• Tessa17

Till vilken ålder växer tonåringar ?

Hej, min son skall bli 18 om 4 mån och är 174 cm lång, medan både jag och hans pappa är långa( pappa 185 cm). Till vilken ålder växer tonåringar, kan vi räkna med att han kommer att växa lite till. Vad vet ni från era erfarenheter. Tack för svaret.

• Svar på tråden Till vilken ålder växer tonåringar ?
  • lövet2

Pojkar kan fortsätta att växa länge. Min äldste bror hade inte växt färdigt förrän han var 26! Min de flesta slutar nog växa vid 20 i alla fall ...

´Cause on the streets you can get hurt!
  • hymafr

Har ni korta släktingar, tex mor - och farföräldrar? Då kan dessa påverka.

Min dotter är 169 cm. Jag är 181, henne pappa 184.
    Hennes pappa är klart längst i hans släkt, så förmodligen har det påverkat.

Killar kan dock växa mycket senare än tjejer, så ännu kan nog din son växa lite till.
    Hur är det med puberteten? Om han kom in i den sent så är chansen större att han fortfarande växer, samt givetvis om han följer sin längdkurva och vuxit i samma takt de senaste året/åren.

• abnocto

Fötterna sägs sluta växa först så har han haft samma storlek nästan ett år så borde han inte växa längre. Och som andra säger, arv spelar roll. Jag är 175, barnens far 182 coh barnen 152 resp 185 och de har båda slutat växa

• Tessa17

Abnocto, hur gammla är dina barn? Den som är 152 cm. är det en flicka eller pojke? Min son har kommit in i puberteten ganska sent han var nästan 15, han hoppas att han växer lite till. Det är coolt att vara lång säger han.

• abnocto

Dottern är 17 år och 1.52 men har troligtvis fått en "kort" gen som är dominant. De har kollat henne utan att hitta något fel och vi vet att alla damer är korta på faderns sida. Sonen är 1.85 och slutade växa i 9-an och då hade hans fötter "stått stilla" i över ett år. Han är snart 16 år.

• Karro70

Min 16-åring började växa ordentligt när han var 13 år. Då växte han 2 dm på 8 månader. Nu är han 180 cm och har börjat stanna av och växer betydligt långsammare. Min 14-åring har precis kommit in i sin tillväxtspurt och är senare än sin bror. Jag läste här ovanför att när fötterna växt klart så slutar dom växa, men det stämmer inte i hans fall. Hans fötter har inte växt på säkert 6 månader men själv börjar han skjuta i höjden. Det varierar säkert mycket från tonåring till tonåring. Jag själv är 164 cm lång och maken är 175.

Svar på tråden Till vilken ålder växer tonåringar ?