Hej!
Jag har lärt mig så att centilong storlekarna fungerar på så sätt att tex stl 56 ska räcka till barnet är ca 62 cm lång osv.Det kan naturligvis skilja sig något beroende på hur lång man är i över/underkroppen och vikt.
Jag brukar rekomendera att man köper ett set i en nyfödd stl 50el 56 så man har en uppsättning som passar något sånär till fotografering och hemresan.Sen tycker inte jag att det gör så mycket om du måste vika upp lite i armarna osv.
Sedan föredrar jag body som du slipper att dra över huvudet i början(omlott) och gärna overlocksömmar som inte blir så vassa.Byxor med muddar i midjan/benen som du kan vika upp/ner är också bra om du vill kunna förlänga livslängden på plagget.
När det gäller vinteroverall ska du tänka på om du har/ska köpa en åkpåse som är varm till vagnen, då väljer du en tunnare overall annars en tjockare.Det är alltid praktiskt med dubbla dragkjedjor då det är lättare att öppna upp om det blir för varmt om du tex går innomhus och babyn fortfarande sover,eller om du ska någonstans och babyn sover från början.
Overaller med övervik på händer och fötter är bra då det blir varmare och när barnet börjar växa ikapp overallen,kan du alltid komplettera med tosser/vantar.
Lycka till mvh Therese.