• Anonym (känslodöd)

Vad är det för fel på mig (kan inte bli kär)?

För att dra en lång historia (halv)kort: mellan säg 16-26 år tyckte jag att livet lekte. Jag hade pojkvänner, kortare och längre relationer, var kär och förälskad var och varannan sekund känns det som. Det var inte svårt att träffa nya människor att bli förälskad i heller.

Sist jag var kär (vi snackar klassiska symptom, kan inte äta/sova, man kan inte vara ifrån varandra, huden brinner etc etc, ni fattar). Det tog slut, ledsamt såklart. Sedan dess kan jag inte bli kär. Jag träffade min ex-man, gifte mig, skaffade barn, skilde mig. Har dejtat både före och efter min ex-man men ingen har känts sådär oumbärlig.

Just nu dejtar jag en underbar man, på alla plan. Han är smart, rolig, bra i sängen, får mig att skratta - men även om jag tycker att det är kul att träffa honom, så känns det helt fine när vi inte ses (pga av barn ses vi varannan helg). Det är inte så att jag direkt dryper av åtrå när vi ses heller.

Mitt problem är: hur ska jag förhålla mig till detta? Är det så att förälskelse tillhör den hormonella tonårstiden och jag får inse att den tiden är förbi och vill jag ha ett långt stablit förhållande att bilda familj med, så får jag gå efter andra parametrar.

Tänk om jag bildar ny familj på samma sätt som med min ex-man och så blir det likadant igen? Eller blir stormförälskad när jag är typ 45 och måste skilja mig?

Jag är rädd för att vänta på den där stora kärleken (är den en myt???) och sen går livet och den kommer aldrig och då har jag missat att få fler barn och en trevlig tillvaro med en trevlig man. Ska jag nöja mig med trevligt? Jag har ju hellre det än ensamhet.

Jag är 34 år det är alltså snart 10 år sen jag kände något stort för någon.

• Svar på tråden Vad är det för fel på mig (kan inte bli kär)?
  • Anonym

nej, jag tror inte förälskelse tillhör bara tonåren. Jag blev i alla fall stormkär när jag var 32

Svårt att säga vad det kan bero på... känner du själv att du längtar efter någon att vara kär i eller klarar du dig kanske lika bra själv? man MÅSTE ju inte leva i ett parförhållande, om det inte känns rätt för en själv!

• Anonym (känslodöd)

Det var ju hoppfullt att höra. Jo jag vill gärna bli jättekär, för jag vill ha familj och fler barn.

• Anonym

Anonym (känslodöd) skrev 2009-09-27 11:41:42 följande:

Det var ju hoppfullt att höra. Jo jag vill gärna bli jättekär, för jag vill ha familj och fler barn.
    Du har ju redan familj. Jättekär när man träffas varannan helg? Hehehe du var mig en rolig typ.
  • Anonym (sixx)

Man kan bli tokförälskad i alla åldrar!

Men du kanske är omedvetet är restrektiv på grund av en jobbig seperation??

Sen sägs det att man blir mer och mer kräsen med åren.

• Anonym (känslodöd)
    Anonym skrev 2009-09-27 11:47:12 följande:
    Anonym (känslodöd) skrev 2009-09-27 11:41:42 följande:
    Du har ju redan familj. Jättekär när man träffas varannan helg? Hehehe du var mig en rolig typ.
    Vad menar du?
  • Anonym (också)

Ts,
    hur har det gått för dig?
    känner igen mig precis i det du skriver..

• Anonym (känslodöd)

Vi ses fortfarande och det är jättekul när vi gör det. Han förstår mig och vi kan prata om allt. Men inget pirr så långt ögat når. Jag är felskruvad nånstans.

Jag går mest omkring och hoppas att kärleken ska växa fram eller nåt.

• FredrikBBB

Jag tror inte du kommer bli himlastormade kär i den du träffar just nu. Kanske kärlek ändå kan växa fram som är djup?

Du kanske går från intresserad till kär i stället för stromförälskad och sedan svalna till kär i det här förhållandet? Vad tror du själv? Något måste ju finnas mellan er eftersom ni träffas ännu. Upplever du att känslorna djupnat på något vis?

• Anonym

Jag känner verligen igen mig.
    jag har träffat en kille som jag verkligen velat ha det där *pirret* som du talar om med, men ingenting. alltså vjag tycker om honom o jag tror att jag älskar honom men det där lyckoruset som man fick förr ? vart tog det vägen ..!

• Anonym (nja)

Jag tror att det kan bli svårare att bli kär med åldern och hitta nån att bli det i. Man har varit med förr, och tycker inte att allt är så himla spännande och fantastiskt längre tror jag. Senast jag blev jätteförälskad var jag 30, men det är över fem år sedan.

• LyckligtSlut

Anonym (känslodöd) skrev 2009-11-24 22:18:18 följande:

Vi ses fortfarande och det är jättekul när vi gör det. Han förstår mig och vi kan prata om allt. Men inget pirr så långt ögat når. Jag är felskruvad nånstans. Jag går mest omkring och hoppas att kärleken ska växa fram eller nåt.
    Jag är lite fundersam på om känslan du eftersträvar ens existerar. Har aldrig heller känt pirr eller fjärilar i magen, men är kär, enligt egen definition när jag blir väldigt glad av en person, vill ha sex med den, vara med den mycket.

Sedan börjar jag älska personen så man vill leva ihop osv.

"Kär" med pirr är något jag känner igen från lågstadiet.
  • Anonym (känslodöd)
    LyckligtSlut skrev 2009-11-25 05:10:11 följande:
    Anonym (känslodöd) skrev 2009-11-24 22:18:18 följande:
    Jag är lite fundersam på om känslan du eftersträvar ens existerar. Har aldrig heller känt pirr eller fjärilar i magen, men är kär, enligt egen definition när jag blir väldigt glad av en person, vill ha sex med den, vara med den mycket.Sedan börjar jag älska personen så man vill leva ihop osv."Kär" med pirr är något jag känner igen från lågstadiet.
    Exakt! Eftersom förälskelser och passion verkar tillhöra ungdomen, så vill jag ju inte sluta träffa killen bara för att jag tittat på för många romantiska filmer.

Jag känner en djup samhörighet, vi har KUL ihop, jag saknar honom när vi inte är tillsammans, oftast iallafall. Jag har samma känslor för honom som om vi hade varit ihop i typ 10 år.
  • Anonym

men nej, förälskelse och passion behöver inte tillhöra ungdomen. Därmed inte sagt att förhållanden inte kan vara bra även om de inte börjar med stormkärhet, men det är inte sant att det bara hör till ungdomen...

• Anonym (Fel?)

Hur gick det för er ts? Är i samma situation och träffar en jättebra. Inget pirr mer än vid fåtal stunder. Har inte varit kär på säkert 10 år så osäker på om jag kan bli det igen. 

• Anonym (Lina)
    Anonym (Fel?) skrev 2025-03-11 06:00:56 följande:

Hur gick det för er ts? Är i samma situation och träffar en jättebra. Inget pirr mer än vid fåtal stunder. Har inte varit kär på säkert 10 år så osäker på om jag kan bli det igen. 

TS frågade för 16 år sedan. Tror du verkligen hon är kvar och svarar?
  • Anonym (Fel?)
    Anonym (Lina) skrev 2025-03-11 11:02:02 följande:
    TS frågade för 16 år sedan. Tror du verkligen hon är kvar och svarar?
    Absolut finns chansen! 
Svar på tråden Vad är det för fel på mig (kan inte bli kär)?