• Anonym

    Sneda tänder- panik!

    Jag ska antagligen satsa på tandställningen Invisalign. Det är en osynlig tandställning som man fäster bakom tänderna och som man tar ut när man äter. Tror man har den i ca ett år dessutom så det är inte lika lång tid som annan tandsällning.

    Nackdelen är priset. Det kan gå på 55 000 kronor.
    Min fråga är därför om någon vet om man kan delbetala hos Folktandvården? (de hade invisalign) Eller måste man betala hela summan på en gång? Försökte leta svar på nätet, men hittade ingenting.
    FK tror jag inte jag får hjälp av då jag bara mår psykiskt dåligt av tänderna, inte fysiskt.

    Räls är uteslutet. Visst får man en fin belöning, men jag tänker inte kasta bort två år med att må ännu sämre. Tyvärr har jag hellre sneda tänder än räls, men nu finns det ju tack och lov alternativ.

    Har iaf kontaktat tandläkaren i stan som använder sig av invisalign och de skulle återkomma med svar så jag vill inte skriva och tjata på dem angående betalning. Jag kommer ändå fråga det sedan, men tänkte om någon här ändå visste hur det går till med betalning.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Sneda tänder- panik!
  • Anonym (O)

    Hej! Jag har haft sneda framtänder sedan jag var liten och har många gånger funderat på att skaffa sån tandställning på insidan. Tråkigt om den inte är lika effektiv dock med tanke på hur dyrt det är. Har funderat på skalfasader också. Problemet är att jag är så jävla tandläkarrädd så jag vet inte hur jag ska klara det. Är iaf jävligt trött på att ha sneda tänder och ångar som fan att jag inte hade tandställning som barn när det var gratis. Ärligt talat kan jag även känna mig lite småsur på mina föräldrar som inte tvingade mig att ha det utan lät mig bestämma det själv när jag var 10 år.

  • Kan inte bli bättre än såhär

    Anonym (O) skrev 2009-10-01 20:07:24 följande:


    Hej! Jag har haft sneda framtänder sedan jag var liten och har många gånger funderat på att skaffa sån tandställning på insidan. Tråkigt om den inte är lika effektiv dock med tanke på hur dyrt det är. Har funderat på skalfasader också. Problemet är att jag är så jävla tandläkarrädd så jag vet inte hur jag ska klara det. Är iaf jävligt trött på att ha sneda tänder och ångar som fan att jag inte hade tandställning som barn när det var gratis. Ärligt talat kan jag även känna mig lite småsur på mina föräldrar som inte tvingade mig att ha det utan lät mig bestämma det själv när jag var 10 år.
    Varför är du rädd? Tex fasader innebär ju inget obehag alls.
  • Anonym

    Anonym (O) skrev 2009-10-01 20:07:24 följande:


    Hej! Jag har haft sneda framtänder sedan jag var liten och har många gånger funderat på att skaffa sån tandställning på insidan. Tråkigt om den inte är lika effektiv dock med tanke på hur dyrt det är. Har funderat på skalfasader också. Problemet är att jag är så jävla tandläkarrädd så jag vet inte hur jag ska klara det. Är iaf jävligt trött på att ha sneda tänder och ångar som fan att jag inte hade tandställning som barn när det var gratis. Ärligt talat kan jag även känna mig lite småsur på mina föräldrar som inte tvingade mig att ha det utan lät mig bestämma det själv när jag var 10 år.
    Ja, jag vet inte, har hört lite olika bud. Mest har jag har hört att just invisalign ska vara bra och ta mindre tid i alla fall.
    Försök få tag i en tandläkare som arbetar med tandvårdsrädda patieneter. Mamma gick till en sådan och fick stor hjälp. Det ska inte behöva hindra dig att få de tänder du vill ha.
    Fast det är lätt för mig att säga, är livrädd för att dra ut visdomständerna! Försöker väl peppa oss båda
    Du kanske hade en riktigt stark vilja när du var tio och dina föräldrar ville nog bara väl och inte tvinga dig till något du inte ville.
    Jag vet dock hur surt det kan kännas. Hihi, kan inte vara lätt att vara föräldrar och göra allt rätt.
  • Anonym (...)

    Om ni inte hittar någon tandläkare så be om en barntandläkare. Det har jag och har haft det de senaste åren. Hon är verkligen helt underbar

  • Anonym (O)
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-10-01 20:40:43 följande:
    Anonym (O) skrev 2009-10-01 20:07:24 följande: Varför är du rädd? Tex fasader innebär ju inget obehag alls.
    Är det inte?? Det låter ju jättebra, jag trodde de var tvugna att slipa bort emaljen och det gör ju svinont när de borrar och kommer igenom emaljen...

    TS: tack för pepp!! Jag går redan hos en sån tandläkare, problemet är ju att gör det ont så gör det det ändå. Försöker också tänka så med föräldrarna men ibland blir jag sur ändå!
  • Anonym (tandläkare)

    Hej,

    såg att du fått tips om skalfasader och det är ofta ett billigare och snabbare alternativ än tandställning. Det är långt ifrån alla som kan ha den "osynliga tråden på baksidan" .Beror lite på hur tänderna står.
    Att det skulle rätta till sig när du tar ut visdomstänerna är väldigt ovanligt tyvärr .

    En hel del vård måste förhandsprövas för att patietenten ska få ut tandvårdstödet och rent estetisk tandvård får man oftast inte beviljat stöd för så skalfasader får patienten ofta betala helt själv.Liksom tandställning.

  • Anonym (tandläkare)

    Glömde svara någon som skrev att hela 25% av alla barn får tandställning betalt för skattepengar.Det har blivit ENORMT svårt att få en sådan behandlig godkänd,rena estetiska behandlingar gk inte alls längre, utan föräldrar tvingas betala själva (om de kan ,det har verkligen blivit en klassfråga då det är så himla dyrt)

    T o m rena bettfel betalas inte längre

  • Anonym

    Att betala 55.000 kr för en tandställning låter som ohyggligt mkt pengar tycker jag. Särskilt då jag själv som har tandställning har betalat 13.000 kr. Men eftersom du ska ha ngn speciell tandställning kanske det är mkt dyrare. Det vet jag inte. Själv så har jag vanlig "räls" och går inte till vanliga folktandvården utan till otodontin, (en tandläkare som är expert på tandställningar och tandreglering). Det kändes kanske inte så kul i början, men så upptäckte jag att inte ngn annan bryr sig utseendemässigt över det el ens kommenterar det. Kanske också för jag valt keramiska plattor som knappt inte syns. Jag ska ha min räls i ca 1 år och snart är det dags att ta bort den och jag ångrar mig inte en sekund, det är så kort tid av ens liv och sen vågar jag skratta och visa min raka, fina tänder.

  • Anonym (också tandläkare)

    Anonym (tandläkare) skrev 2009-10-02 11:24:37 följande:


    Glömde svara någon som skrev att hela 25% av alla barn får tandställning betalt för skattepengar.Det har blivit ENORMT svårt att få en sådan behandlig godkänd,rena estetiska behandlingar gk inte alls längre, utan föräldrar tvingas betala själva (om de kan ,det har verkligen blivit en klassfråga då det är så himla dyrt)T o m rena bettfel betalas inte längre
    Jo, jag jobbar som tandläkare i Sthlm och har får var fjärde barn tandreglering. Det finns ju rätt tydligt regler att går efter och alla de som bedöms ha obj. behandlingsbehov 3 el 4 enl. Soc.styrelsen, erbjuds tandregleringscheck. Och, som du säkert vet, finns ju de "viktiga" bettfelen i kategori 3 el 4. Och visst godkänns vissa estetiska behandlingar. "vampyrtänder" och inverterade 2or får väl räknar till den gruppen?
    Nu kan jag ju dock bara tala för hur det är i Sthlm och är medveten att det skiljer sig enormt, åt båda hållen, ute i landet. Känns lite trist att det beror på vart man bor men så är det.
  • Anonym (Invisalign)

    Jag ska om några veckor börja med Invisalign under 1 år. Har lite trångt i munnen och lite sneda tänder. Måste göra det för att kunna åtgärda mina erosionsskador sedan. Så för mig är det inte ett skönhetsingrepp utan måste åtgärdas.  
    Trots det så måste jag bekosta det själv, FK stod bara för 6000kr under själva undersökningen/utprovningen och jag fick betala 52.000kr själv. De erbjuder alla en avbetalningsplan men då gäller det att du kan ta lån. 
    Det löste sig men tycker det är sjukt att inte FK hjälper till! 

  • SmulanFnulan
    Anonym (Invisalign) skrev 2024-01-23 09:31:12 följande:

    Jag ska om några veckor börja med Invisalign under 1 år. Har lite trångt i munnen och lite sneda tänder. Måste göra det för att kunna åtgärda mina erosionsskador sedan. Så för mig är det inte ett skönhetsingrepp utan måste åtgärdas.  
    Trots det så måste jag bekosta det själv, FK stod bara för 6000kr under själva undersökningen/utprovningen och jag fick betala 52.000kr själv. De erbjuder alla en avbetalningsplan men då gäller det att du kan ta lån. 
    Det löste sig men tycker det är sjukt att inte FK hjälper till! 


    Hade du valt vanlig tandställning så hade du behövt betala hälften av 52k. Om det hade varit så viktigt för din munhälsa så hade du struntat i om tandställningen är ful eller inte.
  • Anonym (M)
    Yllop skrev 2024-01-23 11:36:55 följande:

    Detta är en femton år gammal tråd. Undrar om ts tänder fortfarande är sneda?


    De är raka men lånet avbetalas kanske fortfarande
Svar på tråden Sneda tänder- panik!