• Mandi74

vad göra med barnen om dagarna?

har en son på 4 år som inte är på dagis och en bonus son på 7 år som är i skolan halva dagarna.

Men jag har så svårt att hitta på grejer att göra med barnen, min fantasi är lika med 0 just nu..

Vad gör ni med era och har ni några bra tips på vad vi kan göra eller hur jag kan aktivera barnen på ett bra sätt?

• Svar på tråden vad göra med barnen om dagarna?
  • lövet2

Det är ju svårt att jämföra riktigt, eftersom vi inte har riktigt samma förutsättningar och möjligheter, men jag kan ge exempel från i fjol, när dottern var 4 år och sonen 9 år:
    1 timmes TV för 4-åringen på morgonen, medan syskonen blev klara för skolan och jag sedan fick mig kaffe och en lugn stund. Sedan klädde vi oss och gick ut. 500 meter bara hem till min far, och den promenaden kunde ta en halvtimme. Vi hälsade på en stund och gick sedan en lång omväg förbi en lekpark innan vi gick hem. Väl hemma tog vi bilen och åkte i väg till ICA och handlade, och när vi kom hem igen var det redan dags för lunch. Storebror brukade komma hem precis när vi ätit lunch, och då lekte de tills de blev osams. Vid det laget brukade alltid någon kompis till 9-åringen dyka upp, och då blev de sysselsatta hela eftermiddagen. Lillasyster fick rita, bygga med lego eller liknande och i övrigt vara med mig och diska/tvätta/laga mat. Och sedan var dagen slut och resten av familjen kom hem!

Eftermiddagarna var ganska lika, men förmiddagarna ägnades åt att vara ute (om vädret tillät), Öppen Förskola, handla eller bara hälsa på någon.

You should try it some time!
  • Mandi74

Har fundrat på det där att vara ute mer, jag älskar att vara i skogen tex. Men vet inte om ungarna tycker det är kul, vad kan man sysselsätta dom med där?

• lövet2
    Mandi74 skrev 2009-10-04 19:22:00 följande:
    Har fundrat på det där att vara ute mer, jag älskar att vara i skogen tex. Men vet inte om ungarna tycker det är kul, vad kan man sysselsätta dom med där?
    Äh, jag har aldrig sysselsatt dem, utan jag ägnar mig mer åt att bromsa de värsta påhitten. Är de två stycken, så kan de med lite tur hålla sams och jaga varandra, klättra och klänga och bara röra sig. Annars kan man samla stenar och kottar. Kottar och tandpetare blir roliga djur, och stenar kan man måla med vattenfärg. Titta på insekter om man är lagd åt det hållet kanske?
    You should try it some time!
  • Angel73

Här hemma brukar vi roa oss med att baka, rita, gå ut och samla löv perfekt nu på hösten när det finns massor i olika färger, vi har samlat kastanjer och lagt i en vas med ett ljus i mitten. Cykelturer i naturen och ta med mellanmålet.
    Samla olika saker från skogen och gör en höstteckning där ni limmar upp fynden, ekollon, kottar, löv, barr m.m

• gelemamman

denna lägger jag i favoriter då jag har en son hemma (3tim/dag på dagis) men eftermiddagarna kan bli dryga om man inte hittar på nåt, har ett väldigt aktivt barn dessutom så jag suger in alla tips jag kan få!

• pigglet

Inne:
    Baka, laga mat, göra sallader
    Spela spel, lägga pussel tillsammans
    "Dega", måla, pyssla (måla på fönster är kul!)
    Städa, tex toaletter
    Bjud hem någon

Ute:
    Lekpark
    Cykel-picnic
    Promenad i skogen
    Grilla! Laga mat/mellanmål ute. Pinnbröd.

Borta:
    Badhus
    Bibliotek
    Leksaksaffärer

• Mandi74

Åhh.. tack för alla tips, har helt fått hjärnsläpp och har ingen fantasi alls just nu.

• ElinC

Jag beställde en panduro katalog. Gör det, då får du massor av ideer till pyssel att köpa hem som ni kan sysselsätta er med.

• Mandi74

Tack för alla tipsen.

Har en extremt aktiv 4 1/2 åring hemma som skulle behöva ut och springa av sig mer än vad han gör idag. Så vi ska försöka ta oss ut mer, så länge vädret tillåter det.

Han ville åka till stranden sa han härromdag och leta stenar så det ska vi göra när han kommer hem från pappa igen.

• Meli
    Mandi74 skrev 2009-10-04 19:22:00 följande:
    Man behöve rinte sysselsätta dem i skogen alls.'
    Jag skulle åkt oftare om jag inte tyckt att det var läskigt att åka till skogen utan någon annan vuxen. Barnen brukar älska det.

TS, öppna förskolan, kyrkis, lekplats, kompisar hemma, eller hemma hos någon, med eller utan andra barn, titta på film, leka egenlek, måla, bygga med pärlor, lera, rita, spela osv.

jkag aktiverar inte mina barn hela tiden, utan de får leka mycket själva när vi är hemma också. Jag tror det är jättebra att inte bli sysselsatt hela tiden, utan att lära sig att sysselsätta sig själv.
  • gryning2

Kan inte 4-åringen hjälpa till lite med det som ska göras hemma? Barn brukar ju gilla det bara man gör det på deras villkor. Min sambo är jättebra på att låta 2-åringen "hjälpa till", själv blir jag lätt otålig men jag jobbar på det. Om du ska dammsuga kanske 4-åringen gillar att ha en liten leksaksdammsugare eller en liten dammtrasa t.ex?

Sen är ju utevistelse minst 1 timme förmiddag och 1 timme eftermiddag en räddare. Vi går till lekparken eller skogen. Man behöver inte göra något speciellt i skogen, räcker att promenera, klättra på stenar etc. Ibland tar jag med en burk och plockar lite blåbär/lingon/svamp om det är säsong. Man kan gå ut och ta med mig mellanmålet ut i skogen också, kul bara det.

• Hallonsnören

Skulle också behöva tips. Är hemma med en 3åring och en 2åring,

Vart i Sverige finns ni då? Tänkte om man fanns inärheten av varandra så kunde man ju hitta på saker tillsammans ibland,

• Meli
    Hallonsnören skrev 2009-10-11 20:16:18 följande:
    Skulle också behöva tips. Är hemma med en 3åring och en 2åring,Vart i Sverige finns ni då? Tänkte om man fanns inärheten av varandra så kunde man ju hitta på saker tillsammans ibland,
    Nära Trelleborg.'
    'Var finns du?
  • Mandi74
    Hallonsnören skrev 2009-10-11 20:16:18 följande:
    Skulle också behöva tips. Är hemma med en 3åring och en 2åring,Vart i Sverige finns ni då? Tänkte om man fanns inärheten av varandra så kunde man ju hitta på saker tillsammans ibland,
    På gotland..
  • Mandi74

Det finns en öppen förskola i kvarteret jämte här, men av någon anledning blir det aldrig av att vi går dit.

Sonen älskar att vara med och städa, han brukar damma och torka golven.

Svar på tråden vad göra med barnen om dagarna?