lia76 skrev 2009-09-13 12:02:07 följande:
bonnie:Bra tips Ja kulor lär ju inte fungera då hon ska stoppa i munnen Och så lär det ligga kulor runt hela golven så lillasyster få rtag i dem.Men plastblommomr var ju en finfin idé Vet inte riktigt varför hon lägger sej, sätter sej, ställer sej på lillasyster
heller.De kastar sej
iofs huller om buller på varandra på dagis när de ligger på madrasser och kuddar på golvet och busar.Kanske hon försöker busa likadant med lillasyster.Inte förstår att lillasyster är för liten för sådana lekar.Vill ju inte ignorera heller för lillasyster gör ju illa sej, så jag måste ju säga ifrån.Tycker det är så hmla svårt att behärska mej Att försöka avleda henne på något vis.Men ska verkligen bätra mej, för min och för deras skull
Jag har nog oxå haft svårt att behärska mig... nu kan jag visa att jag e sur över deras dåligt beteende och ta bort en kula ur deras burk och känna att ni fick de...haha... behöver inte göra så mycket mer egentligen mer än det.
De fattar gott å val vad kulorna innebär.
Och jag tror nog att plastblommor eller liknande är så pass stora att barnet ser det mycket tydligare än kulorna.
kom på att man kan ju ta piprensare och göra egna roliga saker av och sticka ner i en egen vas eller färgat glas eller så.. och böja åt olika håll det kan ju vara roligt att när man har många så kan man få leka med dem med och bölja dem och limma dem på papper.. har man inte så många så blir det inte så mycket pyssel tyvärr.. tror jag ska ordna nåt sånt liknanade själv..
Man kan köpa billiga pysselset på öb och de kan göra sig förtjänta av hela setet genom att vara snälla få bit för bit *ler*
då kan man känna att man inte behöver be´härska sig så mycket när de inte betett sig man tar hemt enkelt bort en sak för dem.. det känns nog mer för barnet än vad vi tror, som ser att de förlorar det roliga.
Men om du har svårt att behärska dig så kan du säga förlåt, även mamma kan taqppa humöret iblnad.. kanske förlorar du en sak då ur din vad, burk eller skål... som kanske hon kan få chansen att få.
jag har sagt att tömmer de kukburken så köper jag hem en hemkörningspizza den dagen den tar slut!
Min äldsta e ju lite större så han fattar ju mer, men en treåring fattar om man lägger det på deras nivå.
Jag är helt säker på att ändrar du dig så kommer hon att ändra sig med.
Det är ju faktiskt det svåaraste med barnuppfostarn att vi kan aldrig ändra barnen utan deras beteende bottnar i hur vi är som vuxna. De är liksom en spegel av hur vi är mot dem.
mycket svårt att ta till sig att det faktikst är sant men du kommer aldrig lyckas med att förändra din dotter om inte du ändrar dig först.
och när du har ändrat dig kommer du nogg liksom jag stå där och undra vad som hände med ditt bråkiga barn det bara försvann vips över en dag men i själva verken har förändraingen skett långsamt från bådas sida men DU var den som tog steget.
Då har du inget som är svartsjuka heller.
jag har 4 barn... är ensamstående och när jag fick senaste barnet efter separeationen hade jag övat en hel del på detta och jag märkte ingen svartsjuka eller så.. hade bara trots vid ett enda tillfälle på ett av barnen och det var när jag skulle hämta på dagis för han visste att jag kommer fortsätta ge han uppmärksahet då för jag kunde inte lämna han kvar där utan var tvungen att klä på han, men det slutade han med sen med.
Ta en penna och ett papper och sätt ett streck för varje nej du säger under en hel dag.
Sen kan man undra om alla verkligen var nödvändiga?