• mamman2008

Vi mammor som enligt många här på fl är de dåliga mammorna som........

-Inte tar upp sina barn på 2 sekunder för att barnet skriker, piper, gnäller mm.
    -Som vill ha ensamtid, kunna gå på toa ifred, vill att barnet ska bli självständigt mm.
    -Som inte vill bära barnet 24 timmar om dygnet.
    -Som vill att livet fortsätter och ej behöver rasa i spillror för att ett barn anländer.
    -Som vill leva på vanlig husmanskost och därmed LAGA den, vilket innebär att våra barn får finna sig i att vara i en babysitter eller filt på golvet istället för i famnen.

Ja denna tråden riktar sig åt oss som lätt blir utanför i andra trådar för att vi har annorlunda syn på barn och barnuppfostran än andra.
    Bara för att vi vill ha ett eget liv och lära våra barn regler och gränser från början.

Här kan vi vara ett med varandra och diskutera vad vi känner och tycker UTAN att bli påhoppade och kränkta för VÅRAN syn på det hela...

Joina gärna om du känner igen dig.... annars kan du bara klicka dig härifrån!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 15:41
    Men tyvärr blir vi påhoppade av en del ändå och det är synd men vi får väl helt enkelt ignorera det och prata vidare som om inget hade hänt!

• Svar på tråden Vi mammor som enligt många här på fl är de dåliga mammorna som........
  • Pemmel
    MalinEddie skrev 2009-10-21 21:54:32 följande:
    Det är väl ganska bra om de andra "dåliga" mammorna vet vad du och TS står för egentligen?
    Kan bara tala för mig själv. Men jag skiter i alla fall fullkomligt i ts och andras eventuella positiva åsikter om aga. Det är inte vad som diskuteras i den här tråden.
  • MalinEddie
    Pemmel skrev 2009-10-21 22:10:46 följande:
    Kan bara tala för mig själv. Men jag skiter i alla fall fullkomligt i ts och andras eventuella positiva åsikter om aga. Det är inte vad som diskuteras i den här tråden.
    Ok, ha det så roligt med en TS som förespråkar aga{#lang_emotions_smile}Jag lämar er ifred! Ni andra är förövrigt inga dåliga mammor!
  • Pemmel
    MalinEddie skrev 2009-10-21 22:12:34 följande:
    Ok, ha det så roligt med en TS som förespråkar agaJag lämar er ifred! Ni andra är förövrigt inga dåliga mammor!
    Jag ogillar starkt skvaller. Tror ts mer än väl kan tala för sig själv om det skulle bli relevant.
  • majess
    MalinEddie skrev 2009-10-21 22:12:34 följande:
    Ok, ha det så roligt med en TS som förespråkar agaJag lämar er ifred! Ni andra är förövrigt inga dåliga mammor!
    tack lämna oss ifred!!
  • BlommyNess12
    guldrosen1 skrev 2009-10-18 21:03:24 följande:
    Hej hoppar gärna in här, jag tycker det är skönt att få komma iväg två kvällar i veckan och träna, har faktiskt inte dåligt samvete för det. Min guldklimp är 6 månader.Trivs väldigt bra med att vara hemma och får en del gjort här hemma samtidigt som jag tar hand om Gustav, å han är hur nöj osm helst även att jag inte bär omkring på honom!
    Hej, hoppar också in, och måste bara säga att jag tränar 4 kvällar i veckan och har inte ett dugg dåligt samvete heller
    Min klimp är ett år nu imorgon, och har sista inskolningsdagen på dagis imorgon också. Så hela veckan har jag varit hemma och tillgänglig för hämtning ifall han blir för ledsen( läs legat hemma och latat mig ) medan han varit på dagis

Kram på er!
  • åra

Har nån av er blivit censurerad av moderator för liknande påhopp som ovan?

• Fillilliam

Åh vad befriande med en tråd där inte alla är perfekta Stepford-mammor!

Vågar man alltså rent av erkänna här att man ibland lackar ur och tappar tålamodet med älsklingen? Att alla dagar inte är en dans på rosor? Att man ibland tar sitt barn i armen för att få det att lyssna? Att man inte ammade mer än två månader och t o m gav ersättning redan från början? Men att man TROTS detta anser sig vara good-enough och faktiskt älskar sina barn över allt annat på hela jorden !

• MalinEddie
    åra skrev 2009-10-22 11:36:30 följande:
    Har nån av er blivit censurerad av moderator för liknande påhopp som ovan?
    Jag har anmält mina egna inlägg så ja de kommer nog tas bort. Det var onödigt av mig att gå så hårt på och jag ångrar mig delvis. Aga hör till en annan tråd och jag borde inte ha fört den diskussionen hit.
  • åra

Ursäkta?!
    Anmäler du dina EGNA inlägg? Varför inte be om ursäkt i tråden i stället om du känner att det var för hårt? Jag menar inte att vara ironisk eller mästrande, bara helt öppet undrande.
    Har moderator gått in nån gång, då?

• MalinEddie
    åra skrev 2009-10-22 12:14:57 följande:
    Ursäkta?! Anmäler du dina EGNA inlägg? Varför inte be om ursäkt i tråden i stället om du känner att det var för hårt? Jag menar inte att vara ironisk eller mästrande, bara helt öppet undrande. Har moderator gått in nån gång, då?
    Jag vill ju att det tas bort. Det känns bra för mig att göra så. Jag är inte ensam om att anmäla mitt eget inlägg efter att ha ångrat mig.
  • åra

ok.
    så är det kanske.
    tänka efter före, kanske? (gör jag ju själv aldrig, så...)

• EnHusMus

Hm... Är väl en utav de "dåliga" mammorna då. Hihi!

• Queckla
    Fillilliam skrev 2009-10-22 11:50:51 följande:
    ...
    Vågar man alltså rent av erkänna här att man ibland lackar ur och tappar tålamodet med älsklingen? Att alla dagar inte är en dans på rosor? Att man ibland tar sitt barn i armen för att få det att lyssna? Att man inte ammade mer än två månader och t o m gav ersättning redan från början? Men att man TROTS detta anser sig vara good-enough och faktiskt älskar sina barn över allt annat på hela jorden !
    Klart att man vågar! Tror det var precis det som var idén med tråden.
    Alla dagar är inte rosaskimrande. Alla barn är just barn, och som i alla relationer så måste man få ha sämre dagar. Ibland är det sömnbrist som gör att tålamodet tryter, ibland är det så allvarliga saker det handlar om att man faktiskt måste ta till en allvarligare ton än gullegull...

Att du ammade i 2 månader och sedan gav ersättning, Good for you! Du var en så god mor att du insåg att barnet behövde mer mat än du kunde ge via bysten. Du lät inte ditt barn svälta bara för att du inte själv kunde försörja med mjölk.

Jag har haft dåligt samvete för tusen olika saker jag gjort. Och tyckt att jag varit en dålig mamma. Men när jag tänker efter, så grundar sig mina handlingar alltid på det bästa för barnet, inte att blanda ihop med barnets vilja.
    Om barnet står och skriker medan jag byter blöja på barn nr 2. Jag ser att det inte är en akut olycka som skett. Ja då får faktiskt barnet vänta till jag är klar med blöjbytet innan jag tar upp och tröstar det. Likaså om jag (hua gör mammor sådant) skulle vara på toa själv. Jag gör faktiskt klart mina behov, OCH tvättar händerna innan jag går ut och tröstar min bäbis eller mitt barn. Vissa säger det är ohyggligt att jag låter barnet skrika, jag menar på att det vore ohälsosamt att vänta med toabesöket tills maken är hemma och ohygieniskt att inte ta tiden att tvätta händerna...

Jag får påhopp för att mina barn använder tumme respektive napp. Argumenten är oftast de samma till varför det ena är bättre än det andra. Och jag får höra dem till leda tills påhoppare ser det andra barnet. Då blir de tysta, för jag har ju uppenbarligen tyckt mer om _det_ barnet när jag lyckats ge den "rätt" tröstesak. Sekunder senare får jag höra att inget är bra, för det enda "rätta" är egentligen mammas bröst och famn. Och faktum kvarstår, jag har erbjudit dem möjligheten att suga på resp grej, det är mitt fel och jag är dum som låter dem fortsätta.
    Min tanke är dels att jag och pappa inte alltid finns till hands ( jistanes jag är ju dålig bara där, inte finnas till hands jämt) och att då kan det vara bra med ett tryggt substitut, dels att so what om de suger på något vid tröst och insomning... Det är få tonåringar som springer runt med nappen på gymnasiet. Faktiskt få skolbarn över huvudet taget.

men sådan är jag... ;)
  • Fillilliam
    Queckla skrev 2009-10-22 13:08:51 följande:
    Jag får påhopp för att mina barn använder tumme respektive napp. Argumenten är oftast de samma till varför det ena är bättre än det andra. Och jag får höra dem till leda tills påhoppare ser det andra barnet. Då blir de tysta, för jag har ju uppenbarligen tyckt mer om _det_ barnet när jag lyckats ge den "rätt" tröstesak. Sekunder senare får jag höra att inget är bra, för det enda "rätta" är egentligen mammas bröst och famn. Och faktum kvarstår, jag har erbjudit dem möjligheten att suga på resp grej, det är mitt fel och jag är dum som låter dem fortsätta.Min tanke är dels att jag och pappa inte alltid finns till hands ( jistanes jag är ju dålig bara där, inte finnas till hands jämt) och att då kan det vara bra med ett tryggt substitut, dels att so what om de suger på något vid tröst och insomning... Det är få tonåringar som springer runt med nappen på gymnasiet. Faktiskt få skolbarn över huvudet taget.men sådan är jag... ;)
    Och små barn har ju ett enormt sugbehov! Och nej, jag sliter inte fram bröstet var som helst, när som helst bara för att mitt barn är ledset. Ibland kräver situationen att man måste fortsätta med det man höll på med och om barnet då blir nöjt med sin napp så jättebra! Vi lever ju i en tid där vi inte bara förväntas vara hemma och ta hand om barn 24 timmar om dygnet (tack och lov!), så då är det bara att anpassa livet till det så bra det går.
  • Rockenrola

hoppas in här lite...
    är en mamma till en tös på 7 månader o ja jag tycker de e jobbigt ibland!!!
    hon vägrar sova på kvällen o ja blir så less ibland så då får hon skrika lite för ja orkar inte efter 1timmes tröstande o sövande....
    då går ja undan...
    hon blir så arg o lessen när ja inte syns till... men är ja i samma rum är hon oftast jätte glad o mysig...

även om hon är i pappas famn så måste ja befinna mig inom synhåll annars blir de vrål bara.

o ja hon får ligga på filt elle sitta i matstolen medans ja i lugn o ro lagar mat (försöker laga mat i lugn o ro)

se inget fel i de...

jag tog mig tom ledigt från familjen och åkte bort 1,5 dygn då fick pappa ta allt... (har 2 bonusbarn me)

• majess
    Fillilliam skrev 2009-10-22 13:18:44 följande:
    Och små barn har ju ett enormt sugbehov! Och nej, jag sliter inte fram bröstet var som helst, när som helst bara för att mitt barn är ledset. Ibland kräver situationen att man måste fortsätta med det man höll på med och om barnet då blir nöjt med sin napp så jättebra! Vi lever ju i en tid där vi inte bara förväntas vara hemma och ta hand om barn 24 timmar om dygnet (tack och lov!), så då är det bara att anpassa livet till det så bra det går.
    helt rätt..samma här.jag har oxå gett napp från bb tiden,just för att jag vet att ett barn har sugbehov och därför behöver man inte ha patten hängandes utanför som en fastsatt snutte för barnet att suga på i tid o otid,inte när det igentligen inte spelar bebisen ngn roll,napp el tutte när det bara är sugbehovet som gäller.
  • Mariohn
    majess skrev 2009-10-21 22:14:46 följande:
    tack lämna oss ifred!!
    får hon en örfil annars?
  • majess
    Mariohn skrev 2009-10-22 16:38:15 följande:
    får hon en örfil annars?
    jepp;)
  • majess
    Mariohn skrev 2009-10-22 16:38:15 följande:
    får hon en örfil annars?
    och en dask på handen för otrevligt uppförande HA HA HA
  • MalinEddie
    åra skrev 2009-10-22 12:36:18 följande:
    ok. så är det kanske. tänka efter före, kanske? (gör jag ju själv aldrig, så...)
    Det borde jag men har lite svårt för föräldrar som anser att aga är ok. Jag borde dock ha diskuterat det i agatråden och inte här.
Svar på tråden Vi mammor som enligt många här på fl är de dåliga mammorna som........