• Liljekonvaljblomman

    När är det ok att ringa till folk på morgonen och kvällen???

    När är det ok att ringa till folk på morgonen och kvällen?

    Jag tycker inte att man ska ringa före klockan 9 på morgonen och inte efter 21 på kvällen. (sen beror det ju lite vem det är till och om det är något viktigt eller bara allmänt slöprat...)

    Idag ringde en bekant som jag inte känner jätte väl för att prata vid halv åtta på morgonen. Hon vet att jag jobbar kvällar och oftast är ledig på dagen och kanske vill sova ut då...

    Vad tycker ni andra?

  • Svar på tråden När är det ok att ringa till folk på morgonen och kvällen???
  • Runguska

    Det beror på vad det gäller, men 08/21 känns som en bra tumregel här hemma. Till andra ringer jag dock inte efter 20 eller innan 09 om jag inte vet att det är okej. Är det viktigt så får man ringa när man vill, jag drar aldrig ur telefonen eller liknande. Gällande sonens sömn så vaknade han inte ens av brandlarmet (något som kanske inte ska ses som så positivt iof.) så det är inget vi oroar oss för. Gillar dock själv att vara "vaken" då jag svarar.

  • Kinya

    Min mamma brukar skicka sms med texten "Ring när du vaknar" eller "Jag ska ut en runda med hunden om en halvtimme, vill du följa med?" på tidiga morgonar om hon vill mig något, t.ex. fråga om jag vill med ut och gå en morgonpromenad. Det tycker jag funkar bra.

  • BlommyNess12

    Folk ringer mig runt åtta tidigast, mamma kan ringa redan vid 7, men alla vet ju att jag har en ettåring som vaknar klockan sex, så jag är ju uppe.

    Jag ringer folk efter kl 09.30, och ringer inte efter klockan 21-21.30

  • Koloraturell

    Barnfamiljer eller gamla människor: Efter halv tio på morgonen, inte efter halv nio på kvällen.

    Övriga: Inte före elva, inte efter halv tio.

  • Bling1975

    Det beror ju på till vem man ringer och vilken dag det är. Hem till mig kan man på vardagar ringa mellan 8.30-24.00 och på helger 11.00-01.00 för då är vi (nästan) alltid vakna.

    Till barnfamiljer och gamlingar ringer jag sällan efter 21, men man kan ringa dem redan vid 9 tom på helgen. Skulle inte ringa senare än 22.00 till någon om jag inte visste att de var nattugglor som mig.

  • wholelottarosie

    Jag blir skogstokig om någon ringer innan 10 på morgonen (om man nu inte har bestämt att höras innan 10) samt efter 19:00 på kvällen. Jag vill vara ifred. Skicka ett sms istället så svarar jag när jag känner för det, om jag känner för det, så slipper man höra den eviga telefonsignalen. Usch. Folk vet dessutom att dottern sover vid 20:00 och ändå ska de ringa på hemtelefonen så att det ekar i hela lägenheten, ring för fan på mobilen som man iaf kan ha på ljudlös.

  • Skogsflickan

    jag ringer aldrig (om inte till min mamma som vaknar före tuppen) innan 11 vardag som helg och aldrig efter 21...Men däremot har försäljare ringt mig klockan 7.45 på vardagar/helg och 23 på söndagkvällar...men såna läser jag lusen av..

  • HSL7510

    När det gället telefon vett och etikett, så har jag som utbildat t.ex kurser för telefonsäljare för länge sedan samt privat lärt mig hemmavid, min mor vara utbildat telefonist.
    09.00-21.00 är det som som alltid gällt, detta är dock baserat på telefon innan mobiliernas tid. Jag vet att vettietikettdoktorn´utbildar i ämnet och säger 08-21.00.
    En del säger att om man känner personen går det bra att ringa hem fram till 22.00. Då mobilerna gjort mer inträde än kvarvarande av hemmatelefon så har det ändrats lite. så jag har kollat upp lite. God sed är kvar med 9-21.00. men också vem vill du vara och hur vill du uppfattas.. Vissa branscher såsom hantverkare har sinsemellan att det är helt okay 08.00 framåt och tycker att arbetstids telefonsamtal känns på gränsen efter 16.30 , då de är på väg hem. Personligen ringer jag aldrig före 10 och aldrig efter 17.00 vid affärssammanhang, dock prövat 17-30 men blir sällan ngt bra. Folk är upptagna hämta på dagis, tunnelbanan mm. Detta med helt enkelt tanke - vem vill du vara (image) men framför allt vad vill du få ut av samtalet ? En del ftg öppnar ju 08.00 men att ringa ngn privat eller eller numera på mobilen gör man 9-21. 

  • HSL7510
    AngelOfHarlem skrev 2009-09-29 20:45:21 följande:

    Ja, här i allafall... Andra kanske tittar tillsammans med sina barn, men då skulle jag bli knäpp på bara några dagar...Tecken skrev 2009-09-29 20:41:58 följande:


    Jaha, är det så det fungerar?
    Jag svarar aldrig i telefonen då jag ÄR med barnen i veckorna, den tiden behövs för kontakt och att barnen ska bli sedda och förstådda. Lugna harmoniska individer t.ex. som inte sedan bara sitter med mobilen själva, och blir lidandes av nomofobi. I dagens samhälle än viktigare om man inte vill fucka upp dom och sedan gå till BUP. Anknytning och för den som inte vet läs om anknytningsteorin.
  • HSL7510
    snillis skrev 2009-09-29 20:50:59 följande:

    10/22 är en bra regel tycker jag.


    Jamenvisst . De flesta vet det, i iaf i socialgrupp 1 och 2. Om man nu får tillägga det då allt numera är socioekonomiskt 
  • Lönnsirap

    Numera har ju folk inte hemtelefon riktigt i samma utsträckning, så telefon-etikett har ju ändrats.
    Numera finns det ju grupper där folk förväntar sig ett SMS, snarare än ett samtal. 

    Man bör vara medveten om att 9 faktiskt är tidigt för många. Jag väntar ofta till 9:30 för att inte störa. Och själv ringer jag oftast inte efter 19:30 till folk som har barn....

    Hemtelefoner går ju inte att "stänga av" på samma sätt som mobil, så jag använder dem oftast inte tider då jag tror jag stör. 

Svar på tråden När är det ok att ringa till folk på morgonen och kvällen???