattis, vi är många som liksom ni har fått det nedslående beskedet att våra ägg inte duger. När läkaren berättade för oss at vi inte kan bli gravida på egen hand, så grät jag i 3 dagar. Sedan grät jag lite till under några veckors tid. Det var jobbigt när vi i så många år har försökt, levt på hoppet, och varje graviditet var ett lyckorus som sedan slogs ner av missfall. Vänner, släktingar, arbetskollegor runtomkring får barn som är underbara och älskade... men inte vi... Samma dag som vi fick besked frågade läkaren om hon skulle sätta upp oss för kö till äggdonation eftersom kötiden är så lång och de tär bäst att sätta upp sig i kölistan så fort som möjligt. Utan att tveka en sekund sa vi båda ja. När vi sedan kom hem letade vi upp all information vi kunde om äggdonation och adoption. Internet är en oändlig källa av information... Vi kom fram till att det inte spelar oss någon roll om det inte är "våra gener" eftersom vi tror på att vi kan ge ett barn all kärlek och omsorg som det behöver för att växa upp till en underbar individ. Känslobanden mellan barn och förälder kommer från hur man växer ihop tillsammans, inte om man har samma DNA. Och nu ser vi mer fram emot det med spänning, eftersom vi ju faktiskt inte vet vilka gener som kommer med ett donerat ägg... kanske får den med sig en annorlunda skönhet, intelligens, konstnärlighet, eller någon annan egenskap som inte kommer från oss och det kommer alltid finnas ett litet mysterie i var barnet har fått detta från... För oss var det viktigt att prata om alla för- och nackdelar med en donation, men vi såg inte egentligen några nackdelar med det. Vi har också berättat för nära släktingar och nära vänner att vi har bestämt oss för äggdonation. Då vet de att vi kämpar, de slipper ställa dumma frågor, och jag kan vara som vanligt utan att dölja denna känslomässiga berg-och dalbana som hormonbehandlingen och förväntningarna som äggdonationen innebär. Lycka till med ert samtal nästa vecka! PS vi står i kö i Sverige men orkar inte vänta 2-3 år i kö, så vi har kört igång med en klinik utomlands där det inte är någon kötid. Om det inte funkar där, så har vi fortfarande vårt försök i Sverige om 2-3 år. Men det ska man nog inte säga till den svenska vården... :o)
    Den svenska vården skall vara glada för att vi vänder oss utomlands, vi belastar ju faktiskt inte vården alls i Sverige förutom att vi går till gyn och får recept och så där. Tycker gott att man kan få en vårdpeng så att man kan vända sig utomlands, för många innebär det här många års sparande av pengar och dessutom kanske banklån.

Bette
  • Cerdrica
    Nattis skrev 2009-09-10 04:30:41 följande:
    Svar till saknarknytte & merloTack fär era svar jag önskar er all lycka till med att få en liten.Nu är saken den jag vet ej om jag vill gå på samtal om jag vill gå igenom allt en gång till. Har sådan ångest om vad jag ska gjöra nu eller inte gjöra.Min kropp har gått igenom så mycket redan,vet ej om jag orkar mer.Har ni någon gång känd er att n ej vill gå vidare med behandlingar osv?Är jag självisk som tänker så hära?
    Vi var ofrivilligt barnlösa och nu har vi barn - det är helt fantastiskt! Mer underbart än vad vi drömde om.
    Därmot kände vi tidigt att vi inte ville gå igenom behandlingar och annat utan adopterade i stället och tänk, vi fick just det vi önskade: barn!
    Om du känner att du fått nog så kanske det är dags att ta en paus och fundera lite. Har du frågor om adoption får du gärna höra av dig.

Många lycka till kramar, vad ni än väljer
  • Nattis

Hejsan alla som svarat i denna trått.

Nu har jag/vi varit på vårat samtal om äggdonation. Allt känns toppen bra.
    Är så glad att jag gick ditt,nu ska vi bara vänta på svar och se om vi blir godkända.

• saknarknytte
    Nattis skrev 2009-09-17 22:48:41 följande:
    Hejsan alla som svarat i denna trått.Nu har jag/vi varit på vårat samtal om äggdonation. Allt känns toppen bra.Är så glad att jag gick ditt,nu ska vi bara vänta på svar och se om vi blir godkända
    Grattis och lycka till! Kram
Svar på tråden Blandate käslor!