• myrstacken

Lättare lära känna andra utomlands än i "kalla" Sverige?

Jag har fått en känsla av att det är lättare att lära känna andra människor utomlands. Man lever annorlunda där än i Sverige.

Här i Sverige är det kallt, man lever ofta lite distanserat till andra och håller sig på sin kant. Det märks av även i ffamiljelivet och är lite tragiskt eller?

• Svar på tråden Lättare lära känna andra utomlands än i "kalla" Sverige?
  • Koffie

Näe, vet du vad. Det tror inte jag. Det kan vara svårt var som helst att komma in i gemenskapen, och dessutom tror jag man måste begripa hur man umgås i det andra landet. Jag känner massor med holländare som haft det svårt utomlands (bl a i Sverige - därför att de längtat efter den typiska holländska gemenskapen=t ex laga vardagsmiddag ihop, och därigenom missat den typiskt svenska gemenskapen=fika ihop...)
    Och det finns väl för jösse namn fler länder där klimatet inte är alltför vänligt - menar du att det är svårt i alla de länderna också, eller?

• storstadsmamma

det är mycket lättare att träffa nya människor utomlands. Ofta kan man hitta en svensk community om det är det man vill åt och det är mycket lättare att komma in i gemenskapen än det skulle varit att lära känna samma svenskar i sverige eftersom man utomlands sitter i samma båt.

Mest lär jag känna andra utlänningar här där jag bor vilket jag tycker är helt ok.

• Alexi

Fast det är ju just det, alla sitter i samma båt. Det har ju egentligen inte med landet man är i att göra, att det i andra länder är lättare att lära känna folk. En del länder, tex USA, är ju känt för att det är väldigt lätt för att lära känna bekanta men väldigt svårt att bli nära vänner.

Även i Sverige är det ju lätt att lära känna folk i de sammanhang där alla är ute efter att lära känna nya, tex som ny student i en studentstad.

storstadsmamma skrev 2009-09-20 09:34:22 följande:
    det är mycket lättare att träffa nya människor utomlands. Ofta kan man hitta en svensk community om det är det man vill åt och det är mycket lättare att komma in i gemenskapen än det skulle varit att lära känna samma svenskar i sverige eftersom man utomlands sitter i samma båt. Mest lär jag känna andra utlänningar här där jag bor vilket jag tycker är helt ok.
  • storstadsmamma

det är helt sant men det är ju sällan man hamnar i sådana situationer i sverige som vuxen så därför är det lättare om man flyttar utomlands. Självklart är det olika i olika länder ju längre bort man är desto mer tyr man sig nog till varandra.

• banansmoothie

Jag tycker inte det är varken lättare eller svårare, annorlunda hur man umgås men det går att få vänner i Sverige också om man letar på rätt sätt!

• JANniela

Absolut inte. Jag har bott i Holland i 3 år och tycker att holländarna är väldigt svåra att lära känna, dom är inte speciellt varma människor heller.
    Jag tror det där är en myt som många verkar tro på, att människor är varmare och trevligare utanför Sveriges gränser.
    Varför är det då så att när man bor utomlands så vill man träffa andra svenskar? Man vill hålla i sin kultur och sitt språk, man känner sig hemma med andra svenskar. Efter 10 år i utlandet har jag märkt att svenskar alltid vill träffa andra svenskar, nu menar jag inte att dom bara (!) vill lära känna andra svenskar, men det bildas alltid svenska grupper eller communities, som också storstadsmamma sa.
    Menar du att svenskar är trevligare om dom bor utomlands än hemma i Svedala?

Och hur annorlunda lever människor egentligen idag? I Europa lever vi ganska likadant skulle jag vilja säga, i allafall i dom länder jag har bott i.
    En skillnad kan väl vara då att i England och på Irland går man till puben mer, i Holland är man mer hemma under veckan, som i Sverige. Det är min erfaring.

• banansmoothie

Jag tror att anledningen till att folk har svårt att skaffa svenska vänner i Sverige är för att de själva är stängda och kalla och inte vågar börja prata med nån. Det är som nån falsk myt att alla kommer tro du är knäpp om du inleder en konversation med en främling. Men efter flera år utomlands har jag själv kommit över det hindret och jag tycker det är jättelätt att lära känna folk i Sverige nu, folk är inte alls stroppiga bara man bryter isen!

• HeddaBigBum

Jag tycker inte det har varit lättare att träffa vänner utomlands än det varit i Sverige. Men det beror ju på vad man menar med "vänner". I USA är det väl lättare att skaffa bekanta, men vänner som man vet skulle kunna hämta ens unge på dagis om det krisar, eller som man verkligen -pratar- med (inte bara ytligt opersonligt snack), tycker jag har varit svårare att hitta utomlands.

• storstadsmamma

Jag tror jag ju också att det är betydligt svårare att träffa nya människor om man flyttar inom Europa jag bor dock betydligt längre bort än så och kan inte riktigt relatera till lokalbefolkningen och därför blir det ganska skönt med en svensk community. Sen umgås jag ju även med en massa andra nationaliteter som också bor här typ australiensare, engelsmän, holländare, tyskar osv osv och flera av dom skulle definitivt hämta mitt barn från dagis om det krisade:)

Svar på tråden Lättare lära känna andra utomlands än i "kalla" Sverige?