• Anonym (skval­lerbyt­ta)
    Äldre 9 Sep 22:59
    13621 visningar
    24 svar
    +1
    24
    13621

    Anmäla skenäktenskap?

    Jag har just fått reda på att en släkting ska åka utomlands och gifta sig för att hjälpa en snubbe att få uppehållstillstånd i Sverige. Hon får pengar för att göra det vilket är den enda anledningen till att hon gör det.

    Jag är så sur på min släkting som missköter sig grymt, använder droger, går på soc, ljuger och är vidrig mot sina barn och jag vill bara anmäla henne! Jag tror att hennes blivande "make" är kriminell, ingen normal människa skulle göra affärer med den här kvinnan.

    Är jag taskig om jag anmäler? Är det min skyldighet att anmäla? Hur skulle DU ha gjort?

    Vart anmäler man? Migrationsverket?

  • Svar på tråden Anmäla skenäktenskap?
  • Stårsc­han
    Äldre 9 Sep 23:04
    #1

    Du är kanske taskig mot henne, men JÄKLIGT schysst mot alla oss andra om du anmäler! Tyvärr vet jag inte vart man vänder sig. Jag skulle nog ha börjat hos polisen.


    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Anonym (hjälp barnen­)
    Äldre 10 Sep 00:06
    #2

    Skenäktenskapet kan du strunta i, tycker jag. Däremot borde du anmäla til soc att barnen far illa. Vilket jag antar att de gör eftrsom deras mamma är vidrig mot dem och använder droger. Det är din skyldighet att anmäla det, tycker jag. Ur ditt korta inlägg får jag känslan av att det snarare är det som är problemet, det som får dig att vara sur, så bättre då att anmäla det som du verkligen tycker är ett problem och som ju skadar dem i din närhet. Hjälp barnen.

  • Anonym (syste­r)
    Äldre 10 Sep 00:14
    #3

    Håller med ovanstående,
    skenäktenskapet verkar inte vara något större problem (för dig),
    men barnen ska du givetvis bry dig om. Man kan anmäla anonymt till
    soc.

  • Anonym (Nää)
    Äldre 10 Sep 00:21
    #4

    Anmälsåklart till migrationsverket om det är ett skenäktenskap. Eftersom hon går på soc och han förmodligen är någon som också vill bli försörjd så gör du en välgärning som anmäler ( sparar skattepengar då han förmodligen flyttar hit och behöver bli försörjd )

  • Anonym (skval­lerbyt­ta) Trådstartaren
    Äldre 10 Sep 08:15
    #5

    Tack för svar!


    Ni har rätt, jag borde såklart anmäla till soc i första hand! Det har inte blivit av eftersom de bor i en annan stad och så har hon kontakt med soc, som även hotat med att ta barnen (och då flyttar hon, får nytt soc kontor osv) så det har liksom passerat. Men det är ju helt rätt som ni skriver- barnen först.


    Nu är det ju den här utländska snubben. Jag är inte rasist men känner som Nää att våra skattepengar ska gå till annat än att försörja sådana som kommer hit på felaktiga grunder och egentligen inte behöver skydd. Och som sagt, kvinnan är skvatt galen så ingen normal kille skulle gifta sig med henne eller ens komma i kontakt med hennes (miserabla)liv. Det MÅSTE vara en kriminell eller drogberoende människa. 20 år yngre än henne är han också, hmm. Ni förstår. Och hon har fått pengar också så det här är uppgjort.

    Jag tar och slår en signal till soc (får man vara anonym alltså?) och migrationsverket, de lär väl slussa mig vidare om inte annat...

  • Äldre 10 Sep 08:19
    #6

    Anonym (skvallerbytta) skrev 2009-09-10 08:15:32 följande:


    Tack för svar!
    Ni har rätt, jag borde såklart anmäla till soc i första hand! Det har inte blivit av eftersom de bor i en annan stad och så har hon kontakt med soc, som även hotat med att ta barnen (och då flyttar hon, får nytt soc kontor osv) så det har liksom passerat. Men det är ju helt rätt som ni skriver- barnen först.
    Nu är det ju den här utländska snubben. Jag är inte rasist men känner som Nää att våra skattepengar ska gå till annat än att försörja sådana som kommer hit på felaktiga grunder och egentligen inte behöver skydd. Och som sagt, kvinnan är skvatt galen så ingen normal kille skulle gifta sig med henne eller ens komma i kontakt med hennes (miserabla)liv. Det MÅSTE vara en kriminell eller drogberoende människa. 20 år yngre än henne är han också, hmm. Ni förstår. Och hon har fått pengar också så det här är uppgjort. Jag tar och slår en signal till soc (får man vara anonym alltså?) och migrationsverket, de lär väl slussa mig vidare om inte annat...
    Skenäktenskap anmäls till Migrationsverket, dock är det svårt att anmäla nu, så för bästa resultat ska du vänta tills de gift sig och hon kommit hit. Sen börjar de 3 "mötena" med Migrationsverket för att killen ska få PUL och om det kommer någon anmälan under den tiden försvåras det för killen att få komma hit.

    Och anmäl till soc så snabbt som möjligt, för barnens bästa!
  • Anonym
    Äldre 10 Sep 08:19
    #7
    Anonym (skvallerbytta) skrev 2009-09-10 08:15:32 följande:
    Tack för svar! Ni har rätt, jag borde såklart anmäla till soc i första hand! Det har inte blivit av eftersom de bor i en annan stad och så har hon kontakt med soc, som även hotat med att ta barnen (och då flyttar hon, får nytt soc kontor osv) så det har liksom passerat. Men det är ju helt rätt som ni skriver- barnen först. Nu är det ju den här utländska snubben. Jag är inte rasist men känner som Nää att våra skattepengar ska gå till annat än att försörja sådana som kommer hit på felaktiga grunder och egentligen inte behöver skydd. Och som sagt, kvinnan är skvatt galen så ingen normal kille skulle gifta sig med henne eller ens komma i kontakt med hennes (miserabla)liv. Det MÅSTE vara en kriminell eller drogberoende människa. 20 år yngre än henne är han också, hmm. Ni förstår. Och hon har fått pengar också så det här är uppgjort. Jag tar och slår en signal till soc (får man vara anonym alltså?) och migrationsverket, de lär väl slussa mig vidare om inte annat...
    Att ingå skenäktenskap är straffbart och kan klassas som grov människosmuggling, snälla anmäl!!
  • Anonym
    Äldre 10 Sep 16:15
    #8

    Du kan ringa migrationsverket helt anonymt och uppge hennes namn o personnummer och berätta att du vet att hon har fått pengar för att ingå skenäktenskap. De kommer vara stenhårda intervjuer och om de inte har en relation så kommer det visa sig. Jag är inte emot invandrare på något sätt, men det du berättar om henne får mig att dra öronen åt mig...

    Men som de andra säger, att hon missköter barnen är det värsta! Kan inte du ringa till de nya socialkontoren när hon flyttar och varna dem för att hon flydde från förra kommunen för att socialen ville ta hennes barn ifrån henne? Det blir ett stort ansvar för dig, men gör det för barnen, snälla!

  • Yggdra­sil
    Äldre 10 Sep 22:37
    #9
    +1

    Det är rätt läskigt att någon kan se barn bli vidrigt behandlade men inte går i taket förrän hon får nys om att ett skenäktenskap planeras.

    Jag tror att du skiter i barnen, men du gillar inte din bekant och du gillar inte invandrare. Du har ingen aning om vem hon kommer gifta sig med eller vilken bakgrund han har - han kna mycket väl vara helt desperat och då har jag all förståelse i världen för att man vill ta sig in i ett rikt land, på vilket sätt man än kan.

    Jag tycker alltså att du låter rätt otrevlig som ser barn fara illa och inte lyfter ett finger. Är du medveten om att ett skenäktenskap sällan leder till en dom och att det enda du kommer göra är att mannen ifråga får återvända där han kom ifrån, säkerligen skuldsatt för livet. Barnen å andra sidan kommer fortsätta bo med sin hemska mamma, eftersom man inte blir av med vårdnaden för en anmälan till migrationsverket.

    Suck.

  • daniel­9900
    Äldre 10 Sep 22:44
    #10

    Tycker det är fruktansvärt att du inte anmält att barnen far illa,men när du hör talas om skenäktenskap går du i taket och ska anmäla.

    Du är inte ett dugg bättre.Anmäl att barnen far illa,du står ju och ser på,du är ju vuxen och eftersom ingen annan tar ansvaret får du göra det genom en anmälan.

Svar på tråden Anmäla skenäktenskap?