• Vanillie

Fortsättningstråd för oss som plussade maj/juni efter IVF (Del 2)

Här kan vi som plussade efter IVF i Maj/Juni fortsätta prata... Jag hoppas att ni hittar hit!

Länk till tidigare tråd (fler som nyligen plussat efter IVF?):
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m44702701.html

Och så länken till vår medlemslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-232/m46039077.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-01 15:07
    Ny länk till ny medlemslista. Den gamla håller på att gå ut.
    www.familjeliv.se/Forum-11-222/m48400571.html

• Svar på tråden Fortsättningstråd för oss som plussade maj/juni efter IVF (Del 2)
  • Vanillie

Äntligen har jag fått brev hem om föräldrarutbildningen. Ska gå tre tisdagar i januari. Hoppas det är nått vettigt!

Har ni börjat fundera över smärtlindring vid förlossningen? Jag har läst lite om dom olika men tycker alla låter obehagliga att ta... fast i jämförelse till värkarna så är det väl rena barnleken!
    Funderar lite på att bara försöka med lustgas, men är verkligen öppen för nått mer om jag behöver!
    Det är så svårt när man aldrig varit med om det innan! Man har ju verkligen inte någon aning om hur det kommer att kännas?

Fru hagelin: hur har dina tidigare förlossningar varit? vad har du haft för smärtlindring?

• septemberängel

Vanillie: Vi pratade om förlossningen på förra Föräldragrupps mötet. jag har beslutat för att ta de jag behöver!!  hade innan tänkt att bara ta lustgas... som sagt svårt att veta när man inte gjort de innan!!! men min syster har 3 och hon rekomenderade mig iallfall Ryggbedövningen! men alla är ju olika oxå..

Hörde oxå att de var tänkt att de ska sluta med lustgas från Januari var de sagt men BM sa att de förmodligen inte kommer hinna,så man får se vad som finns kvar till oss...

• Kuddig

Sol78: Jag följer faktiskt kurvan..Hade 28 sf i vecka 29 Nästa mått ska jag ta nästa vecka då är jag i vecka 32, men min mage har verkligen växt på sig mycket nu och varje vecka är de skillnad.
    Jag var ju lite orolig eftersom jag inte gått upp nå men som bm sa är kurvan som den ska så är det lugnt!
    Jag känner dock att jag börjar lägga på mig massa vätska nu och kommer troligen gå upp en del på slutet.
    Men jag har inte ändrat nå alls i mitt matbeteende egentligen och jag äter de jag känner för osv.
    De enda som är skillnad är att jag slutade motionera för typ 5 veckor sen pga foglossning och trodde de skulle smälla då..
    Min Bm som är sjukt smal!!! Blev glad när jag förra gången hade gått ner 1 kilo!
    Jag blir så nervös varje gång jag ska väga mig hos henne, hon får mig att må dåligt att jag ens gått upp 1 kilo!...

Vi får inget tillväxt UL och vi bor i Gävleborgs län. De är verkligen jätte trist...

Septemberängel: Hoppas februari inte blir en superkall månad som de brukar bli. Skulle vara så mysigt att ge sig ut på långpromenader.
    De flesta säger att de förlorar nästan all vikt de gått upp inom 1 månad..Jag vet inte alls hur de fungerar. Jag vet inte ens heller hur de blir för mig om jag inte gått upp så mycket, hur mkt man då kan förlora, kan logiskt tänka mig ganska lite.

Jag har förövrigt känt av bebisen konstant hela dagen igår! Jag som haft så svårt att känna...Men nu sparkade och slog han hejvilt i magen så de ibland gjorde ont.
    Sen kunde jag ligga och kolla på magen i en evighet hur han rörde sig och puttade ut magen Såååå mysigt
    Men idag är han lugnare tror jag.

Hur mycket känner ni andra av bebisen nu??

Vanillie: Jag har ingen som helst aning om vad jag ska ta för smärtlindring...tycker de är sååå svårt.
    Skulle helst vilja klara mig med bara lustgas...
    Ska på sista föräldrar träffen av tre träffar i veckan, då kommer hon ta upp smärtlindring. Hoppas man blir lite klokare av de.

Oj nu har jag nästan skrivit en uppsats! *hihi*
    Hoppas ni får en bra dag tjejer

• Fru Lycklig

Ang smärtlindring så känner jag att jag absolut vill ha epidural (ryggmärgsbedövning). Ska försöka med lustgasen till en början, men när de kan vill jag att de sätter en epidural.

Kuddigt: Skönt att inte gått upp så mkt. Själv är det +10 kg sedan start av IVF. Bm säger att det är ok att jag gått upp något kilo vid varje träff. Börjar också samla på mig vätska, men vikten har inte ökat markant som jag trodde, vilket känns skönt.

Det får bli många och långa barnvagnspromenader i vår!

Ska på tillväxt-ul 8/12, är då i vecka 33. Ska bli spännande att se lill*, det var ju länge sedan.

Nu ska jag baka fillimpa!

• Semlan10

Kuddigt, vilken konstig BM du har! Inte för att det behöver vara något fel att gå ner i vikt så länge SF-kurvan ser bra ut, men att inge skuldkänslor för att man går upp alls är ju helt befängt. Du har ju samma SF-mått som mig (i vecka 31) trots att jag gått upp 12,5 kg - fast en del av mina kilon sitter nog på rumpan

Sol, ja jag minns dig, men inte riktigt hur du ser ut - jag har uselt ansiktsminne. Men min sambo kommer ihåg! Han säger att du hade nåt fint halsband på dig?

Idag var vi på föräldrautbildning som var bra. Med både den och profylaxen känns det som man får rätt bra redskap att förbereda sig! Var hos läkaren också som efter viss tveksamhet sjukskrev mig 50%. För sammandragningar + foglossning.

När det gäller smärtlindring så är min plan att köra så naturligt som möjligt. Jag tränar ju profylax och yoga-andning som jag hoppas hjälper, och vill vara så närvarande som möjligt. Sen vill jag ha akupunktur och använda TENS (min sambo har en sån maskin, väldigt praktiskt!) och bada. Lustgas kommer jag prova men är lite orolig för att bli illamående av den. Jag kan tänka mig epidural också men bara om jag verkligen inte orkar fortsätta utan. Det är ju omöjligt att veta i förväg hur man kommer att uppleva det! Det morfin-liknande preparat som man får vid ÄP har jag inte mått något vidare av, därför är jag lite orolig att medicinsk smärtlindring (alltså lustgas, epidural, morfin) ska ha liknande effekt.

• Vanillie

Tjejer: har ni er MVC-journal hemma eller lämnas den kvar på mvc?
    Har läst att man ska ha med den till BB när det blir dags, men jag har ingen egen. Bara BM har min.

• MissLillis

Jag har ingen journal hemma, dock ett papper med alla värden som hon skrev ut förra gången som jag nu tänker ta med mig och fylla på vid varje träff.

Jag har ingen aning om vilken smärtlindring jag ska ta..... har nog inte kommit till det stadiet ännu att jag funderat men kommer väl det de närmaste veckorna.

Imorgon ska vi till MVC, det var väldigt länge sedan sist.

Hur går det för er Syssling?

• Fru Lycklig

Jag har min journal hemma. Där finns blodgruppering, MVC-journalen, anteckningar barnmorskan har skrivit och blodprovssvar.
    Jag får en ny kopia på MVC-journalen varje gång jag varit där.

MissLillis: Lycka till imorgon!

• Fru Orange

Vi har ingen kopia på journalen, den kommer vi nog att få mot slutet - egentligen behövs den inte ifall de vet vart man ska föda för BM har lagt in att Östersunds sjukhus har rätt att ta del av den, det fick vi ge tillstånd till vid inskrivningen.

Vanillie: Vid min första förlossning hade jag bäckenbottenbedövning och provade ett sug på lustgasen, varvid jag kräktes och vägrade att prova mer (avskyr att bli yr i huvudet), vid den andra fick jag kvaddlar men de höll inte så länge och de sticker ganska ont när man får dem så efter två vändor gav jag upp dem också (är okänslig över lag mot bedövningar).
    Så med detta facit så kan jag säga att min bästa bedövning är bäckenbotten och det sa jag efter min senaste förlossning att jag föder inte ett barn till utan den och det är fortfarande min känsla. Sen kan jag tänka mig att i inledningsskedet få lite akupunktur men i övrigt så vill jag inte ha något.

Har gått upp totalt 15 kilo - fortfarande - sedan ET, har stått still sedan förra veckan. Idag när vi var till BM var det två kandidater som också fick vara med att klämma och känna och när hon skulle visa hur man kände huvudet så fick maken också känna och han sa att det kändes tydligt {#lang_emotions_sunny}.
    I övrigt var allt bra, HB hade sjunkit lite igen men bara till 110...

(¯`°?.¸♥Tänk om vi verkligen får en liten♥¸.?°´¯)
  • syssling

Hej alla.
    Passar på att kika in. Först vill jag tacka för alla gratulationer och kramar!

Vi fick byta sjukhus efter en vecka och det är MYCKET bättre där vi är nu (vi har som en litet hotellrum och sonen bor i en övervakningssal mittemot). Personalen är mindre stressad och miljön är mer positiv. Lillkillen är stabil, men ligger fortfarande i kuvös. Vi sitter dock med honom hud mot hud varje dag, det är guldstunder det. Jag väljer att helst inte berätta vad han ska heta, men han har fått ett namn :). Om vi sedan är några som ses IRL, så är det självklart en annan sak, men på nätet är jag lite anonym.

Med mig är det bättre, men blodtrycket medicineras jag fortfarande emot.

vera72: ja vi har ju legat så lika. LillPyret föddes i vecka 28+5.

Popcornpysen: Ja de kämpade med att inte plocka ut honom innan det verkligen behövdes för att passera vecka 28. Jag hann att få båda sprutorna, men ändå drabbades lillen av phemothorax på ena lungan efter ett dygn. Men dränaget är borttaget nu, och det följs upp med röntgen för att hålla koll.
    Lycka till med att behålla dina godbitar så länge det bara går! Varje dag är viktig. Så fortsätt knipa :) Bra att ni fått bekanta er med neonatalen. Det ser jobbigare ut med kuvöserna än vad det är. Tänk på att de kommer att ha det varmt, fuktigt och mysigt där inne och att tanken är att det är miljön inne i magen som försöks att efterliknas. Trist med inbrott.

sol78: Snygg vagn!!

septemberängel: om du behöver en provsmakare av dina lussebullar så anmäler jag mig!

All prat om vikt. En del i preeclampsin var att jag samlade på mig vätska ut i vävnaderna och kunde gå upp ett kg om dygnet i ren vätska. Så innan snittet stod vågen på +23 kg i v. 28+6. Men på en vecka tappade jag 12 kg, och på två veckor hade jag tappat 19-20 kg. Så jag är snart tillbaka på ursprungsvikten. Utan att ha gjort något. Jag har ju varit stillaliggande (sjuk i och för sig) och rört mig otroligt lite.

Om ni startar en ny tråd, skulle ni kunna inboxa mig länken till den då? Jag vet inte när jag kan kika in här nästa gång och jag vill inte tappa kontakten med er!

• Vanillie

syssling: Så kul att höra ifrån dig!! Och att allt ser bra ut och är p åväg åt rätt håll!!
    Ja jisses vad vätska du samlade på dig! Men skönt att det försvinner så fort!
    Ser att vår tråd håller på att gå ut.. (redan!? vad snabbt det gick!)
    Vi fixar så klart en ny när det är så dags och inboxar dig länken!!!

Ha det bra och fortsätt njut av stunderna med lillkillen! Och ha en goo jul om du inte kikar in här innan dess! kram

• Semlan10

Roligt att höra från dig Syssling, har tänkt på dig! Så skönt att det verkar gå bra under omständigheterna.
    Det var verkligen mycket vätska du samlade på dig, inte undra på att vikten sen rasade snabbt!
    Hur länge tror dom att ni behöver stanna på sjukhuset? Fast det kanske är svårt att förutse förstås.

Jag har delar av min journal, papper från de 2 första mvc-besöken men inte mer. Antar att man får resten när man börjar närma sig? Ska fråga BM vid nästa besök.

• Kuddig

Syssling: Va skönt att höra att de går bra.. har tänkt mycket på dig.

Jag hopaps verkligen vi alla kan hålla kontakten sen efter bebisarna kommit för oss alla

Angående journalen så frågade jag idag om jag får den. Men BM sa att den finns i datorn och de på förlossningen ser vad de gör på MVC och tvärtom så jag kommer inte få någonting.
    Nu är det äntligen fredag! Ska bli så skönt att bara gå hem sen och få sova ut och ta det lugnt

Ha de bra tjejer!

• septemberängel

Syssling: Skönt att höra att allt är bra!! Har tänkt på er !! Härligt att lillkillen är stabil!!! och skönt att få  komma dit, är jobbigt om man känner att personalen är stressad mitt upp i allt!!  Klart ni får lite bullar ..

Vi har bara fått med lappen om blodgrupp, och nu sist fick jag den där som man ska fylla i om förlossning.

I kväll ska jag på julfest med jobbet.. Mums!! Vågen går väl upp 3kg till tills i mon... haha. Ska bara leta upp något att ta på mig med, får bli en svart sopsäck med röd rosett på magen..

I morgon tänkte vi gå på Luftslottet som sprängdes någon som sett den??

Hoppas ni alla får en mysig helg!! kram på er och små bebbarna..

• Vanillie

Septemberängel: hihi! Sopsäck med röd rosett !! Du kommer bli så söt!

• MissLillis

Syssling, vad kul att höra från dig och bra att ni fick byta sjukhus så ni trivs, det blir så mycket enklare då.  Ja, det vore kul om vi alla kunde ses någon gång med bebisarna när vi alla är hemma. Ha det så bra och titta in här ibland.

Idag var vi hos BM, alla värden var bra, SF kurvan låg i underkant precis som förra gången... och min mage som är så stor men det är väl kanske mest fett {#lang_emotions_frown}

På väg hem från MVC gick jag in på Kapp Ahl och köpte en "party klänning", den var faktiskt väldigt fin med tight runt bysten och sedan som en "balong kjol" under midjan, passade väldigt bra med tjock mage under.... och så hade jag 30% {#lang_emotions_laughing}. Så nu kan jag klä upp mig till jul och på fester vi ska runt nyår.

Septemberängel har det kul på julfesten, och jag tycker det låter fint med en röd rosett, det var min tanke för jul. Har inte sett filmen men vill det, kanske nästa helg.

Fru Hagelin, min sambo hade nog "dött" om han fick känna på huvudet.... han tror han skadar Harry bara genom att hålla handen på min mage {#lang_emotions_undecided}.

• Lycka1012

Syssling; Skönt att höra att det är bra med både dig och lilla prinsen. Precis som övriga har jag tänkt mycket på er. Klart vi drar med dig i nya tråden

Popcornpysen; Hoppas allt är bra med er. Tänker på er också.

Kuddigt; Vad skönt att du följer kurvan och dessutom känner bebben så mycket! Då är det ju absolut inget att oroa sig över nu längre

Vera; Gullig sambo du har Mitt halsband är ett diamanthjärta som jag fick i morgongåva av min man. Har hängt runt halsen varje dag sen bröllopet Ses igen imorgon!

Septemberängel; Hur var festen? Kan själv känna att man inte är lika mycket med i matchen nu när man inte dricker. Hoppas säcken gjorde succé

MissLillis; Vad hade du för SF-mått? Vilken vecka? Ska ni på tillväxt-UL? Mitt mått sist var lite under normalkurvan, men ändå inom ok-intervallet. Trots det blir man lite orolig.

Kul att du hittade en klänning! Jag tog en sväng igår för jag tänkte kolla efter nån top eller klänning till vår julfest på jobbet. Jag provade en del, men kände mig bara som en kossa i allt. Och då menar jag inte magen, utan det extra man (jag) samlat på sig runt höfter, rumpa och rygg... Blev istället lite ledsen och åkte hem. Får ta ett varv på kapp ahl nästa gång.

Vad gäller bedövning är jag nog inne på ryggmärgsbedövningen. Precis som septemberängel har jag en syster som fött tre barn och starkt har rekommenderat den. Känner inte att jag behöver ha ont i onödan, kommer nog göra sjukt ont iaf... Men sen får man ju äntligen träffa sin lilla bebis!

Ha en mysig helg tjejer!
    Kramar

• MissLillis

Sol, mina värden har varit v 25+1 22 och v29+4 26. Hon sa att om jag följer samma kurva är det ok, men om den skulle börja hoppa upp eller ner så får man kolla upp det. Men vi ska ju på TUL runt v 32 så då lär de ju se.
    Min sambo tyckte också min fest outfit var fin {#lang_emotions_smile}. Klänning med rött linne under och mammastrumpbyxor från HM. Kappahl hade faktiskt en hel det toppar som funkade även med stor mage. Men i provrummet fick jag se baken i mina vanliga kläder och insåg att det inte var någon vacker syn...... och de byxorna har jag i princip varje dag på jobbet {#lang_emotions_frown}, ja ja framsidan ser i alla fall ok ut, fick trösta mig med det.

Nu ska vi till sambons föräldrar och äta mat, har ingen lust men vågade inte säga det när hon ringde och frågade mig för 3 timmar sedan... vill bara ligga i soffan då vi varit hemmifrån sedan 10.00 idag, och är helt slut.

Ha en trevlig lördag kväll allihopa.

• septemberängel

Hej alla..

Ingen bio i kväll då jag dog på soffan efter en dag i stan...

Lyckades hitta en tunika som passade, men outfiten åkte av snabbare än blixten när jag var hemma igen mina vanliga leggings höll inte riktigt längre måttet.. satt åt under magen och usch vad trött jag var!! men kul de var de!!!
    Och maten såklart god..hihi..

Miss: Kan säga att jag såg hela mig naken i spegeln nyss och insåg att man har en hel del att jobba med sen.. fya !! Men som sagt man får de underbaraste så de är värt skavanker...
    Visst är de jobbigt när man inte riktigt kan säga nej!! men ni hade säkert trevligt!!

I morgon ska vi börja fixa med bebisrummet...  

Ha de bra alla!!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss som plussade maj/juni efter IVF (Del 2)