• Cissi28

Storasyster vill vara liten...

Hej

Jag har en liten undran om hur man ska hantera att storasyster 3,5 år vill vara liten igen. Sen hon fick småsyskon (tvillingtjejer som nyss fyllt 1 år) så har hon blivit liten igen, hon kan inte gå, kan inte äta själv, ska sitta i knät oftare osv. Hon är inte så hela tiden men ibland upplever jag att det blir lite mycket av litenhet hos henne. Jag kan förstå att hon vill ha lika mycket uppmärksamhet som innan syskonen kom men det går ju givetvis inte. Hur tycker du att man ska hantera detta? Ska man låta henne hållas och vara liten till viss del eller hur ska jag bete mig för att mota beteendet?

Har även en annan fråga om henne...Lill-skrutten är en liten blygis och det har blivit värre och värre. Nu kan vi inte vara i lekparken och leka med samma saker som andra barn utan att hon ska bli tyst och gå undan. Hon törs inte åka rutschkana om ett annat barn som hon inte känner är uppe i rutschkanan samtidigt till exempel. Hur gör vi för att peppa henne?

Tack på förhand

• Svar på tråden Storasyster vill vara liten...
  • Barnpsykologen

Att er flicka reagerar med att vilja bli liten på detta vis är inte ovanligt. Att låta henne vara liten ibland kan kännas skönt för henne, men naturligtvis får det inte vara så hela tiden. Att ge henne en speciell plats som storasyster och med det en del förmåner brukar fungera. Att visa henne på saker som hon är bra på som inte de små kan. Att få egen tid så gott det går med dig eller pappa och göra något som bara stora tjejer kan vara med på. Att visa att ni har förväntningar som ni vet att hon klarar och att hon är viktig. Något konkret kan vara att göra något med hennes rum. Att markera att hon är märkvärdig och får något i sitt rum som bara tjejer som snart fyller fyra får och som inte de små får röra.
    Att få sitta uppe en stund med er när de små lagt sig och se en film eller äta något som bara fyraåringar kan kan. 
    När det gäller parken, så undrar jag om hon går på förskola? Att vara med henne och leka och bjuda in de andra barnen till er lek är ett sätt.

Hälsningar Anneli

Svar på tråden Storasyster vill vara liten...