Min son 2½ åriga son är extremt rädd för så många saker...
Hej.
Min son är 2½ och har alltid varit ganska "rädd" för olika saker. Det började t.ex med att när han var 1½ var totalt livrädd för gräset, att ta i det, gå i det m.m Han total skrek och mer eller mindre kastar sig i famnen på närmsta människa och skrek hysteriskt och gämmer ansikten för att slippa se det. Detsamma gör han vad gäller flugor, kaniner, hundar, katter, höns, ja de flesta djur. VIssa katter går bra men han vågar aldrig gå fram och absolut inte klappa (vilket inte gör mig så mkt men ändå).
Idag var vi på utflykt till Havets hus där man hittar en massa fiskar och likannde istora akvarium. Tänkte inte på att dettta kunde ses som skrämmande men han var i total panik stadie hela tiden där. Han var enorm nyfiken och ville så gärna men såfort jag gick (med honom i famnen) närmare för att titta så skreke han högljutt. Försökte med allt för att inte göra utflykten så skrämmande men det var lönlöst.
Är detta normalt beteende? Bör jag tänka på nått speciellt ex utsätta honom för detta för att det skall bli bättre eller skall man helt enkelt låta det gå förbi och inte utsätta honom för extrema situationer, som ex zoo eller liknande. Hur skall jag uppmuntra honom?
Han har uder perioder dessutom haft mkt mardrömmar men nog inte så jätte extremt mkt mer än andra barn i den här åldern.
Tacksam för svar