• krabbanoss

Vi föräldrar som enligt många här...

...är de "perfekta" föräldrarna!
    Detta är tråden för oss!

Detta är tråden för oss...

...som förstår att barn ÄR barn, som förstår att barn MÅSTE få vara barn, och som förväntar oss precis det man kan förvänta sig av barn!

...som förstår att man ALDRIG slår ett barn, oavsett vad man väljer att kalla sin handling ( dask, lavett osv )!

...som då också förstår att det finns andra sätt att uppfostra sitt barn på än just att slå!

...som givetvis då också fattar att barn som slipper aga ändå kommer växa upp med regler och gränssättning! Dvs de kommer inte bli ouppfostrade barn, bara för att de inte blir slagna!

...som fattar att det inte finns ngt barn som förtjänar ett "kokstryk"!

...som FÖRSTÅR att när barnet är missnöjt gör man inget som helst fel i att vara lyhörd för sitt barn, plocka upp det i famnen, trösta osv!

...som fattar att de barnen som blir bekräftade ( daltade med, om ni så vill ) kommer växa upp till friska starka individer!

...som givetvis fattar att lungträning INTE utförs genom att låta barnet skrika!

...som förstår att man som förälder givetvis måste få hinna med sig själv, skita, duscha osv...MEN som då också fattar att en del saker går att planera in i sin vardag!

...som i samma veva FATTAR att man inte låter sitt barn ligga och gnöla, grina osv...bara för sakens skull!!

...som FATTAR att ens liv som förälder kommer att skilja sig från sitt tidigare liv som icke-förälder, hur gärna man än vill påstå motsatsen är detta ett faktum!!

...Som förstår att även vi "perfekta" föräldrar går ut på krogen, har barnvakt, njuter av livet osv...MEN vi gör det inte till ett motsatsförhållande!!

...som FÖRSTÅR att barnet måste få ta plats i ens liv...som FÖRSTÅR att det är en del av barnets lärande inför vuxenlivet att få delta, få vara med, få höras, få synas!!

...Men som, återigen, FATTAR att dessa barn INTE saknar gränssättning, regler osv!!

...som förstår att det är jävligt sunt att TALA med sitt barn, inte bara till!!

...som förstår att barn inte ska lyda ( Lydnad kräver vi av hundar)!!

...som då FATTAR att bara för att man inte kräver lydnad, så kräver vi respekt mot andra, att regler som finns ska följas...osv!

...som fattar att de vänner man har som förälder, som INTE klarar av att barnet är med, gör man nog bäst i att inte träffa så ofta...ens eget barn kommer FÖRST!!

...som fattar att barn måste få utmana världen, och att denna värld även innefattar dig som förälder...och att barn gör detta på sitt vis, och kommer reagera på sitt sätt, just för att de är BARN!!

...som verkligen FÖRSTÅR skillnaden mellan en vuxens förmåga och ett barns förmåga!!

Slutligen...tråden för oss som inte argumenterar med " ja, men ni är ju så jävla perfekta så..."

• Svar på tråden Vi föräldrar som enligt många här...
  • Kya
    lindberg78 skrev 2009-10-05 12:18:07 följande:
    Ja det var jag det!! Tack så mycket
    du har en bra filosofi vad gäller egentid..
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • lindberg78
    Kya skrev 2009-10-05 12:20:57 följande:
    du har en bra filosofi vad gäller egentid..
    Ja om man nu förstår vad jag skriver haha.... Men det funkar för oss iaf

Nu ska jag iväg och hämta barn....

Ha det så länge
  • Plutteli

Ahh, efter en gnällig morgon då dotterns vaknade tidigare än hon egentligen ville så somnade hon tillsist vid tio och vi gonade i sängen till nu! Underbart! Spec. som hon vaknade med ett leende och gav mig en eskimåpuss

• lindberg78
    Plutteli skrev 2009-10-05 12:36:13 följande:
    Ahh, efter en gnällig morgon då dotterns vaknade tidigare än hon egentligen ville så somnade hon tillsist vid tio och vi gonade i sängen till nu! Underbart! Spec. som hon vaknade med ett leende och gav mig en eskimåpuss
    Härligt! Jag önskar att jag var lite tröttare på morgonen ibland... Så mysigt att gosa barn men mamma vaknar ju alltid med tuppen :-S haha
  • Plutteli
    Kya skrev 2009-10-05 10:32:05 följande:
    nu är ju Filip bara ett år, så han äter välling till frukost. vi kryper upp i fåtöljen och så äter han sin välling, oftast med tvn på.
    Ungefär samma här, vi gonar i soffan och hon får sin välling, sen gör vi samma på kvällen för nedvarvning och det funkar kanon! :)
  • Plutteli
    lindberg78 skrev 2009-10-05 14:17:26 följande:
    Härligt! Jag önskar att jag var lite tröttare på morgonen ibland... Så mysigt att gosa barn men mamma vaknar ju alltid med tuppen :-S haha
    Haha, tja, efter en natt då jag vaknar ca var annan timme för amning så blir man rätt seg ändå...iof är jag en sån som behöver typ 10 timmar sömn om dagen men men, jag har börjat bli van att klara mig med mindre

Nu har vi varit på babysång iaf och Saria trivdes som vanligt, mumsade på fruktmos och en bit bulle efteråt innan vi gick hem!

När sambon kommer hem sedan ska vi äta middag å sen ska liten i säng och jag ska ta ett bad innan det blir dags att rita porträtt!
  • MalinEddie
    lindberg78 skrev 2009-10-05 12:18:07 följande:
    Ja det var jag det!! Tack så mycket
    Vad är din syn på egentid? Har ej läst din tråd.
  • lövet2
    CloudBerry the 1st skrev 2009-10-05 10:16:55 följande:
    Hur äter era ungar frukost? Vi har ingen frukostkultur alls a la frukost vid matbordet. De får liggga i soffan bredvid varann under ett täcke och äta mackor framför barnprogram.
    Vardagar:
    Jag äter frukost vid 0630 - vid datorn!
    10-åringen äter vid köksbordet vid 0700.
    5-åringen dricker lite Proviva med sugrör framför TV:n när hon vaknat, och framåt 0800 masar hon sig in i köket för frukost.
    14-åringen äter i köket 0730.
    Mina två arbetslösa stora barn äter vid 9-tiden.

Helg:
    Jag och 10-åringen äter vid 0700.
    5-åringen äter med sin pappa vid 0800.
    Sedan dyker de större barnen upp i tur och ordning, och den sista kommer framåt lunch.
    Sell it!
  • MalinEddie
    Plutteli skrev 2009-10-05 14:44:38 följande:
    Haha, tja, efter en natt då jag vaknar ca var annan timme för amning så blir man rätt seg ändå...iof är jag en sån som behöver typ 10 timmar sömn om dagen men men, jag har börjat bli van att klara mig med mindre Nu har vi varit på babysång iaf och Saria trivdes som vanligt, mumsade på fruktmos och en bit bulle efteråt innan vi gick hem! När sambon kommer hem sedan ska vi äta middag å sen ska liten i säng och jag ska ta ett bad innan det blir dags att rita porträtt!
    Nu har mina somnat och jag tänkte också ta ett varmt långt bad. En av fördelarna med hösten är ju att det är så härligt att bada igen, speciellt när sambon joinar{#lang_emotions_smile}
  • Kya
    MalinEddie skrev 2009-10-05 18:27:06 följande:
    Nu har mina somnat och jag tänkte också ta ett varmt långt bad. En av fördelarna med hösten är ju att det är så härligt att bada igen, speciellt när sambon joinar
    åh vad mysigt det lät! min sambo jobbar. han har helvetespass den här veckan, far till jobbet klockan åtta på morgonen, kommer hem vid tre, åker igen vid fyra och jobbar till halv tio, så han kommer hem vid tio... så han är hemma 2 timmar varje dag. det är oerhört tungt, min foglossning blir så jobbig på kvällarna när jag har varit igång med Filip en hel dag.

jag ska försöka få isäng honom redan vid åtta så jag får lite återhämtning...
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • MalinEddie
    Kya skrev 2009-10-05 18:43:48 följande:
    åh vad mysigt det lät! min sambo jobbar. han har helvetespass den här veckan, far till jobbet klockan åtta på morgonen, kommer hem vid tre, åker igen vid fyra och jobbar till halv tio, så han kommer hem vid tio... så han är hemma 2 timmar varje dag. det är oerhört tungt, min foglossning blir så jobbig på kvällarna när jag har varit igång med Filip en hel dag. jag ska försöka få isäng honom redan vid åtta så jag får lite återhämtning...
    Det låter tufft med foglossning och allt{#lang_emotions_frown} Jobbar din sambo mindre andra veckor då?
  • lindberg78
    MalinEddie skrev 2009-10-06 10:33:05 följande:
    Ska läsa tråden när jag hinner! Den var ju rätt lång, du verkar ha väckt reaktioner
    japp tyvärr kanske jag varit lite otydlig till och från så mer än hälften av inläggen handlar om vad dom tycker om mitt sätt att debattera på......en sann självmordstråd haha
  • lindberg78
    Kya skrev 2009-10-05 18:43:48 följande:
    åh vad mysigt det lät! min sambo jobbar. han har helvetespass den här veckan, far till jobbet klockan åtta på morgonen, kommer hem vid tre, åker igen vid fyra och jobbar till halv tio, så han kommer hem vid tio... så han är hemma 2 timmar varje dag. det är oerhört tungt, min foglossning blir så jobbig på kvällarna när jag har varit igång med Filip en hel dag.jag ska försöka få isäng honom redan vid åtta så jag får lite återhämtning...
    Jag vet hur du känner dig min man jobbar såna tider fast han kom inte hem mitt på dagen.....jag hade en helvetisk foglossning med sista tösen....
    varje vecka mån-tor förutom just nu när han e pappaledig tor-sön gött att kunna pussa på honom lite oftare

ska iofs tillägga att min näst yngsta är fem, så det underlättade lite
  • Kya
    MalinEddie skrev 2009-10-06 10:32:09 följande:
    Det låter tufft med foglossning och allt Jobbar din sambo mindre andra veckor då?
    jo, som tur är så gör han det. vanligtvis jobbar han inte delade pass, utan ett långt pass istället, och det är ju så mkt lättare för då får jag avlastning på kvällen, när mina höfter är slut och gör ont. det är egentligen då jag skulle behöva hjälpen, på dagarna när man är utvilad så går det ju bra.
    det är bara vissa turer nu i oktober som det är delade pass, om jag förstod det rätt. jag får stå ut helt enkelt.
    lindberg78 skrev 2009-10-06 11:20:59 följande:
    Jag vet hur du känner dig min man jobbar såna tider fast han kom inte hem mitt på dagen.....jag hade en helvetisk foglossning med sista tösen....varje vecka mån-tor förutom just nu när han e pappaledig tor-sön gött att kunna pussa på honom lite oftare ska iofs tillägga att min näst yngsta är fem, så det underlättade lite
    Vad skönt att få lite sympati. man kan lätt börja tycka lite synd om sig själv i det här läget, jag hade aldrig foglossning förra graviditeten så det här är något nytt. synd bara att jag inte kan bära runt på filip så mkt längre, det gör alldeles för ont att bära runt honom på höften. som tur är så går han själv, det kunde ju vara värre.
  • Anarcha

Gillar TS!

Ny dag nya möjligheter.
Svar på tråden Vi föräldrar som enligt många här...