Barn med förstoppning, tröga magar och svårt med tarmtömning mm del 5
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 15:25Fungerande länkar finns på första sidan i tråden.
Behöver er erfarenhet om Movicol Junior..
I fredags ändrade vår sons läkare sig, så nu ska vi ge Movicol istället för Importal. Men, jag känner mig osäker varje gång jag ska blanda, hur jag gör det bäst. Vi ska ge en halv dospåse till en början.
Hur gör ni? (säkert helt korkad fråga, men jag känner mig helt slut och dum) Kan man blanda allt, ge hälften och spara resten till dagen efter?
Vi har haft lite svårt att få vår pojke att dricka vätskan. Lockar med sugrör, men det tar tid... Har ni tips?
hej,har haft problem med min dotter som tydligen varit förstoppad,har varit på akuten 2 ggr där hon fått lavemang,nu är det lite bättre( har fått råd att ge henne lavemang en gång till hemma) så nu tänkte jag om ni hade lite tips om vad hon ska äta och inte?
vore tacksam för hjälp
dottern är 3 år för övrigt=)
Jag ska precis börja med att ge Movicol junior till min treåring och tänkte höra med er "experter" hur man bäst ger det. Kan man blanda ner det i dryck och youghurt? I så fall måste man späda ut det i vattnet först eller kan man hälla i pulvret direkt? Har ni några andra bra tips? Kommer aldrig att få i henne det som det är.
ge inte movicol i en dryck som hon tycker om för då kommer hon aldrig mer dricka det igen ...men min son dricker movicol från en "medicin sked" en sån med mått på, jag blandar pulvret med liiiite vatten , så får han dricka upp det. Och även fast han säger att det är äckligt, så är det ju en ganska liten mängd, plus att jag slipper förstöra någon dricka som han gillar :P Men annars så går ju movicol att blanda i vad som i pricip, men då måste man ju se till att dom äter/dricker upp allt man blandat så dom får i sig hela dosen. Får hoppas ni hittar något bra sätt som funkar för er :)
Tack för tipsen!
någon mer?
Vi blandar i mjölk som hon älskar, och det går hur bra som helst. Ger en halv påse varje gång. Ibland tar hon det naturellt, för att det är roligt att dricka ur flaskan jag blandar i. Det SKA ju blandas i vatten. Så jag blandar den halva påsen med 30ml vatten och sen häller jag det i lite lite mjölk, den mängd som jag vet att hon dricker upp. Annars får hon resten över dagen, hon måste ju inte få i sig det vid samma tillfälle. Många har positiva erfarenheter av att blanda i apelsinjuice. Då känns inte "smaken" så.
Intressant att läsa era erfarenheter med Movicol. Tycker det är svårt att få i vår pojke. Med bara vatten tar det tid. Misstänkte att det inte smakar gott. (jag har inte kunnat prova, har tappat smaksinnet vid min förkylning)
froggyL-
hur delar du upp pulvert? Tycker att det "dammar" så att det är svårt att hantera.
Hej alla!! Hoppas på lite tips från er, min sons doktor och på bvc gör inget åt min son som har varit förstoppad sen han började äta riktig mat ca 9-10 månader. Nu fyller han 2 nästa vecka och det känns som att det inte är bra att gå omkring och hålla sig. Min son bajsar var 4 dag. Han äter bra men samma dag som han ska bajsa är han så full i magen att han knappt äter något alls. Han har ätit lactulos och även lavemng ett tag men det är inte bra att äta det för länge. Är det någon som har några tips på kost vanor eller något annat bra som har hjälpt er. Tack på förhand
Testade vid mellanmålet att blanda ut litet i jordgubbsaft och det gick ok.Vi ska ge en påse om dagen. Då hon har kommit in i en period när hon inte dricker så mycket är en liten mängd helt plötsligt en ocean. Naturellt är alltså inte att tänka på men mjölk låter som en toppenide. Det får jag testa imorgon. Tänkte även testa och blanda i lite i youghurten hon äter till frukost.
Agnes72: jag häller det i ett sånt där plastmått från apoteket som man får med till mediciner, för att se hur mycket pulver jag vill ha.
Vi har testat movicol i två dagar nu (istället för importal), sonen har inte kommenterat att mjölken eller äppeljuicen smakar annorlunda än så länge...
Hoppas, hoppas, hoppas att movicolen funkar bättre.....
Här är en till med en snart treåing med problemmage. E har varit förstoppad till och från sen hon var tre månader ungefär med en liten bättre period mellan 6 och 12 månader. Hon har sedan dess stått på laktulos dagligen och vi har tjatat och tjatat på att få träffa nån som kan nåt om problemet. Tillsist fick vi träffa en läkare på BVC i höstas och provade va mjölkfri i två veckor och när det inte gav nån skillnad så fick vi börja ge Movicol Junior istället. Började med en dos på 2 påsar som efter 3-4 dagar minskades till 1½ påse och nu har vi kört 1 påse om dan i drygt två månader. Fick i veckan träffa en tarmterapeut som vände lite upp och ner på det vi fått höra tidigare. Hon sa bl.a att 2 veckor mjölkfri inte visar om det finns nån överkännslighet utan det behövs upp till 6 veckor och sen återinsättande för att det ska visa nåt. Så nu ska vi köra igång med det efter jul då jag just nu både är höggravid och julen är en tid då man ofta äter borta så det känns för krångligt. Men i januari då kör vi. Sen ska vi träffa en gastroläkare och få ta lite prover för att utesluta gluten intollerans. Så efter år av tjat så har vi äntligen börjat komma nån vart i det här. Men tyvärr så sa tarmtrepeuten att det mest troligt bara är en psykologiskspärr hos dottern att det är obehagligt att bajsa som ställer till det och att det brukar hålla i sig upp i lågstadiet ungefär...
Vi har också fått rådet att inte göra för stora förändringar på movicol utan bara ta ett kryddmått mer eller mindre när vi gör ändringar.
Vi ger oxå movicol åt vår dotter. Hon fick det utskrivet när hon var 1½ år tror jag. Ibörjan var det supersvårt att få i henne det, men nu tar hon det galant. Hon är nu lite på 3 år.
Vi ger det inte dagligen, utan vi ser efter hur hennes mage funkar osv, men tror att vi ska börja köra det varannan dag eller så... Beror helt på hur hennes mage funkar..
När hon var liten så kunde de gå över 10 dagar utan bajs, o läkaren sa att vi skulle testa det ena o andra, men till sisi så fick vi movicol utskrivet o sen dess har det varit underbart, inga skrik eller nåt när hon ska bajsa.
Så movicol är toppen!!!
håller absolut med om att movicol är toppen! :D
efter 1 år med en pojke som har vägrat bajsa mer än (max) 1 gång /vecka, så nu bajsar han varje dag! tom 2 ggr /dag ibland :) och inga tårar, skrik eller annat. Så jag är supernöjd.
Nuhar han tom börjat bajsa, utan movicol vissa dagar, så nu hoppas jag att det här är slutet för krångel med hans mage :) och vi kan återgå till "normalt" liv :)
Vi har ju snarare problemet nu med movicolen att E kan bajsa hur många ggr som helst på en dag eftersom hon går och kniper och bara låter litelite komma åt gången. Det blir ju rätt löst med movicolen så hon klarar inte att hålla emot som hon skulle vilja. Rumpan blir ju så röd.. Har fått resulax att ge vid sånna tillfällen men det känns inte helt bra att ge heller...
men du kan inte minska dosen med movicol då? så att den får en lite fastare konsistens? för då kanske det är lättare att hon får ut allt då hon väl bajsar?
hej- jag presenterade mej här på denna tråd några sidor tillbaks och jag undrar om det någon som stött på denna komplikation till förstoppning-
Vår dotter är 2 år precis och är helt torr sedan flera månader. Enda sättet för henne att få ut bajset har varit att sitta på pottan ungefär från det att hon lärde sej sitta och det sen började hon kissa på pottan också..
Bra för oss kan man kanske tycka men problemet är att hon håller sej väldigt många timmar. Jag tror att detta beror på att hon också kniper om bajset. Hon kissar på morgonen vid 8 och sen håller hon sej hela dagarna oftast fram till 3-4 på eftermiddagen. Då kissar hon ca 2,5-3 dl. Jag FATTAR inte hur det kan få plats inne i hennes lilla mage, det kan ju inte vara nyttigt?? Vi försöker få henne att släppa ut det oftare men hon verkar inte riktigt kunna kontrollera den funktionen och hon har börjat säga ifrån också - JAG VILL INTE KISSA! det brukar hon också säga när hon inte vill bajsa när det är hårt.. Det har varit väldigt avslappnat att sitta på pottan och läsa bok och umgås hittills, men nu börjar hon slå bakut. Jag vet inte hur jag ska förhålla mej till det. Bara strunta i pottan helt? Strunta i att föröka få henna att kissa och bajsa?- man vill ju inte skapa nåt trauma runt detta... Jag får inget stöd av varesej BVC eller barnläkarmottagningen i någon av alla dessa frågor dessutom. Jag fattar inte vart jag ska vända mej..... //L
skrev tidigare i den här tråden... min dotter på 18 månader som har varit förstoppad sen jag slutade amma, hon började med lactulos som inte alls fungerade, fick sen importal som hjälpte riktigt bra de första månaderna. Sen blev det tvärnit igen, men då sa läkaren att vi bör trappa ned på importalet för att sen helt sluta, det gick ju inte i huvudtaget, vi fick ge microlax i ett par veckorstid, vilket inte är bra. Men sen så tänkte vi att vi ska försöka utan medicin, vi har varit hos kostrådgivare så vi vet ju vad hon bör äta och inte... så jag började ge henne messmör i gröten varje kväll och morgon (ganska mkt av det oxå) och en massa katrinplommon som hon faktiskt tycker är gott, kiwi när hon känner för det vilket inte är allt för ofta, och dricka hela tiden. Hon små dricker hela dagarna, så vi ger henne sempers fruktdryck som hon självklart tycker är godare än vatten. Det blir tyvärr en del socker, men får vi igång magen på det här sättet så är det värt det under en period. Och nu fungerar hennes mage, för första gången på 1 år!! (peppar, peppar... )