• empresskaren

Skulle ni tilllåta dina tonåringars...

Skulle ni tilllåta dina tonåringars pojkvän/flickvän sova hemma hos er?

Jag läste den här tråden - www.familjeliv.se/Forum-5-98/m45540354-1.html och fy jag vill inte tänka på min 3åring som en 15åring!

Jag kan inte tänka tilllåta han att ha sex under mitt tak när han är under 18år gammal!

Hur vanligt är det här?

• Svar på tråden Skulle ni tilllåta dina tonåringars...
  • lövet2

Jodå, när de fyllt 15, men den åldersgränsen håller vi stenhårt på. Och nej, risken är inte så stor att de har sex hemma på natten med föräldrarna inom hörhåll. Det kan verka lite hämmande!
    Risken är betydligt större på alla möjliga andra ställen - eller hemma på en lördagsförmiddag när man själv är och handlar och inte misstänker någonting alls ...

You make my heart glad!
  • konkelbär

Det är väl jättebra om sexet äger rum hemma i tryggheten, istället för på någon sunkig toalett på en fest med massa alkohol i kroppen?

• Cocco

Ja. Man kan bara berätta om hur man skyddar sig och att det är okej att inte vilja. Resten är upp till dem.

• Isnogood

Jag har hellre dottern o hennes pojkvän hemma under "mitt" tak än ute eller hos någon annan....
    O fom när hon e 15 så......o även om hon skulle vilja ha sex tidigare...ja då kan ju inte jag hindra henne...

Så...hellre i mitt hus....

• Mälaröbo

Kommer att göra allt för att INTE bli en förälder som tvingar mina barn få närhet vid stulna tillfällen.
    Själv fick jag aldrig sova med min pojkvän förrän min äldre syster frågade min mor om hon på allvar trodde att hon hindrade oss från sex. Hon talade om för min mor att det enda hon hindrade oss från var att få somna och vakna tillsamman i lugn och ro.
    Vilken skillnad det blev att få somna och vakna tillsammans! Sex hade vi ju ändå

Lätt kommer det dock inte att bli. Alla undersökning visar ju att när vi föräldrar tror att de börjat med sex så är vi ca 1 år efter ialla fall....

• Aiwendil
    konkelbär skrev 2009-09-04 22:24:49 följande:
    Det är väl jättebra om sexet äger rum hemma i tryggheten, istället för på någon sunkig toalett på en fest med massa alkohol i kroppen?
    Håller med dig!
    Isaks lillebror Tim har anlänt den 15e augusti 2009
  • modestyonly

Menar du att det är ok om ditt barn har sex någon annanstans istället?? Eller tror du att ditt förbud kommer få honom/henne att vänta??

• astalacasta

Jag kommer absolut att göra mitt allra bästa för att bli den där mamman som mina barns pojk- och flickvänner hellre vill vara hos än hemma hos sig

Det är ju det optimala, att få ha sitt barn i närheten och kunna följa honom/henne så mycket som möjligt under en period i deras liv då massor händer i både kroppen och hjärnan. Jag skulle bli glad om de ville sova över här hemma med sina pojk- och flickvänner. Ledsen skulle jag bli om jag märkte att de aldrig ville sova här utan bara ville vara hemma hos pojk-/flickvännens familj.

• Plutteli

Jag kommer vara en sådan som pumpar min dotter (och ev. framtida son) men info, inte bara om det rent praktiska i sex utan om känslor m.m. och om att det är helt ok att säga nej. Jag kommer också göra det jag kan för att de ska vilja vänta tills de är iaf över 15, därefter får de göra sina val själv när det handlar om DERAS kroppar. Och ja, då kommer ev. flickvän/pojkvän få stanna över natten.

Själv fick jag inte sova hos en pojkvän innan jag var nästan 19 år, och tom då var det en rätt härsken stämning mellan mig och mina föräldrar, sex hade vi ju i vilket fall, spec. som han hade egen lägenhet

• astalacasta

Två tips till alla som vill att deras barn inte ska ha sex i tonåren:

1. Skaffa dina barn en riktigt udda klädstil eller dylikt, på så sätt blir hon/han lite lagom mobbade och får så taskigt självförtroende att hon/han garanterat är i nittonårsåldern innan hon/han vågar försöka flirta med någon.
    2. Uppmuntra ditt barn att hålla på med någon riktigt nördig hobby redan nu när hon/han är liten. Då är risken mycket mindre att hon/han träffar någon att ha sex med (eller som de vill ha sex med eftersom alla som håller på med samma hobby kommer att vara nördar som är mindre intressanta som sexobjekt).

Jag kan tipsa om rollspel, som om man spelar sina kort rätt kan täcka in både tips 1 och 2 ovan

Svar på tråden Skulle ni tilllåta dina tonåringars...