• MrsMia

Vilken hostmedicin fungerar??

Min tvååring har slemhostat sig igenom natten, spytt ett antal gånger pga det också... Suck.
    Vad finns det för receptfria slemlösande hostmediciner att köpa? Något som rekommenderas?
    Eller ni som fått på recept, vad har fungerat?
    Tack!

• Svar på tråden Vilken hostmedicin fungerar??
  • Lejån

För det första, uppsök läkare för undersökning så att ni kan få veta om det är förkylningsastma det är frågan om...

Vi genomled mängder av hostnätter med dottern innan vi fick veta att det var just det hon hade, och hon har fått både lepheton, mollipect och ventoline innan. Sedan träffade vi vår nuvarande läkare och hon fick airomir och pulmicort vilket gör att det lindras betydligt. Visst hostar hon fortfarande och kräks slem, men inte hela nätterna som tidigare och framförallt inte veckovis...

Vår läkare sa faktiskt att de receptfria mediciner som finns inte hjälper ett dugg och jag är nästan benägen att hålla med. Sedan finns det väl knappt ngt receptfritt för så små barn?

Näsdroppar är bra, och undvika mjölkprodukter då de är slembildande. Samt högläge och frisk luft vid sovdags.

längtar efter sommar & sol
  • Leora

Nu har du ju redan fått massa tips på både varm saft och diverse hostmediciner. Vi brukar köra med sockerlösning, när barnen har sån hosta. Funkar lika bra som hostmedicin (det var t.o.m vår läkare som rekommenderade det istället för hostmedicin).

• MrsMia
    Lejån skrev 2009-10-04 18:38:29 följande:
    För det första, uppsök läkare för undersökning så att ni kan få veta om det är förkylningsastma det är frågan om... Vi genomled mängder av hostnätter med dottern innan vi fick veta att det var just det hon hade, och hon har fått både lepheton, mollipect och ventoline innan. Sedan träffade vi vår nuvarande läkare och hon fick airomir och pulmicort vilket gör att det lindras betydligt. Visst hostar hon fortfarande och kräks slem, men inte hela nätterna som tidigare och framförallt inte veckovis... Vår läkare sa faktiskt att de receptfria mediciner som finns inte hjälper ett dugg och jag är nästan benägen att hålla med. Sedan finns det väl knappt ngt receptfritt för så små barn? Näsdroppar är bra, och undvika mjölkprodukter då de är slembildande. Samt högläge och frisk luft vid sovdags.
    Min son hade förkylningsastma när han var yngre, men nu har han "bara" vanlig slemhosta och näsan rinner ockå. Ingen feber. Andas alltså bra.
    Det var nog därför vi fick bricanyl utskrivet ca 6 mån sedan. Vi har även airomir och pulmicort hemma som kan inhaleras, samt flytande ventoline. Men jag vill inte ge typiska astmamediciner, det är ju inte det han besväras av nu.. Läste på FASS att bricanyl även har en slemlösande verkan, så den ger jag för att den finns hemma ikväll. Får väl be om en läkartid imorgon..
    Typskt också, det där om mjölkprodukter. Min pojke har precis slukat 300 ml ljummen mjölk. Men tack för tipset!
  • Emster

Min unge har haft eländig hosta vid varje förkylning sedan födseln typ, har provat allt. Det enda som fungerar för oss är Lepheton och Cocillana.

Det som händer för oss är att luftrören irriteras av hostan och gör att hostandet fortsätter även då förkylningen "dött ut", och luftrören får då aldrig vila. Och hostandet bara fortsätter och fortsätter och fortsätter...i veckor!

Så för oss stämmer det INTE att hostmedicinen bara är för föräldrarnas sömn, i vårt fall gör ofta bara EN natts behandling med Lepheton att luftrören hinner återhämta sig tillräckligt för att hostan ska sluta! Men det är ingen idé att ge medicinen förrän själva förkylningshostan är över, det brukar ju dröja några dagar.

• Ruggugglan

Hittade det här på sjukvårdsupplysningens sida.

"Receptfria hostmediciner

Receptfria hostmediciner brukar inte hjälpa. Om barnet har hosta är det viktigt att barnet hostar upp slemmet för att rensa luftrören. Hostdämpande mediciner gör det svårare för barnet att få upp slemmet. Slemlösande mediciner i sin tur har osäker effekt. För att lindra hostan kan man i stället pröva att ge varm eller kall dryck. Till barn under två år ska man aldrig ge hostmedicin utan att först ha kontaktat läkare."

BF 24 januari.
  • Ruggugglan
    Leora skrev 2009-10-04 20:04:02 följande:
    Nu har du ju redan fått massa tips på både varm saft och diverse hostmediciner. Vi brukar köra med sockerlösning, när barnen har sån hosta. Funkar lika bra som hostmedicin (det var t.o.m vår läkare som rekommenderade det istället för hostmedicin).
    Gör ni egen sockerlösning då?
    BF 24 januari.
  • Åskan

Tycker f-n ingenting funkar. Bricanyl har vi använt dock, men sonen har spytt slem o hostat lika mkt ändå.

• Lejån
    MrsMia skrev 2009-10-04 20:37:28 följande:
    Min son hade förkylningsastma när han var yngre, men nu har han "bara" vanlig slemhosta och näsan rinner ockå. Ingen feber. Andas alltså bra.Det var nog därför vi fick bricanyl utskrivet ca 6 mån sedan. Vi har även airomir och pulmicort hemma som kan inhaleras, samt flytande ventoline. Men jag vill inte ge typiska astmamediciner, det är ju inte det han besväras av nu.. Läste på FASS att bricanyl även har en slemlösande verkan, så den ger jag för att den finns hemma ikväll. Får väl be om en läkartid imorgon.. Typskt också, det där om mjölkprodukter. Min pojke har precis slukat 300 ml ljummen mjölk. Men tack för tipset!
    Var inte så säker på att det inte är förkylningsastma ändå. För mig låter det precis som min dotter har och hon har det, utan att det låter som astma. Alltså på andningen...

Vi körde först ventoline på henne men det hjälpte inte, fick rådet av läkaren att strunta i den och köra på airomiren och pulmicorten istället för det verkar också slemlösande. Nu har hon faktiskt hostfria nätter, fast hon fortfarande hostar en del dagtid.
    längtar efter sommar & sol
  • Åskan
    Emster skrev 2009-10-04 23:36:37 följande:
    Min unge har haft eländig hosta vid varje förkylning sedan födseln typ, har provat allt. Det enda som fungerar för oss är Lepheton och Cocillana.

Det som händer för oss är att luftrören irriteras av hostan och gör att hostandet fortsätter även då förkylningen "dött ut", och luftrören får då aldrig vila. Och hostandet bara fortsätter och fortsätter och fortsätter...i veckor!

Så för oss stämmer det INTE att hostmedicinen bara är för föräldrarnas sömn, i vårt fall gör ofta bara EN natts behandling med Lepheton att luftrören hinner återhämta sig tillräckligt för att hostan ska sluta! Men det är ingen idé att ge medicinen förrän själva förkylningshostan är över, det brukar ju dröja några dagar.
    Ja Lepheton och Cocillana funkar bäst här med. De går ju direkt på hostcentrat. Men när dottern har sin eländigaste hosta, nattetid, och hostar typ en gång i minuten och börjar gråta, då hjälper ingenting. Det är bara stå ut en el två "hästnätter". Brukar faktiskt ge tavegyl såna nätter,, så hon iaf ska bli lite dåsig. Oftast lugnar det ner sig efter 1-tiden dock
  • Nettanplettan

Mitt tips mot hosta är lakritste med lite honung och citron. Gör även ett avkok på ingefära . Lakritsrot fuktar lungan och har en hostdämpande effekt. Det finns även en pastill på Apoteket som heter senega som är baserad på lakrits. Ingefära är stärkande på immunförsvaret. Nettanplettan

Svar på tråden Vilken hostmedicin fungerar??