• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 12

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 12.

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 12
  • icka76

Feia: Vilken tur att det upptäcktes, men att det ska behöva gå så långt innan man får den medicinering man behöver. Vilken bra läkare du har fått tag i. Hur såg det ut på VUL, mådde ärtan fortfarande bra? Hur blir det med levaxinet? Ligger värdena bättre nu?

• Strix

tack för omtanken icka! Jag var på väg till Odenplan för att kolla sköldkörteln när Danderyd ringde så jag ändrade färdriktning och sköt upp blodprovet för sköldkörteln. Jag fick höja dosen för tre veckor sedan till 75 mikrogram levaxin och det hade ju börjat vända vid förra testet så jag tror inte de höjer ytterligare.

Danderyd hade ingen vidare ultraljudsutrustning. Vi kollade bara att hjärtat slog och det gjorde det. Så, nu kanske vi kan slappna av en aning.

hur går det för alla er andra? Ligger allt i träda inför julen?

• hammoleket79

Grattis feia! Måste vara härligt att t.o.m. få se den röra sig :) Jag verkar ligga två veckor efter dig, och har vul den 29/12, så jag hoppas jag får se min röra sig och hjärtat slå också. Det låter lovande att ni kommit längre än vid alla mf ni haft.

Själv blir jag lite orolig för att jag börjat må illa senaste veckan. Enda graviditeten jag mått illa var den i somras som slutade i ma. Folk brukar säga att det är ett gott tecken när man mår illa, men för mig har det funkat tvärtom hittills. Å andra sidan mår ju väldigt många illa, så det borde inte betyda något dumt. Jag räknar ner dagarna till nästa vul, elva dagar kvar nu.

• hammoleket79

Oj, nu hände det saker medan jag skrev. Vilken dag för dig, feia. Jobbigt att de upptäckte fel, men samtidigt bra att det upptäcktes såpass snabbt ändå och att pyret verkar må bra. Undrar om DNA Faktor II brukar ingå i en standardutredning, på mig har de inte tagit några prover som heter så.

• Strix

Jag vet inte ens om det finns något som heter standardutredning. Jag har ju fått ordination för just koagulationsprover av fyra olika läkare - den första för ett och ett halvt år sedan - och bara den sista i raden har testat det. Men hon tyckte det var ett självklart test att ta på sådana som har haft upprepade missfall.

Illamåendet är nog ett gott tecken ändå! Det beror ju på höga nivåer av hcg och det kan du ha haft i somras trots MA. Jag har en liten liten klump i halsen ibland och väldigt sporadiskt. Hade gärna kräkts varje morgon, hur sjukt det än låter.

Då hoppas vi på bra VUL den 29 hammoleket!

• hammoleket79

Nej, kanske varje sjukhus har sin egen "standardutredning".

• augustibruden

Jag kikar in här med en liten fråga: Vad är skillnaden mellan fragmin och trombyl?

Jag har sex tidiga MF (runt v. 4-5) och ett MA (v. 6) i bagaget.

• Strix

Båda är blodförtunnande, men jag tror att fragmin har lite mer effekt. Jag kan inte ta trombyl för jag får gikt av ASA så det var ingen issue för mig - fragmin eller innohep var enda alternativet. De sista två är samma sak - en form av heparin.

• BettanB

feia: Vad skönt att det redde ut sig; sabla skitläkare vad de ställer till det. TUR att det finns bra läkare också.

augustibruden skrev 2009-12-18 11:44:19 följande:
    Jag kikar in här med en liten fråga: Vad är skillnaden mellan fragmin och trombyl? Jag har sex tidiga MF (runt v. 4-5) och ett MA (v. 6) i bagaget.
    Som jag förstår det så är trombyl (ASA) enbart blodförtunnande medan heparin (fragmin/innohep) påverkar på fler sätt bla själv ådrorna så att "kanalen är fri". Så att säga. Tror jag. Typ. Skillnad är det iaf. Måste man välja mellan dem är nog heparinet det säkraste kortet dock.
    Piratpartist, javisst!
  • Irma

Icka: Nej jag har inte varit hos läkaren mer. Väntar att höra av henne, det har gått 5 veckor nu. dels för provsvaren, dels för en ny tid i januari. Mailade henne för snart 2 veckor sen, ringde barnmorskorna och lämnade ett medelande i förrgår. Inte ett ljud. Det verkade bra när jag var där och träffade henne. Men nu vet jag inte, känner mig bortglömd

Feia: Vilken tur att du träffade en läkare som tog det provet!

Ego: Nu har jag packat. Imorgon bitti drar vi till Fjälls för att fira jul. 1 vecka med massa snö Ska rida islandshäst, åka längdskidor och mysa framför brasan med varm choklad
    God Jul till er alla goa tjejer! *vinkar*

• BettanB

irma: Låter underbart! Hoppas du får en riktigt härlig vecka.

Piratpartist, javisst!
  • TantTingeling

Feia: Grattis till VUL:et. Och så bra att du nu äntligen får rätt behandling, nu så ska det gå hela vägen!

Irma: Trist att du inte hört något ännu, jag förstår verkligen om du börjar känna dig frustrerad. Hoppas iaf att du får det riktigt mysigt i fjällen! *Vinkar god jul tillbax*

• TantTingeling

Glömde säga att faktor II är detsamma som protrombin, för er som inte vet. Det står bla. i Beers bok om det tror jag. Det står definitivt i SFOGs arbete som jag tidigare länkat till  (http://www.sfog.se/ARG+intressegrupper/natupplaga/ARG49.pdf) Jag vet inte om genprovet är så vanligt i utredningen, men vanligt koagulationsstatus innehållande PK-INR mäter aktiviteten. Genefekten är ganska vanligt i heterozygot form (dvs. en uppsättning fel)  -2% har det, men det är inte helt kartlagt om det verkligen har m upprepade mf att göra.

• Strix

tack för infon tingeling!

Irma - fjälljul låter underbart - ha det så bra!

• hammoleket79

Tack TantTingeling, då behöver inte jag oroa mig för den saken i varje fall. I mina tester ingick både PK-INR och DNA Protrombin.

• Bebislängtan82

Vi fick en tid redan den 27/1 :)

Är 2010 vårt år
  • icka76

Irma: Varför gör de så här mot oss? Jag fick vänta 12 veckor på svar för våra prover och då fick jag svaret per brev. Så visst blir man frustrerad och känner sig bortglömd. Men vad skönt det låter med en jul i fjällen. Vi GBGare är ju inte så bortskämda med vita jular så njut ordentligt, iofs verkar det som att även vi här nere kommer attt få en vit jul i år.

Bebislängtan: Gott med snabb tid

• Finessan

Hej på er!

Tråden går ut imorgon och någon som är mer aktiv än vad jag är får gärna starta upp en ny.

Jag önskar er alla en God Jul och ett Gott Nytt År! Jag hoppas verkligen att det nya året infriar alla era förväntningar.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 12