• Småkottarna

Snälla, hjälp mig hjälpa min son med eksem

Jag orkar inte längre se på när eksemen äter upp min son..
    Han har sen han var 6 månader haft eksem. Han är nu 4 år.
    Vi har varit på BVC, på VC, på Barnkliniken och på Hudkliniken. Vi får svaren atopiska eksem, salvor och så ska det vara.
    Han har allergitestats mot allt flera gånger utan några som helst utslag på testerna.

Han har fått allsjöns alla kortisonsalvor. Mildison, Lociod, Betnovat, Emovat, Elocon. Samt massa olika mjukgörande. Hur mkt vi än smörjer så tar det bara toppen på eksemen, de försvinner aldrig helt och det fortsätter komma tillbaka nya.

Han badar och duschar väldigt sällan, 1 gång i veckan ungefär.

Han äter omega 3 olja som ska vara bra för eksembarn.

Han sover utan kläder, och har alltid bomullskläder. Hemma springer han nästan alltid naken eller i bara kalsonger.

Nu känner jag mig så hjälplös. När inget hjälper! Det spelar ingen roll var vi går, vi får bara svaret atopiska eksem och nya salvor som inte hjälper.

Jag vet att detta är långsökt, men jag måste. Finns det NÅGON som vet hur jag ska få hjälp med detta så vi får BORT det!?

Här finns bilder tagna idag. Blixten gör de ljusare än de är, de är mörkt röda och täcker nästan hela hans kropp...

www.familjeliv.se/hem/smakottarna/galleri.php

• Svar på tråden Snälla, hjälp mig hjälpa min son med eksem
  • Themis

Jag har diverse allergier och hade också eksem som barn.

Mina två värsta bovar var E211 och E202, utan dem läkte min hud helt och jag behöver numera inte smröja med nånting alls. Men det tog tio års helvete och läkarbesök hos ointresserade läkare innan JAG kom på svaret och krävde att få rätt diagnos, istället för "atopiskt eksem". Sen tog det bara 13 månader av bortslarvade remisser och bl a fem veckors sträng diet i onödan innan jag fick papper på att ajg hade rätt-heja vården eller nåt...

Så mitt tips är att begära utredning för tillsatsämnesallergi så att det kan uteslutas.

Tvättmedelsrester kan också förvärra mitt eksem, får dubbelskölja all tvätt i perioder när jag är som känsligast.

Min åsikt är att atopiskt eksem är en bullshitdiagnos-det finns ofta en grundorsak eller tung faktor bakom eksem, men det kan vara bedrövligt svårt att hitta den.

Jag vet folk som har varit svårt allergiska mot allt från limmet i sina skor till nagellack (visar sig som ansiktseksem) till kemikalierester i tamponger, så det gäller att föra dagbok och dokumentera ALLT som man tror kan påverka.

• Snutten

Småkottarna: Nu har inte jag läst alla svar i tråden. Jag har ett allergisk barn. Hon har dock inte så mycket eksem som din son har. Mitt råd till dig, och jag ser att du har fått massor med råd, är att ett ta kontakt med en riktigt bra barnallergolog. Sen kan du faktikst göra ett eget lapptest hemma. Det är fortfarande bara ett fåtal kliniker i Sverige som gör dessa. Du går till väga så att du tar lite av det födoämnet som du vill testa tex mjölk och lägger på ett plåster, helst ett vattentätt, och låter det sitta i två dagar när du tar bort det väntar du en dag och sedan ser du om det är rött, knottrigt osv. Så kan du testa med massa olika saker. Sen tycker jag att din son och du är i en situation som MÅSTE lösas. Man kan testa att äta en lågallergen kost dvs ett fåtal matvaror som nötkött, majs, kokosfett och ett par till i ett par veckor och sedan införa ett ämnen i taget. Detta behöver man dietist kontakt för att genomföra. Och jag VET att det är skitjobbigt men det är ett sätt attkomma fram till vad som orsakar din sons eksem. Jag vet att man måste ha intyg för att få specialkost på dagis men du kanske kan ha med mat till honom under en period. Också jättejobbigt, men ni kan inte ha det som ni har det nu heller.

Jag antar att du har testat protopic. Annars är det en salva som inte är kortison men som är lika "effektiv" som kortison.

• Fridan

Hej!

Nu har jag inte läst allt som alla skrivit, Men jag kan bara återgå till mig själv, Har haft jättemycket eksem , har även en son på 4 1/2 månad med eksem. Salvor hjälper inte alltid har haft ica kassar fulla.
    Jag har dock blivit hjälpt och till 95 % blivit av med mina eksem med hjälp av att dricka Aloe Vera. Fråga på hälsokost eller apotek. Hoppas det var ett litet halmstrå att gripa i. Kram Fridan

• mannon

Hej på dig!

jag tyckte synd om dig när jag läste dina problem med "atopiska eksem" som läkarna kallar det så fint. Vi har haft liknande utslag som du har på ditt barn,vår pojk började få utslag i ansikte och sedan hals vid ett års ålder vi var hos all möjliga slags läkare som säger samma sak, Atopiska eksem får vi till svars av alla BULLSHIT.
    Dom rekomendera kortisonsalvor, svampsalvor mm.
    men det blev bara bra för stunden.
    Så vi slutade med dessa.

Men nu för en månad sedan gogglade jag runt lite och upptäckte något som jag väntat på. KONSERVERINGSMEDEL E202 Kaliumsorbat och E211 Natriumbensoat , det fanns i allt vår grabb åt osten på hans ost mackor som han åt varje dag smör,leverpastej,sylt,kanel-gifflar mm, skiten finns i hur mycket som helst tom SALVAN MINIDERM som jag smörjde honom varje dag som läkarna hade rekomenderat.
    Nu är han nästan "utslagsfri" (han sjuk för en vecka sedan han spydde och hade feber så jag gav honom flytande Alvedon som jag inte hade läst innehållsförtekningen som jusst det var full med konserverings medel.

Jag tycker du ska kolla upp detta och testa och Skit i vror med E202 och E211.
    en bra sida www.aktavara.org/Guide.aspx

MVH / MAGNUS

• snuttP

Little Ms Chatterbox skrev 2009-09-25 12:54:35 följande:

Jag skrev i början av tråden om Omega. Men jag har även tänkt på en annan sak. De flesta fetgörande salvor innehåller vaselin, det gör man av fårfett (ullen) om man är allergisk mot får eller andra klövdjur skulle det kanske även påverka huden med allergisk reaktion.Har du testat ren Jojobaolja? Eller gel från Aloe Vera, rätt från plantan. Man klipper av ett blad och delar ytan på bladet och tar ut den fasta gelen inuti, den närmast skalet ska man inte ta av, kan ge hudirritation. Sen smörjer man på, inget är farligt, går att äta Aloe Vera gelen som den är. Gelen är nästan som rå äggvita, men torkar snabbt och man blir inte kletig.
    Vasselin görs av mineralolja.. Fårfett är lanolin
  • mannon

JAG KOPIERA ETT STYCKE
    -Min yngsta dotter är överkänslig mot E202. Direkt efter att hon ätit något med detta konserveringsmedel i så får hon utslag i armveken och så kliar det. När hon var liten så svullnade läpparna (som om man sprutant in botox i dem), det harr dock på senare år försvunnit. utslagen i armveken finns dock kvar. Det tar ett par timmar och så försvinner det. Ingen annan i familjen är allergiska eller överkänsliga mot något.

202 - Kaliumsorbat (konserveringsmedel)
    E-nummer Konserveringsmedel. 20 nov. FUNKTION
    Konserveringsmedel som främst motverkar jäst- och mögelsvampar, men även vissa bakterier.

FRAMSTÄLLNING
    Syntetiskt framställt. Salt av sorbinsyra (E 200).

ANVÄNDNINGSOMRÅDE
    Används i sura eller svagt suralivsmedel, t.ex. ost, läsk, sylt, torkadefrukt och grönsaker och förpackat bröd.

KÄNDA HÄLSORISKER
    Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner.

SAMMA GÄLLER E211

• Maskros12

Jag vet två salvor för eksem och hudproblem som är av märket Purity Herbs, som är en isländsk hudvårdsserie tillverkad av bara naturliga örter och eteriska oljor som ska vara fantastiskt bra. Den ena heter Hajkräm och den andra "Sårsalva för hästar och män". Finns bl.a på www.alternativhalsa.se
    Hälsn. Malin

• Little Ms Chatterbox
    Maskros12 skrev 2009-11-03 17:10:33 följande:
    Jag vet två salvor för eksem och hudproblem som är av märket Purity Herbs, som är en isländsk hudvårdsserie tillverkad av bara naturliga örter och eteriska oljor som ska vara fantastiskt bra. Den ena heter Hajkräm och den andra "Sårsalva för hästar och män". Finns bl.a på www.alternativhalsa.se Hälsn. Malin
    NUUU blir jag nyfiken?!?! Varför för hästar och MÄN?!
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • pepprar
    PrettyinPink skrev 2009-09-23 23:36:36 följande:
    Har bara läst TS och känner så väl igen mig. Har plågats hela livet av sådana eksem. Tro mig när jag säger att INGENTING hjälper. Kortison måste du sluta med genast - det blir bara värre av det. Elocon är rena giftet! Inte ens en av de mest framstående hudläkarna i Sverige hjälpte mina eksem. Idag skrattar jag mest åt hans "expertis" vilket enbart innebar att skriva ut starka kortisonsalvor. När jag gick till en homepat hittade jag äntligen någon som kunde hjälpa mig. Det tog lång tid och var jobbigt eftersom jag ju var vuxen då. Men till slut försvann det och sedan sex år tillbaka är jag 100% eksemfri. Ang. diet och allergi är det många som skriver om mjölkprodukter. Jag tycker även du ska testa att utesluta fläskkött i din sons diet och se om det hjälper. Det innehåller mycket urinsyror som påverkar levern och njurarna, som i sin tur påverkar huden. Lycka till!!!
    Jag kan bara hålla med Pretty in Pink. En släkting till mej såg ut på detta viset som din son gör. En undersökning med en resonansmaskin och en homeopat fick henne att bli betydligt bättre på bara två veckor. Beroende på att dom hittade huvudorsaken ganska snabbt. Kosten är som redan framkommit här en mycket viktig faktor i tillfrisknandet. Hon har sedan fått jobba på med kosten och kommit att bli nästan helt bra nu.
  • Maskros12

Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-03 18:20:20 följande:

NUUU blir jag nyfiken?!?! Varför för hästar och MÄN?!
    Det är en salva som: "ursprungligen utvecklades för islandshästar som lever utanför Island. Islandshästarna är inte vana vid den utländska bakteriefloran, svampar, insekter och andra miljöeffekter och får därför problem med sår av olika slag. Denna speciella salva är 100 % naturlig, gjord av mandelolja och bivax laddat med kraftfulla isländska örter med antiseptiska och läkande egenskaper". Salvan provades då av skötarna, som upptäckte att den var grymt bra även för deras egna hudproblem. (Därav namnet)
    Jag smörjer in min dotter med deras (Purity Herbs) Ringblomolja, hon har "torrhetseksem" och den har visat sig vara bäst för just henne. Min man har psoriasis på knäna och använder deras Mirakelkräm och säger att han blivit mycket bättre av den.
  • pcalma

Min son hade oxå förfärligt fula eksem, atopiskt. Vi smörjde o smörjde men inget hjälpte..
    Inga allergier hittades heller, men vi uteslöt apelsiner, clementiner osv o likså alla röda saker som tomat osv. Hjälpte inte heller för den delen. Dill fick eksemen att blossa så det iteslöt vi.

En dag på förskolan så var köksan sjuk o vikarie insatt. Hon berättade för mig att hennes barnbarn hade jättefula eksem. De hade tagit bort citronsyran för honom o han var nu helt fri nästintill från eksemen.
    Vi testade detta o han blev faktiskit helt bra. Kvar var endast torr hud, men inga eksemfläckar alls!!
    Citronsyra E330 Lusläs allt o testa med detta?? Konserver, godis, saft, läsk osv innehåller citronsyra. Läs på allt!!

• snn317

Salva mot eksem - bit.ly/1U3rqRV Min son har haft mycket eksem och utslag, den här salvan är den första som verkligen har hjälpt. Jättebra och fullt betyg!

• ullekoden

Hej!
    Vi har precis samma problem. Nu är min son äldre, 11 år snart, men med samma historia. Har ni blivit hjälpta ännu??
    Mvh Ulrika

Svar på tråden Snälla, hjälp mig hjälpa min son med eksem