• Sevgili

ÄD i Riga. Är 42 år - Egentligen vill inte min sambo ha barn

Jag har velat ha barn sedan jag var liten. Äntligen vid 40 års ålder hittar jag en partner. Innan dess har jag varit i princip singel. Han har redan två barn på 17 och 20 år. Jag vill också ha barn. Han vill egentligen inte ha barn. Däremot har han gått med på att vi ska göra en äggdonation med hans spermier. Jag bekostar allt och han kommer att vara lyxpappa, dvs jag har ansvaret under de tre första åren med alla blöjbyten, etc. Jag har erbjudit honom att jag kan köpa spermier så att han inte ska känna sig tvungen på något sätt alls att vara med.

Mina ägg fungerar inte eftersom jag har nästan inga eller väldigt få ägg. Jag har åkt till Riga och träffat Violeta Fodina på Avaclinicken. Första ÄG besök. De var toppen och roligt.

Nu skulle jag vilja veta allt om allt om äggdonation.

Hur stor är sannolikheten att barnet är friskt?
    Vad behöver jag tänka på / inte tänka på att äta, göra, planera etc med tanke på att det är en ÄD jag ska gå igenom.
    Hur stor är sannolikheten att barnet är lik mig?
    Varför har vissa kvinnor med ÄG startat förlossningen redan vid 37:e veckan?
    När kan man luta sig tillbaks vid ÄG att missfallsrisken är väldigt liten?
    Hur många försök gör kvinnor med ÄG i snitt?
    Ska man ta in ett eller två embryon? Jag vill inte ha tvillingar.

• Svar på tråden ÄD i Riga. Är 42 år - Egentligen vill inte min sambo ha barn
  • tandmaja

Jag tror inte man behöver oroa sig om man är normalt funtad men jag skulle absolut tänka efter ett varv till om jag bara valde det av bekvämlighet eller för att jag tror att det är mer kontrollerat än en vanlig förlossning (för det är det INTE)

Man får som du säger väga för och emot för båda sätten.
    Personligen skulle valet vara enkelt, jag skulle välja snitt trots undersökningen

• tandmaja

Kramiis .visst är det intressant. ( Epigenetik ÄR spännande-man måste bara definera rätt, sagt med tanke på diskussionen vad epigenetik egentligen står för )

• kramiiis
    tandmaja skrev 2009-10-15 13:20:44 följande:
    Kramiis .visst är det intressant. ( Epigenetik ÄR spännande-man måste bara definera rätt, sagt med tanke på diskussionen vad epigenetik egentligen står för )
    jooo precis...
  • kattennizze

Tandmaja.:tack för ditt informativa svar, mycket intressant. Får jag fråga varför du ändå skulle välja snitt trots den där undersökningen?
    För egen del skulle jag inte bry mig ett dugg om det var mina egna gener eller någon annans när det gäller mitt barn, men jag tycker det är intressant ur mijöperspektiv, vilka ämnen som kan påverka barnets gener och hur och vilka problem det finns. Forskaren i genetik får gärna berätta mer om hon inte lämnat tråden.

• tandmaja

Jag har varit gravid och kände nästan genast jag fick ett plus att jag ville söka snitt.Är av olika orsaker väldigt rädd/skrämd vad gäller vaginala förlossningar.
    Jag tog upp min "skräck" på ett första möte med bm och vid senare läkarundersökn i samband med det samtalet visade sig att jag hade väl trångt "innerbäckenmått" så det hade med all säkerhet blivit snitt ändå...

Men iom att jag kände så som jag gjorde då (att vaginal förlossning inte är ett alternativ för mig ) så skulle jag "välja" snitt utan att tveka ,trots undersökningen. Det KAN innebära en ökad risk ,inte ett faktum att det man får sjuka barn, så man får överväga fördelar och nackdelar på samma sätt som att äta östrogen ger en ökad risk för te x bröstcancer( och den risken är nog många ,många ggr högre men jag väljer ändå att genomgå behandling för att det är viktigt för mig .Så tänker jag

Jag känner som du, det är jätteintressant ur miljöperspektiv, men jag bryr mig inte om och tror aldrig att barnet kan få mitt DNA ,däremot mutationer i sitt eget av saker jag gör,tex "utsätter" det för ett snitt.

• Bette
    tandmaja skrev 2009-10-15 15:47:43 följande:
    Jag har varit gravid och kände nästan genast jag fick ett plus att jag ville söka snitt.Är av olika orsaker väldigt rädd/skrämd vad gäller vaginala förlossningar. Jag tog upp min "skräck" på ett första möte med bm och vid senare läkarundersökn i samband med det samtalet visade sig att jag hade väl trångt "innerbäckenmått" så det hade med all säkerhet blivit snitt ändå... Men iom att jag kände så som jag gjorde då (att vaginal förlossning inte är ett alternativ för mig ) så skulle jag "välja" snitt utan att tveka ,trots undersökningen. Det KAN innebära en ökad risk ,inte ett faktum att det man får sjuka barn, så man får överväga fördelar och nackdelar på samma sätt som att äta östrogen ger en ökad risk för te x bröstcancer( och den risken är nog många ,många ggr högre men jag väljer ändå att genomgå behandling för att det är viktigt för mig .Så tänker jag Jag känner som du, det är jätteintressant ur miljöperspektiv, men jag bryr mig inte om och tror aldrig att barnet kan få mitt DNA ,däremot mutationer i sitt eget av saker jag gör,tex "utsätter" det för ett snitt.
    Varför skulle det ske en mutation i DNA just vid snitt?

Det som inte jag vill är att gå över tiden så jag har fått ett planerat kejsarsnitt dagen efter bf datum men jag hoppas givetvis att han kommer innan dess och då ska jag föda vaginalt om han inte ligger i säte. Nu kan man ju tydligen få flera typer av nya smärtlindringar, jag är inne på att pröva akupunktur,  jag tror att det är bra. Det är bra att ha en förlossningsplan, läkaren skrev ner allt som jag önskade/kräver i journalen så nu finns det där.

Man är nog ganska krävande som sjukvårdspersonal själv {#lang_emotions_wink}

Bette
  • tandmaja

Av bågon anldening fungerar inte länkarna! Gå in på tråden "Har man rätt att välja kejsarsnitt ",inlägg 45 eller någon sådant ,sista sidan så finns ovanstående länkar.

Epigenetik, publicerade artiklar...

• mytrouble
    tandmaja skrev 2009-10-16 10:03:16 följande:
    Av bågon anldening fungerar inte länkarna! Gå in på tråden "Har man rätt att välja kejsarsnitt ",inlägg 45 eller någon sådant ,sista sidan så finns ovanstående länkar. Epigenetik, publicerade artiklar...
    Under vilken rubrik finns den tråden? Lyckas inte hitta den...
    Väntar tvillingar, vecka 26+4
  • tandmaja

Under kejsarsnitt tror jag (jag följde en hänvisning men sök annars på rubriken i sökfältet,det fungerade för mig)

Svar på tråden ÄD i Riga. Är 42 år - Egentligen vill inte min sambo ha barn