• lalasmama

    * bebis 2007 * del 7

    hej, dax för ny tråd igen!!
    även om man inte skriver ofta är de skoj att kika in i tråden ibland..
    läsa & skriva om man har tid..

    *trevlig höst *

    listan över oss som är någorlunda aktiva

    4 november - Jesper - lalasmama/Maria - Bankeryd
    5 november - Freya - fjärilen78 - Målilla
    8 november - Nova - snuttP/Jenny - Röstånga
    11 november - Alva - TIMMON/Charlott - Munka-Ljungby
    18 november - Karl - aems - Sala
    25 november - Amanda - snugglebunny/Anna - Stockholm/Västerort

  • Svar på tråden * bebis 2007 * del 7
  • lalasmama

    SnuttP: Åh nej, usch va jobbigt.. hur mår hon nu? vad har hon för symptom? får hon medicin? vet ni hur hon fått det...?
    Jag hoppas hon kryar på sig snabbt!! & att ni andra slipper få det!! Kram!

  • snuttP
    lalasmama skrev 2009-10-16 21:12:38 följande:
    SnuttP: Åh nej, usch va jobbigt.. hur mår hon nu? vad har hon för symptom? får hon medicin? vet ni hur hon fått det...?Jag hoppas hon kryar på sig snabbt!! & att ni andra slipper få det!! Kram!
    Dom antar att hon fick det i Turkiet. Hon kärker och skiter löst om man talar klarspråk!! Hon bajsar kanske 10-15ggr per dag just nu, även mitt i natten. Medicin får man inte, det ska självläka. Hur hon mår.. inte så bra tror jag. Hon ser ut som ett litet spöke. Vi räknade ut att hon gått ner lite mer än 10% av sin totala kroppsvikt. Hon är så smal så smal nu. Insjunken i ögonen och blå/svart runt ögonen. Ser inte ut som min söta lilla tjej längre.

    Idag blev jag glad i alla fall.. Hon bråkade med storebror. Tänk att man kan bli glad för en sån sak.. haha.. Men det tyder på att hon har lite ork i alla fall.
    Jag ska va hemma med henne i alla fall nästa vecka. När hon varit symtomfri i en vecka så får hon gå till förskolan igen. Smittskydd har ringt dom och sagt vad som gäller. God hygien osv..

    Målet nu är att få stopp på hennes mage och få upp henne i vikt igen.
    Sen ska resten av familjgen ta en massa prover också, inte bara på salmonella utan på nån annan magsjuka också, som visst "gick" nu.
  • snugglebunny

    SnuttP: Men stackars lilla Nova!! Hoppas verkligen att hon piggar på sig snart!
    Förstår att du blev glad när hon orkade bråka med brorsan.
    Kram till er!

  • snugglebunny

    TIMMON: Inte långt kvar nu. Förstår att du börjar fundera på förlossningen en del.
    Alva kommer säkert gilla sin bebis.
    Känner igen det där med trots. Amanda är en bestämd liten fröken som kan bli vädigt arg om hon inte får som hon vill, men däremellan är hon oftast väldigt glad som tur är.

  • lalasmama

    hej
    nu var det längesen någon skrev här igen..
    hur är det med alla? Hoppas alla mår bra
    Timmon: hur går det för dig? Du måste meddela hur det gick & vad det blev
    SnuttP: hur mår lillan? ni andra?
    Fjärilen: har du avslutat ditt konto här på FL eller vad händer?

    Vi mår fint barnens kalas & födelsedagar är avklarade
    Alltid skoj med kalas, men mkt jobb med det oxå..
    Barnen har varit glada & nöjda iaf, mkt nya kläder & leksaker!
    Grattis till era små i förskott
    Trevlig helg & kram!

  • snuttP

    Det är mycket bättre med Nova.. Hennes mage är som vanligt och hon äter nu som en häst. Skönt det!! Ska ta nya prover på henne om nån vecka för att se om hon har kvar det eller att vi kan friskförklara henne.. Hoppas på det sista i alla fall..

    Annars så rullar allt på här. Nova blir 2år imorron. Kalas för henne nästa vecka. Hade lite kalas idag också. Hon fick bla en docksäng från IKEA (149 . Sååå fin, helt perfekt på alla sätt o vis!! Hon älskar den redan. Hon fick även en aquadoddle matta. Om inte annat så gillar jag den.. haha ingen färg som kladdar!!

  • snugglebunny

    Grattis på 2-årsdagen, Nova!!

    Grattis i efterskott Jesper och Freya!

    Här är det bara bra. Vi har haft fullt upp med jobb och vardag.
    Det är otroligt va fort veckorna går. För att inte tala om helgerna... Vid jul ska jag vara ledig två veckor, förhoppningsvis sambon också. Det ska bli så skönt!


    En docksäng lät som en perfekt present! Det tror jag Amanda också skulle gilla. Hon ska få en docka och en dockvagn av sina mor-och farföräldrar. Det kommer nog bli poppis.

  • Ponzo

    Hej alla och grattis till alla barn som fyllt år!
    Alva fyllde igår, men vi hade släktkalas för henne redan den 1/11, ville inte riskera att bebben skulle komma mitt i kalas och grejor, utan ville vara säker på att Alva skulle bli firad ordentligt. Igår hade vi en mysdag bara familjen!
    Än så länge så ligger den lill* i tryggt förvar och sparkar för fullt i min mage, bf 24/11 men vi får väl se när den behagar komma :)
    Jobbade min sista dag förra veckan, känns lite konstigt att vara hemma igen och nu går man bara och väntar... Känns verkligen som man återupplever väntan med Alva för 2 år sen!

  • snuttP

    Grattis till Alva.. och jag hoppas att du inte behöver vänta allt för länne på bebis i magen.

    Hur ska ni göra ska ni vaccinera dom små nu om vi får?
    Vi ska vaccinera Nova. Hon har inga marginaler att spela på nu efter salmonellan.

  • lalasmama

    Grattis till alla som fyllt år

    Jo vi ska vaccinera Jesper, vi andra har tänkt vaccinera oss (nästa vecka) så då känns det lika bra att vaccinera alla på samma gång
    Små barn ska ju tydigen vara en riskgrupp & han går ju på dagis så vi vill inte riskera att han smittas där..
    Man får bara hoppas att vi alla slipper allvarliga biverkningar, så inte alla blir sjuka när vi vacineras samtidigt..
    men vi har en snäll mormor till barnen som ställer upp & hjälper oss isf (hon vaccinerades för 3 veckor sedan, hon jobbar inom vården)
    SnuttP: ska ni vaccinera er alla 4 i familjen?

    Ni andra hur ska ni göra?

    Ha en trevlig helg!

  • Ponzo

    Jag och min man är redan vaccinerade. Vi blev kallade direkt när vaccinet kom eftersom jag är riskgrupp:gravid i slutet av grav, och mannen fick då oxå kallelse genom mig, eftersom vi snart kommer ha en nyfödd. Sprutan i sig gjorde inte alls ont, men sen hade jag ont i armen i nästan en vecka. Känns ändå bra att ha tagit den, nu har vi gjort vad vi kan för att skydda oss och barnen.
    Kommer oxå vaccinera Alva så fort vi kan och får.

  • snuttP

    Liam blev vaccinerad i skolan för nån vecka en. Mannen och jag igår. Håkan kan inte röra sina arm alls, jag mår nästan toppen i alla fall. Nova ska vi vaccinera så fort vi får. Här i skåne va det v49 sa dom på radion. Men ska flörta lite med BVC och se fall det kan gå tidigare, imed hennes salmonella. Finns inte så mycket att gå på om hon blir jätte sjuk igen..

  • snugglebunny

    Grattis Alva!!

    Vi ska också vaccinera oss, Jonas får via jobbet. Jag ska försöka ta med mig Amanda någon dag nästa vecka. Men nu var vaccinet slut på många VC, hoppas det kommer nytt snart.

    Trevlig helg!!

  • Ponzo

    Hej allihop!
    Hoppas ni har det bra i höstrusket. jag har BF idag men inget händer....Alva kom 6 dagar innan BF så har varit så inställd på att denna oxå skulle komma innan, så dumt av mig, för nu går jag här och bara väntar och väntar...
    Mitt i all väntan så har min bror blivit dålig och ligger inlagd på sjukhuset, har haft problem med magen länge och nu när de äntligen har upptäckt vad det är, så har de satt in en massa konstig medicin som har slagit ut honom totalt. Fick åka ambulans för en vecka sen och sen dess ligger han inlagd för tester och observation. När han kom in var han i så dåligt skick att de hade intensiven redo men respirator etc.. Har varit en jobbig tid för hela min familj, men just nu verkar han vara på rätt håll, så nu får gärna bebisen komma.

  • snuttP

    TIMMON.. väntan är nog det värsta när man ska ha bebis.. =/ Eller iallafall i slutet. Varje sekund är en dag lång. Beklagar det som hänt din bror, hoppas han blir frisk snart.

    Själv sitter jag här hemma med en dålig Nova.. Denna hösten har hon inte gjort annat än varit sjuk. Började ju med salmonellen, då va hon hemma i tre veckor. Sen gick det nån vecka/dag eller nåt. Då fick hon öögoninflammation och feber. Nu fick hon feber igår igen. Klagar på att hon har ont i magen och hostar som bara den.. Stackars liten..

    Inte har vi hunnit vaccinera henne heller. Det ska dom nog göra nästa vecka. Så risken är väl att det är svininfluensan hon åkt på nu.. =/ Om inte så får vi hoppas hon tillfrisknar snart så att hon kan bli vaccinerad nästa vecka. Hmm.. det lät dumt, klart att jag hoppas hon tllfrisknar snart i vilket fall.. haha..

    Nä.. nu ska vi leka med dockor ha lilltjejen bestämmt.. Tur att jag kan jobba hemma idag..

  • lalasmama

    HEJSAN!

    Timmon: Vad tråkigt med din bror, jag hoppas han mår bättre snart!!
    Å jag hoppas ni får eran lill* snart, jobbigt att behöva vänta.. Lycka Till!! Kram!

    SnuttP: vad jobbigt för lilla Nova.. Hoppas hon blir frisk nu så hon kan vaccineras!
    Kramar till er!

    Vi mår fint, i vaccinerades hela familjen förra veckan (tisdag kväll..).. Det gick bra, Fredrik & jag fick ont i armen dagen efter, jag fick dessutom ont i kroppen & lite feber, på barnen märktes ingenting.. Men de var hemma dagen efter ändå..
    Sen var jag frisk 3 dagar, sen natten till söndag fick jag frossa & skitont i magen, hade feber, ont i kroppen & halsont hela söndagen, lite bättre på måndagen..
    såå konstigt.. Nu är jag frisk, ff lite tjock i halsen & resten av familjen mår bra, :)

    Hoppas ni andra mår bra :)

    ha de fint!! //maria

  • snugglebunny

    TIMMON: Tråkigt med din bror! Hoppas han mår bättre snart.
    Hoppas bebisen vill komma snart också. Väntan är jobbig.

    Krya på sig till Nova! Stackarn, hon har råkat ut för mycket den här hösten. 

    Amanda är snuvig men det har inte blivit mer än det än. Hoppas hon inte blir sjuk.
    Vi ska försöka vaccinera henne på bvc imorgon. De har hållt på och krånglat eftersom hon haft andningsbesvär vid förkylning förut. Men jag har pratat med barnläkarmottagningen där hon går på uppföljning och de skulle prata med alla bvc. De tyckte absolut att Amanda skulle få vaccinet, just för att hon haft såna problem.

    Vi hade kalas för Amanda (fyller idag) i söndags, med familjen. På lördag blir det för kompisar. Hon fick ett lektält av oss, som hon först inte vågade gå in i, men sen började hon släpa in så många leksaker hon kunde i det.

Svar på tråden * bebis 2007 * del 7