• empresskaren

Skulle ni tilllåta dina tonåringars...

Skulle ni tilllåta dina tonåringars pojkvän/flickvän sova hemma hos er?

Jag läste den här tråden - www.familjeliv.se/Forum-5-98/m45540354-1.html och fy jag vill inte tänka på min 3åring som en 15åring!

Jag kan inte tänka tilllåta han att ha sex under mitt tak när han är under 18år gammal!

Hur vanligt är det här?

• Svar på tråden Skulle ni tilllåta dina tonåringars...
  • Show n tell

det bästa är vaäl kanske att varje gång de kommer hem tillsammans är att prata om hur viktigt det är med kondom & graviditet & bla bla bla. då kanske de tycer att det är så uppenbart & faktiskt håller sig än att göra det hemma iallafall. och så många gåger man pratar om det så blir du ju säkert hjärntvättade till att faktiskt använda kondom iallafall.

• Misery

ja självklart så har mina barns flick o pojkvänner fått sova över o mina två mindre barns kommer oxå att få göra d när d blir aktuellt....inte vill jag att dem har sex ute utan dem får ha d här...

• Jordgubbssmak

Ja, det är vanligt och ja, både min dotter och son har både fått sova över och har fått ha sin pojk/flickvän sovande hos sig.
    Som om man skulle kunna hindra nån att ha sex så enkelt!? Tror nog de kan ha sex både på andra ställen än i hemmet, sängen och på natten. Och varför liksom?
    Jag vill att mina barn ska få positiva upplevelser av sex i lugn och ro utan skam och är jätteglad att få ha dom hemma och inte rännande ute jämnt och ständigt.

• Myndighetschefen

Nej, "pyjamaspartyn" med pojk- eller flickvännen får dom ha när dom har eget boende.

Och det handlar inte om att jag ska kontrollera så att det inte har sex, det kan dom ha överallt. Men jag vill inte ha en "främmande" tjej eller kille som titt som tätt sover över hos oss. Samtidigt vill jag att mina tonåringar tänker på plugget först och tar förhållandet på "andra hand".

Kul att tonåringarna har parterns som dom umgås med efter skolan och vissa kvällar, men övernattning och sånt känns för "vuxet" och seriöst.

• anna klara

Min sambos 16 åring hade för första gången sin kille , 15 år översovandes hos oss, jag kan säga att det "hördes"....

Sådär kul.....

• hexanmaria

Är i denna sits nu.... Och jag kan väl säga att jag är lite ambivalent i frågan. Min man säger klart och tydligt ett NEJ (inte dotterns far). Dotter blir 18 om ett par månader......

• Nidorina

Ja - om förhållandet verkar "seriöst" och de har varit ihop några månader iaf. Inte alls om man är under 15.

• Mimmi P

Ja, han kommer få bestämma över sitt sexliv själv, jag kommer förklara för honom att man inte ska ställa upp på nåt man inte är redo för eller inte vill men annars anser jag att han själv måste få besluta om när och med vem han ska ha sex. Info om skydd är ju självklart.

Sex i vårt hem, ja alltså, jag vill ju ha sex med min man hemma i vårt hem så jag tycker nog att även min son ska få ha sex i sitt hem.

När jag och min man träffades (jag var 16 och han 17) så fick vi inte sova hos varandra för hans föräldrar, de är emot sex innan man är gifta. Men sex hade vi ju iallafall, i mängder... bara inte på natten. Jag flyttade dessutom hemifrån fyra månader efter att vi träffats och då blev det ju ännu lättare. Sen när han blev 18 flyttade han in hos mig.Vi gifte oss inte förrän 10 år efter att vi träffats, kan ju säga att det var ju aldrig aktuellt för oss att vänta bara för att det var hans föräldrars åsikt. Vi väntade en månad tror jag..

• Thaleya

Jag skulle uppfostra mitt barn till att kunna ta besluten själv. Jag fattar inte alls de som försöker hindra sina tonåringar från att ha sex eller bestämmer att de måste vänta tills de gick sig eller fyllt 18 eller nått. Jag litar på att jag är en bra nog mamma att få mitt barn till att ha en öppen dialog och berätta själv när han/hon känner sig redo.

Själv så ville jag ha sex som 13-åring men jag väntade på "den rätte"

Den rätte kom förbi när jag var 15, jag gick och lade mig klockan 21.00, kröp ut genom fönstret, blev upphämtad av en kompis som stod parkerad utanför huset. Gick på fest, såg "den rätte" hångla med en annan. Blev förbannad, åkte hem med natt bussen, träffade en gammal klasskompis på bussen. Gick hem till honom såg på film, hade sex, gick hem och sov. Så mycket vet mina föräldrar, sen hade jag även killar som smög in genom fönstret på natten och smög ut på morgonen ibland märkte pappa dem och stod och skrattade på gräsmattan och ibland märkte han dem inte.

Min poäng är att hur mycket man än försöker hindra dem så finns det inga sätt. Man får uppfostra dem rätt och lära dem att skydda sig istället. Jag blir glad om min dotter har sex när hon fyllt 15. Under 13 vill jag däremot inte, det är för ungt. Och om hon innan hon är 25 dejtar någon som är 10 år äldre kommer jag ha problem med det med.

• Eva Lilli

Min son har just nu sin flickvän här, han är 15 och hon 16. Jag hade väl gärna sett att de hade väntat men då det är många mil emellan dem så måste det sovas över.
    Är dock glad att min son kom och berättade att de hade sex och efter 15 års ålder kan/bör vi faktiskt inte säga så mycket bara hjälpa till att det blir fint och bra!
    Jag tror att det värsta man kan göra är att smutskasta eller göra sex till något äckligt. Hellre i mitt hus med en gemensam frukost och ett "god morgon älskling" än i fyllan på någon toalett!

• Thaleya
    Eva Lilli skrev 2009-09-27 11:28:52 följande:
    Min son har just nu sin flickvän här, han är 15 och hon 16. Jag hade väl gärna sett att de hade väntat men då det är många mil emellan dem så måste det sovas över. Är dock glad att min son kom och berättade att de hade sex och efter 15 års ålder kan/bör vi faktiskt inte säga så mycket bara hjälpa till att det blir fint och bra! Jag tror att det värsta man kan göra är att smutskasta eller göra sex till något äckligt. Hellre i mitt hus med en gemensam frukost och ett "god morgon älskling" än i fyllan på någon toalett!
    Precis jag håller med dig!
  • Registrerad

Jag tycker det är sjukt med föräldrar som försöker kontrollera deras tonåringars sexliv, som ovanstående, snart arton år och hon får inte ha sex? Herregud, varför? Vad EXAKT vill ni förmedla med det förbudet?

• Registrerad

Jag menar, är det inte vettigare att ha en öppen relation med barnen och göra han/hon medveten om de "risker" som finns? Istället för att förbjuda sexet, VARFÖR? Är sex någonting dåligt? Nej.

• Panzergrenadier

VARFÖR ska ni Kontrollera era tonåringars sexliv ?!
    Ni verkar ALLA vara i behov av att känna makt över någon/något.

• anna klara
    hexanmaria skrev 2009-09-19 23:01:37 följande:
    Är i denna sits nu.... Och jag kan väl säga att jag är lite ambivalent i frågan. Min man säger klart och tydligt ett NEJ (inte dotterns far). Dotter blir 18 om ett par månader......
    Fast där beror ju eg beslutet på vad du tycker. Om din man säger nej och du bestämmer dej för att säga ja, då blir det ju bekymmer för er.

Din man har ju en röst, men det är ju du som har huvud ansvaret för din dotter.
  • kaji

tillåter det from att det fyllt 15 år...

kanske tidigare men då vill jag nog att det ska vara fråga om en längre kärleksrelation och så skulle det bli mycket pratande om känslor, självkänsla, skydd och ansvar innan.

har inget emot sex eller att mina tonåringar har det men är väldigt rädd om dem.

de får väldigt gärna ha sex under mitt tak, allra helst där faktiskt för det är nog den tryggaste tänkbara miljön för dem.

• Dejsi

Sex är naturligt i tonåren, tala bara om att de använder skydd

• Isnogood
    Registrerad skrev 2009-09-27 18:10:13 följande:
    Jag menar, är det inte vettigare att ha en öppen relation med barnen och göra han/hon medveten om de "risker" som finns? Istället för att förbjuda sexet, VARFÖR? Är sex någonting dåligt? Nej.
    >Håller med dig helt och hållet i detta.

Pratade med min dotter i dag när vi åt....en tjej i hennes klass är gravid o ska behålla barnet, pojken som ska bli pappa vet inte något ännu...
    Tjejen är 14 år...går i åttan...och är gravid i 3dje månaden...

Man kan inte förbjuda dem till att ha sex...man kan bara kämpa med att upplysa om hur viktigt det är att skydda sig när man har det...
  • Minune
    konkelbär skrev 2009-09-04 22:24:49 följande:
    Det är väl jättebra om sexet äger rum hemma i tryggheten, istället för på någon sunkig toalett på en fest med massa alkohol i kroppen?
    äh, det kommer äga rum i både hemmet OCH på sånna fester Det tillhör tonåren

själv så tycker jag att sexandet är deras eget problem, har de frågor får de väl ställa dem, men jag kommer inte säga :varsegod ha sex i vårt hem.
Svar på tråden Skulle ni tilllåta dina tonåringars...