• Anonym (skvallerbytta)

Anmäla skenäktenskap?

Jag har just fått reda på att en släkting ska åka utomlands och gifta sig för att hjälpa en snubbe att få uppehållstillstånd i Sverige. Hon får pengar för att göra det vilket är den enda anledningen till att hon gör det.

Jag är så sur på min släkting som missköter sig grymt, använder droger, går på soc, ljuger och är vidrig mot sina barn och jag vill bara anmäla henne! Jag tror att hennes blivande "make" är kriminell, ingen normal människa skulle göra affärer med den här kvinnan.

Är jag taskig om jag anmäler? Är det min skyldighet att anmäla? Hur skulle DU ha gjort?

Vart anmäler man? Migrationsverket?

• Svar på tråden Anmäla skenäktenskap?
  • Anonym (skvallerbytta)
    Anonym skrev 2009-09-10 16:15:54 följande:
    Du kan ringa migrationsverket helt anonymt och uppge hennes namn o personnummer och berätta att du vet att hon har fått pengar för att ingå skenäktenskap. De kommer vara stenhårda intervjuer och om de inte har en relation så kommer det visa sig. Jag är inte emot invandrare på något sätt, men det du berättar om henne får mig att dra öronen åt mig... Men som de andra säger, att hon missköter barnen är det värsta! Kan inte du ringa till de nya socialkontoren när hon flyttar och varna dem för att hon flydde från förra kommunen för att socialen ville ta hennes barn ifrån henne? Det blir ett stort ansvar för dig, men gör det för barnen, snälla!

Jag har ringt dem nu men har tyvärr inte hans fyra sista siffror, hoppas dock att de är lite extra hårda i intervjuerna...

Har kontaktat soc också...

Tack för era svar (Daniel och Yggdrasil hade inte så konstruktiva sådana utan verkar mest vara ute efter bråk så dessa undanber jag mig att svara- men ni andra- tack för åsikter och tips!)

Skvallerbytta

• Yggdrasil

Anonym (skvallerbytta) skrev 2009-09-14 15:29:15 följande:

Jag har ringt dem nu men har tyvärr inte hans fyra sista siffror, hoppas dock att de är lite extra hårda i intervjuerna...
    Har kontaktat soc också...
    Tack för era svar (Daniel och Yggdrasil hade inte så konstruktiva sådana utan verkar mest vara ute efter bråk så dessa undanber jag mig att svara- men ni andra- tack för åsikter och tips!)Skvallerbytta
    "Inte så konstruktiva"? Vet du vad konstruktiv betyder? Att mena att du borde strunta i äktenskapet men anmäla mamman till soc för att barnen inte ska fara illa må vara en annan åsikt - men det är faktiskt de enda konstruktiva förlag du fått.

Att enbart hålla med är inte konstruktivt alls.

Tycker fortfarande du är en hycklare, vilket i o f s inte är konstruktivt men det är ju mest en parentes i sammanhanget.
  • Anonym (skvallerbytta)

Din samtalston gör att dina inlägg känns  provocerande. Man kan säga saker på olika sätt.

• riskakan
    Yggdrasil skrev 2009-09-14 16:17:32 följande:
    Anonym (skvallerbytta) skrev 2009-09-14 15:29:15 följande: "Inte så konstruktiva"? Vet du vad konstruktiv betyder? Att mena att du borde strunta i äktenskapet men anmäla mamman till soc för att barnen inte ska fara illa må vara en annan åsikt - men det är faktiskt de enda konstruktiva förlag du fått. Att enbart hålla med är inte konstruktivt alls. Tycker fortfarande du är en hycklare, vilket i o f s inte är konstruktivt men det är ju mest en parentes i sammanhanget.
    Jag tycker snarare att det låter lite hycklande att "överse" med skenäktenskapet bara för att det inte är lika allvarligt som allt det andra (för det håller jag med om). Det ena utesluter inte det andra - TS kan gott anmäla båda. För skenäktenskap ÄR olagligt.

Dock tycker jag att hon i första hand ska anmäla till Soc, det är viktigast. Man får nämligen inte automatiskt uppehållstillstånd i Sverige bara för att man gifter sig. De måste leva tillsammans och kunna bevisa att de har en seriös relation... Låter inte så troligt, i det här fallet.
  • riskakan

Vad jag menar är alltså - skenäktenskapet bör anmälas, men barnens situation låter mer akut.

Dock beskriver ju TS i #5 varför hon inte har anmält det tidigare. Soc HAR redan ögonen på familjen men då flyttar kvinnan...

Tycker det är lite extremt att - enbart på det som framkommit här - dra slutsatsen att TS inte bryr sig om barnen, utan bara den utländske mannen...

• Anonym (skvallerbytta)
    riskakan skrev 2009-09-14 18:55:37 följande:
    Vad jag menar är alltså - skenäktenskapet bör anmälas, men barnens situation låter mer akut. Dock beskriver ju TS i #5 varför hon inte har anmält det tidigare. Soc HAR redan ögonen på familjen men då flyttar kvinnan... Tycker det är lite extremt att - enbart på det som framkommit här - dra slutsatsen att TS inte bryr sig om barnen, utan bara den utländske mannen...
    Tack riskakan! Du harförstått läget!

Jag håller med alla att självklart så är barnen nummer ett- absolut. Jag har kontaktat soc nu också. Men det jag ville med den här tråden var att fråga er om råd beträffande skenäktenskapet, och inte om barnen i första hand. Och det betyder inte att jag inte månar om barnen eller tycker att mannens uppehållstillstånd på något sätt skulle vara viktigare än barnens välmående men ja. jag frågade om råd beträffande mannen. Det är självklart att man kommer in på barnen också eftersom jag skrev i ts att hon är en usel mamma.

Tack för era svar!
  • Smilla75

Tycker absolut du skall anmäla skenet men du måste ha utlänningens personnu´mmer/ärendenummer. Det är på den personen uppgiften reggas.

• FiaiMalmö

Jag hade inte anmält skenäktenskapet. Det är så otroligt svårt att komma in i detta landet som det är. Om någon hittar en väg in ändå så tycker jag bara det är bra. Självklart inte grovt kriminella. Men det vet du ju inte att han är, eller hur? Du skriver: "Det måste han vara för att vilja ha med henne att göra." Han kanske bara är väldigt desperat. Det finns en massa desperata människor utanför detta land som varken är kriminella eller vill ha en stat som försörjer dem. De vill bara ha ett liv värt att leva. Det kanske vi ska tänka på. Vi som är födda in i total lyx.

Men nu är ju skenäktenskap olagligt. Så det är ju absolut inget fel att anmäla. Jag menar bara att jag inte skulle göra det.

• Miss Skywalker

Du har sett hur barn mår dåligt men lackar inte förrens invandrare ska få våra skattepengar?!

• Berhe Russom

Hur kan man anmäla till någon som begåt skenäktenskap med falsk brolopp. Den som begått bedrägeri äktenskap har berätta ska resa bort och göra affär/de brukar kallas business. Men nu hur kan bevisa bevittnas sånt. Det är svart att bevisa bevis medan man är säker att det har hänt. Kan man anmäla och polis eller Migrationsverket för att de ska kunna reda ut själva. De folk som änvönder sånt fusk äktenskap det gör inte bara för en gång skull, de gör flera gånger på olika systemet. Jag känner ganska mpnga och de ör rika och ta ganska mycket pengar från den fattigt flyktingen som samlade pengarna från släkting som är redan här eller säljer deras föräldrar hus, mark mm.

Ville jag råd hur man anmäler för sånt brott.

• John22

Du ska verkligen anmäla. Du gör samhället en tjänst. Som andra redan påpekat är det dock märkligt att du inte anmält tidigare då barnen far illa.

• nevermind
    nevermind skrev 2017-01-12 05:58:42 följande:

Klart du ska anmäla.

Oj, gammal tråd...
  • Anonym (.)
    Berhe Russom skrev 2017-01-12 04:28:07 följande:
    Hur kan man anmäla till någon som begåt skenäktenskap med falsk brolopp. Den som begått bedrägeri äktenskap har berätta ska resa bort och göra affär/de brukar kallas business. Men nu hur kan bevisa bevittnas sånt. Det är svart att bevisa bevis medan man är säker att det har hänt. Kan man anmäla och polis eller Migrationsverket för att de ska kunna reda ut själva. De folk som änvönder sånt fusk äktenskap det gör inte bara för en gång skull, de gör flera gånger på olika systemet. Jag känner ganska mpnga och de ör rika och ta ganska mycket pengar från den fattigt flyktingen som samlade pengarna från släkting som är redan här eller säljer deras föräldrar hus, mark mm. Ville jag råd hur man anmäler för sånt brott.

Det bästa är nog att kontakta migrationsverket. Ring till dem och fråga!
Svar på tråden Anmäla skenäktenskap?