Lejån skrev 2009-10-04 18:38:29 följande:
För det första, uppsök läkare för undersökning så att ni kan få veta om det är förkylningsastma det är frågan om... Vi genomled mängder av hostnätter med dottern innan vi fick veta att det var just det hon hade, och hon har fått både lepheton, mollipect och ventoline innan. Sedan träffade vi vår nuvarande läkare och hon fick airomir och pulmicort vilket gör att det lindras betydligt. Visst hostar hon fortfarande och kräks slem, men inte hela nätterna som tidigare och framförallt inte veckovis... Vår läkare sa faktiskt att de receptfria mediciner som finns inte hjälper ett dugg och jag är nästan benägen att hålla med. Sedan finns det väl knappt ngt receptfritt för så små barn? Näsdroppar är bra, och undvika mjölkprodukter då de är slembildande. Samt högläge och frisk luft vid sovdags.
Min son hade förkylningsastma när han var yngre, men nu har han "bara" vanlig slemhosta och näsan rinner ockå. Ingen feber. Andas alltså bra.
Det var nog därför vi fick bricanyl utskrivet ca 6 mån sedan. Vi har även airomir och pulmicort hemma som kan inhaleras, samt flytande ventoline. Men jag vill inte ge typiska astmamediciner, det är ju inte det han besväras av nu.. Läste på FASS att bricanyl även har en slemlösande verkan, så den ger jag för att den finns hemma ikväll. Får väl be om en läkartid imorgon..
Typskt också, det där om mjölkprodukter. Min pojke har precis slukat 300 ml ljummen mjölk. Men tack för tipset!